
MA i ledelse – Digitalisering og transformation
Bremen, Tyskland
VARIGHED
3 Semesters
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
Anmod om ansøgningsfrist
TIDLIGSTE STARTDATO
Anmod om den tidligste startdato
STUDIEAFGIFTER
EUR 14.400 / per semester *
STUDIEFORMAT
På campus
* i alt med månedlige rater|Early Bird indtil 31. december: i alt 13.900 € med fuld betaling
Introduktion
Uddyb din virksomhedsviden og styr digital forandring!
Navigering i fremtidens innovation
I vores hurtige, stadig mere digitaliserede verden skal virksomheder forblive konkurrencedygtige for hele tiden at stille spørgsmålstegn ved deres forretningsmodeller og drive innovation. Dette fører til grundlæggende ændringer i virksomhedens processer. (Digital) transformation defineres som integration af digitale processer på tværs af alle forretningsområder. Vi bestræber os på at forberede dig til dette! Uanset om du drømmer om at starte din egen virksomhed eller overtage en eksisterende, giver vores program det ideelle grundlag. Vi tager dig med på en spændende rejse gennem en virksomheds livscyklus: fra start og vækst til konsolidering og omstrukturering - hver især fra perspektiverne digitalisering og transformation.
På IGC vil du udforske forskellige videnskabelige teorier, arbejde med casestudier, engagere dig i diskussioner fra forskellige perspektiver om forskellige problemstillinger og udvikle innovative løsninger til at opbygge et applikationsorienteret ledelsesperspektiv. Du vil dykke ned i emner som nye teknologier, datadrevet beslutningstagning, forretningsprocesoptimering, organisatorisk forandringsledelse og forbedring af kundeoplevelsen. Du vil også få mulighed for at definere og dykke ned i dit eget fokus favoritområde inden for et individuelt transformationsprojekt.
Indlæggelser
Læreplan
Kandidatuddannelsen er designet til tre semestre. Semester 1+2 omfatter uddannelsens forelæsnings- og eksamensfase. På semester 3 afsluttes kandidatspecialet.
Forretningsmodeludvikling og innovation i digital konkurrence
- Grundlæggende og procedure for udvikling af forretningsmodel,
- Analyse og evaluering af forretningsmodeller,
- Grundlæggende om digitale forretningsmodeller, økosystemer og platformsøkonomi (national/international),
- Innovative teknologier og strategier til succesfuld implementering af digitale forretningsmodeller,
- Digitaliseringsstrategier og eksempler på bedste praksis fra forskellige sektorer,
- Vurdering af gennemførligheden af (nye) digitale forretningsmodeller,
- Fra idé til den nye forretningsmodel: Teknikker og metoder til innovationsledelse,
- Transformation af forretningsmodeller: Strategier til implementering af nye forretningsmodeller.
Digitale salgs- og marketingstrategier
- Grundlæggende om digital markedsføring
- Analyse og evaluering af kunderejser
- Omnikanalisering
- Digitale servicetilbud
- Udvikling af integreret digital kommunikation
- Digital prisfastsættelse
- eCommerce
- Måling af succes inden for digital markedsføring
- Trends inden for digital markedsføring nationalt og internationalt
Datavidenskab og metoder
Datalogi
- Videnskabelige forskningsmetoder inden for økonomi og deres anvendelse i økonomi og forretningsadministration;
- Analyse og fortolkning af forskningsresultater, multivariate analysemetoder med lineære og ikke-lineære (regressions)modeller;
- Empiriske metoder til test af årsagssammenhænge med og uden eksperimenter;
- Nye forskningsmetoder og videnskabelige arbejdsteknikker anvendt i aktuelle videnskabelige analyser.
Metoder
- Videnskabelige arbejdsteknikker i håndtering af tyske og engelske digitale og ikke-digitale litteraturkilder;
- Håndtering og evaluering af kilder, deres overvågning og analyse;
- Aktuelle videnskabelige casestudier.
