
Master of Arts in Philosophy: Engelsk litteratur og filosofi Specialisering
Dublin, Irland
VARIGHED
1 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
Anmod om ansøgningsfrist
TIDLIGSTE STARTDATO
Anmod om den tidligste startdato
STUDIEAFGIFTER
EUR 6.000
STUDIEFORMAT
På campus
Introduktion
Dette er en specialisering inden for Filosofi kandidatuddannelsen.
Specialiseringen forbereder de studerende til kritisk tænkning og engagement i litterære tekster og stipendier relateret til dem; til skæringspunkter og problemstillinger inden for filosofi og litteratur, åndshistorie og litteratur samt litteraturteori og litteraturhistorie i en filosofisk kontekst. Målet med denne specialisering er at udvide elevernes perspektiver i teoretisk og filosofisk tænkning med kulturelle perspektiver og anvendelser, især med litterære dokumenter og kontekster. Ved at gennemføre denne specialisering vil de studerende være kompetente til at producere komplekse litterære og filosofiske tekster og analyser og engagere sig i videnskabelig diskurs i krydsfeltet mellem disse discipliner på et avanceret niveau.
For at opnå koncentrationen i engelsk litteratur skal du:
- Gennemfør 5 kurser i filosofiprogrammet (de kan være hvilke som helst 5 kurser)
- Gennemfør 4 af de 5 kurser nedenfor (du kan tage alle fem)
- Gennemfør enten 1 valgfag (i en anden koncentration, for eksempel kunstig intelligens); eller 1 selvstændig undersøgelse
Du skal således bestå 10 kurser i alt. Når du afslutter koncentrationen, vil du blive certificeret i engelsk litteratur af GCAS. Du vil modtage et certifikat i "Advanced Research in English Literature".
Grad info
- Gradens længde: Du kan gennemføre MA på et år (fuld tid).
- Omkostninger: Undervisningsinvesteringen er 6.000 €
- Ansøgningsfrist: Ansøg til enhver tid. Vi modtager i øjeblikket ansøgninger.
- Credits: 90 ECTS-point med MA-afhandlingsforskning, skrivning og forsvar.
- Forudsætninger: BA eller højere
Galleri
Læreplan
- Verdens litteratur
Dante Deep Dive eller amerikanske litterære klassikere
Studerende engagerer sig i en klassiker fra verdenslitteratur i løbet af fire fokuserede sessioner, eller alternativt med fire fornemme litteraturværker fra en bestemt region, sprog eller kultur, som blandt andet amerikansk litteratur, frankofonlitteratur eller latinamerikansk litteratur. Ved at fokusere på et mindre sæt tekster lærer eleverne at engagere sig i klassikere på et dybere plan og vurdere æstetisk teori, kanoner og filosofiske spørgsmål som smag tæt forbundet med et sæt primære tekster.
- Filosofi og litteratur
Filosofi og litteratur (instruktør: Jamie Davies, ph.d.-kandidat)
I dette brede modul bliver de studerende udsat for at læse filosofi og litteratur kontrapunktisk, læse filosofi som litteratur og omvendt. Modulet giver et mere dybdegående, fokuseret syn på enten litteratur og emnet (filosofisk fortolket), eller en filosofisk læsning af litterære tekster for at trække en teori om 'ubrugelighed' frem for litteraturen, dvs. Bataille, Nancy, Agamben osv. – læs Bachmann, Gluck, Rose, Lispector ved siden af.
- Litterær teori
Paradigmer for litteraturteori (Viktoria Szilvasi, ph.d.-forsker)
Eleverne bliver eksponeret for forskellige skoler og paradigmer inden for litteraturteori og -videnskab, for det meste fra det tyvende århundrede, med paralleller og kontekst fra filosofisk tænkning og videnskab. I løbet af de fire sessioner grupperes emner omkring problemer som læserens position (læserresponsteorier), tekstens overhøjhed (eller mangel på samme) (hermeneutik) eller New Historicism. Studerende bliver eksponeret for det grundlæggende i litteraturteori i klynger eller paradigmer af litteraturvidenskab.
- Intellektuel historie og litteratur
Perspektiver på kolonisering og barokken (instruktør: Maria Miranda, ph.d.)
Studerende vil analysere forskellige fragmenter fra koloniale krønikeskrivere, der dokumenterede spanskernes ankomst til den nye verden (Christopher Colombus, Alvar Núñez Cabeza de Vaca, Bartolomé de las Casas) og mestizo-krønikere, der reflekterede over kolonivold (Felipe Guamán Poma de la Ayala og Inca Garaña). Sideløbende med Anibal Quijanos kolonialitet af magt, eurocentrisme og Latinamerika, Tzvetan Todorovs Erobringen af Amerika og Barok-etos af Bolivar Echevarria, vil kurset sigte mod at genoverveje koloniseringens og dens fortællings indvirkning på nutidens verden.
- Kreativ og kritisk skrivning
Kreativ og kritisk skrivning (instruktør: Sofia Galli, ph.d.-kandidat)
Dette modul fokuserer på at udvikle elevernes færdigheder i både kritisk analyse og kreative udtryk. Eleverne vil lære at analysere litterære tekster kritisk, udforske temaer, karakterer og litterære virkemidler. De vil også deltage i kreative skriveøvelser, eksperimentere med forskellige genrer, stilarter og teknikker. Potentielt vil der være fokus på 3/4 tekster i detaljer (bro mellem kreative og kritiske, f.eks.: se Anne Carson, Decreation )
Yderligere (planlagte) moduler:
Queerness og litteratur / Writing Queerness
Politik og litteratur (potentielt samarbejde med kandidatuddannelsen i politik / GCAS Jehan)Eksperimentel litteratur