
Master of Arts i Mediekulturer: Intermediale og Multimodale Studier
Växjö, Sverige
VARIGHED
1 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
15 Jan 2026
TIDLIGSTE STARTDATO
01 Sep 2026
STUDIEAFGIFTER
SEK 220.000 *
STUDIEFORMAT
Fjernundervisning, På campus
* samlede studieafgifter
Introduktion
Er du interesseret i litteratur, film, tegneserier, kunst, musik, mode eller journalistik? Dette program tilbyder et bredt medieorienteret perspektiv på fortælling, meningsskabelse, læring og sandfærdighed i kunst og kommunikation.
Ved at integrere intermediale og multimodale perspektiver i forskning i mediekulturer, vil du udvikle en dyb forståelse af, hvordan forskellige medietyper interagerer og påvirker hinanden. Dette kan hjælpe dig med at udvikle ny indsigt og tilgange til litterær analyse, der tager højde for de komplekse forhold mellem digitale, analoge og fysiske medier.
Flere af kurserne kombinerer et intermedialt eller multimodalt perspektiv med forskellige medier. Målet er, at du udvikler viden om relevante, mellemliggende og multimodale teorier og metoder, primært inden for de områder, der indgår i det intermediære forskningscenter (IMS). Efter første semester kan du vælge kurser med et mellemliggende perspektiv men også opbygge din master med individuelle kurser. I løbet af tredje semester kan du studere i udlandet på et af Linnéuniversitetets partneruniversiteter, eller tage et praktikophold i udlandet. Vælger du ikke at tage til udlandet, kan du vælge individuelle kurser efter eget valg, der udbydes på Linnaeus University. Du skriver din kandidatafhandling på 4. semester inden for hovedområdet Komparativ litteratur men med et intermedialt eller multimodalt perspektiv.
Kandidatuddannelsen i intermediale og multimodale studier er en to-årig kandidatuddannelse inden for hovedområdet komparativ litteratur. Programmet har til formål at give en dybdegående forståelse af samspillet mellem mennesker, mellem medier og mellem mennesker og medier. Studerende anvender analytiske værktøjer og udvikler både deres teoretiske forståelse og tværfaglige færdigheder vedrørende mediernes betydning i nutidens komplekse verden af medier og kommunikation.
Udbuddet af kurser i uddannelsen har til formål at belyse det konstante samspil, som sprog og litteratur har med andre semiotiske ressourcer og medier, og er grundigt sammenkoblet med faglige og metodiske forbindelser til de samfundsmæssige udfordringer, vi lige nu står over for. Hvilken rolle spiller talte eller skrevne ord og historier i en tid, hvor vi kombinerer tekst, tale, billede og lyd på tværs af tid og rum, og hvor audiovisuel historiefortælling i form af film og tv-serier har en dominerende position? Kurserne gennemføres endvidere i samarbejde med universitetets Center of Excellence in Intermediality, som har stærke samfundsmæssige forbindelser. Kurserne i intermedialitet og multimodalitet bygger bro mellem hovedfaget med filmvidenskab, musikvidenskab, kunst- og billedvidenskab, medie- og kommunikationsvidenskab og moderne sprog. Dette giver et solidt grundlag for ph.d.-studier og forbereder de studerende til at arbejde både nationalt og internationalt inden for kultur- og uddannelsessektorerne samt inden for kommunikation, medier, informationsstyring og administration.
Grad
Master of Arts med speciale i intermediale og multimodale studier
Hovedfag: Litteratursammenligning
Indlæggelser
Læreplan
Krediteringer: 120
Internationale muligheder
På Linnaeus University har du masser af muligheder for at udvide dit internationale perspektiv. I løbet af dit program kan du vælge at studere i udlandet gennem udvekslingsstudier for at få international erfaring. Hvis du gør det, vil du gennemføre en del af dine studier på et af vores mange partneruniversiteter rundt om i verden.
Også herhjemme kan du få international erfaring. Mange kurser indeholder interkulturelle elementer, for eksempel i form af kursuslitteratur eller gæsteforelæsere fra andre lande. I din fritid kan du engagere dig i foreninger sammen med studerende fra en lang række andre uddannelser og lande, eller møde internationale studerende gennem vores buddy-program.
Uddannelsens hovedområde er sammenlignende litteratur med speciale i intermedialitet og multimodalitet. Uddannelsen består af to års fuldtidsstudium og ledes af en programkoordinator, der er ansvarlig for kvalitetssikring, udvikling og koordinering af uddannelsen. Et programråd arbejder for den langsigtede og strategiske udvikling af programmet. Kursuskoordinatorer er ansvarlige for, at kursusevalueringer gennemføres ved afslutningen af hvert kursus, og at evalueringsresultater formidles tilbage til elevgruppen.