Cyberrisici og databeskyttelse
- Tekniske, sociale, politiske og økonomiske dimensioner af databeskyttelse, datasikkerhed og aktuelle udfordringer for virksomheders digitalisering i en global kontekst
- Forretningsmæssige årsager og krav til digital compliance management
- Forfatningsmæssige grundlag, historisk udvikling, systematik og grundlæggende principper for cybersikkerhed og databeskyttelse i national og europæisk sammenhæng
- Legitimisering af databehandling og dens udformning i praksis
- Tekniske og organisatoriske datasikkerhedsforanstaltninger
- Håndtering af følsomme kategorier af data
- Virksomhedens databeskyttelsesstyring, især korrekt håndtering af registreredes rettigheder
- International dataoverførsel, cloud computing, internationale juridiske referencer
- Administrativt ansvar og sanktioner
- Introduktion til overholdelse af datasikkerhed
- Aktuel national og europæisk cybersikkerhedslovgivning
- Grænseflader mellem lov og teknologi, tekniske normer og standarder
- Udsigter for den videre reguleringshorisont for cybersikkerhed og databeskyttelse.
Supply Chain Management og Digital Transformation
Digital transformation og analyse
- Dybdegående indsigt i digital transformation i forsyningskæden
- Undersøg processen, der bidrager til overgangen til et digitalt samfund og økonomi
- Informationsteknologi/systemkoncepter til at levere de nødvendige data og informationer til forretningsanalyse og de digitale teknologier, der kræves for integration i virksomheden
- Datas rolle i den digitale transformation
- Teknikker til statistisk analyse, forudsigelse/ekstrapolation, prædiktiv modellering, optimering og simulering
- Regressionsmodeller og tidsserieanalyse
- Ansøgning med casestudier
Operations og Supply Chain Management
- Koncepter, principper, problemer og praksis for drift og supply chain management
- Opbygning af en virksomheds konkurrenceevne
- Tilpasselige forsyningskædestrategier
- Innovative og fleksible løsninger til det skiftende forretningsmiljø
- Driftsstrategi, procesdesign, kapacitetsplanlægning, valg af sted og design, produktionsplanlægning, lagerstyring, global supply chain design, indkøb, transport og logistik, lager og lager
- Nylige innovationer i forsyningskæden, aspekter af bæredygtighed (f.eks. bæredygtige indkøb, grøn logistik, cirkulære forsyningskæder)
Programresultat
Fordele
- International Student Assistance (ISA)
- Virksomhedssamtaler
- En uges udflugt
- Fælles forskning kombineret med akademisk ekspertise
- Praktikmulighed
- Internationalt netværk
- Gratis tysk sprogkurser (valgfrit)
Programundervisning
Karrieremuligheder
perspektiver
Kandidater fra dette program vil blive specialister, der er i stand til at udvikle og udføre digitale transformationsinitiativer på tværs af en række industrier, herunder teknologi, finans, fremstilling, detailhandel og videre. Du bliver rustet til at drive innovation, forbedre operationel effektivitet og udvikle kundecentrerede strategier, der leverer exceptionelle resultater. Du vil også have værktøjer ved hånden til krisetider. Omfavn fremtiden for innovation, og lad os hjælpe dig med at tage dit næste karriereskridt!
Internationale kandidater kan bruge Tysklands jobsøgningsvisum til at forberede deres næste karrieretrin.
Levering af programmer
Kandidatuddannelsen er designet til tre semestre. Semester 1 og 2 omfatter uddannelsens forelæsnings- og eksamensfase. På semester 3 afsluttes kandidatspecialet.
Optagelseskrav til programmet
Demonstrer dit engagement og parathed til at få succes på handelsskolen ved at tage GMAT-eksamenen - den mest udbredte eksamen til optagelser, der måler dine kritiske tænkning og ræsonnement.
Download GMAT-miniquizzen for at få en smagsprøve på de spørgsmål, du finder i eksamen.