Programoversigt
Programmet strækker sig over fire semestre (120 point), hvor de studerende gennemfører en blanding af obligatoriske, valgfrie og valgfrie moduler med mindst 60 point inden for hovedområdet for sammenlignende litteraturstudier. Kandidatafhandlingen inden for hovedfaget udgør et semesters arbejde på 30 point. Uddannelsen starter med to semestre med kurser profileret til programmet, med det formål at give en dybdegående forståelse af intermedialitet og multimodalitet - deres historie, og deres teorier og metoder. Sammenfattende er programmet opbygget som følger:
Semester 1
Kurserne på første semester introducerer og problematiserer begreberne intermodalitet og multimodalitet gennem tematiske og teoretiske klasser. Kurserne udforsker relationerne og interaktionerne mellem forskellige kunstformer og medier fra både intermediale og multimedieperspektiver. De tekniske forudsætninger for forskellige medietyper og samspillet mellem dem udforskes ud fra en historisk synsvinkel. Både gamle og nye medier fremhæves, og den digitale transformation diskuteres ud fra en intermediær og multimodal synsvinkel. Derudover behandles teoretiske spørgsmål og problemer relateret til fortolkning, forståelse og meningsskabelse med fokus på, hvordan disse er knyttet til menneskelig perception, vores forskellige sanser og vores fortolkninger af intermediale og multimodale tekster og værker.
Semester 2
Studerende vælger to til fire valgfrie tematiske kurser i intermedialitet og multimodale studier. Disse kan være inden for hovedfaget eller andre fag.
Semester 3
I løbet af tredje semester har de studerende mulighed for at studere eller tage et praktikophold i udlandet eller tage kurser på Linnaeus University .
Semester 4
Uddannelsen afsluttes med et 30-points gradsprojekt på fjerde semester.
Kurser i programmet
År 1, Semester 1
Intermediality and Multimodality in Contemporary Media, 15 credits (A1N)* Studerende introduceres til mellem- og multimodalitet som teoretiske perspektiver ved at analysere integrationer og transformationer i mediekommunikation, for eksempel inden for litteratur, film, billedkunst, reklame, journalistik og mere
New Media Cultures, 15 point (A1N)*
Studerende introduceres til intermediale og multimodale perspektiver på nutidige medierelationer, såsom digital litteratur, filmmusik, sociale medier, videospil og transmediale verdener.
År 1, Semester 2
Valgfrit temakursus 1, 7,5 point (A1N)
Studerende vælger et valgfrit tematisk kursus inden for hovedområdet litteraturvidenskab, eller i et andet fag.
Valgfrit temakursus 2, 7,5 point (A1N)
Studerende vælger et valgfrit tematisk kursus inden for hovedområdet litteraturvidenskab, eller i et andet fag.
Valgfrit temakursus 3, 7,5 point (A1N)
Studerende vælger et valgfrit tematisk kursus inden for hovedområdet litteraturvidenskab, eller i et andet fag.
Valgfrit temakursus 4, 7,5 point (A1N)
Studerende vælger et valgfrit tematisk modul inden for hovedområdet for komparative litteraturstudier.
Alternativt kan den studerende vælge at erstatte to valgmoduler i semester 2 med at skrive et 60-points kandidatspeciale på 15 point inden for hovedområdet sammenlignende litteratur, hvilket fører til en 60-points kandidatgrad.
2. semester, 3. semester I løbet af 3. semester kan eleverne vælge mellem tre forskellige muligheder:
Mulighed 1
Udlandsophold, 30 point
Studerende vælger at tage valgfag på enten bachelor- eller kandidatniveau på i alt 30 point, enten inden for hovedområdet sammenlignende litteratur eller i andre fag, på et af Linnaeus University partneruniversiteter.
Mulighed 2
Udlandsophold, 30 point
Studerende kan vælge at tage et praktikophold i administration, undervisning eller forskning i løbet af uddannelsens tredje semester, arrangeret i samråd med uddannelseskoordinatoren.
Mulighed 3
Studerende vælger at tage valgmoduler på kandidatniveau på i alt 30 point, enten inden for hovedstudiet eller i et andet fag, på Linnaeus University .
År 2, semester 4
Uddannelsesprojekt (kandidatspeciale), 30 point (A2E)*
I løbet af dette forløb arbejder de studerende udelukkende med deres kandidatspeciale, under vejledning. Specialet skal have et klart intermedialt eller multimodalt fokus.
Valgfag og kurser i udlandet udvælges i samråd med uddannelseskoordinatoren.
* = kursus i hovedfaget.
Samfundsmæssig relevans
Intermediale og multimodale undersøgelser udforsker aktuelle samfunds- og udviklingsspørgsmål i dybden. Dette studie- og forskningsområde har et bredt disciplinært omfang og international rækkevidde. Nutidens medie- og kommunikationsverden er yderst kompleks, hvor grænser konstant bliver overskredet. Forskellige typer information overføres mellem gamle og nye tekniske medier, mellem sensoriske kanaler og mellem tegnsystemer. I dagens globale samfund er viden om intermodalitet og multimodalitet af yderste vigtighed. Metode- og teorikurserne bibringer færdigheder i at formidle forskningsresultater til offentligheden, en kompetence, der efterspørges i mange sektorer af arbejdsmarkedet. Uddannelsen er særligt velegnet til studerende, der sigter mod fremtidige erhverv, hvor viden om området er afgørende. Dette omfatter arbejde med fokus på kommunikation og analyse af komplekse visuelle, lyd- og tekstforhold, professioner inden for informationssektoren og journalistik. Det spiller også en vigtig rolle i lærerprofessionerne (i Sverige, inden for primær og sekundær uddannelse). Derudover er programmet relevant for studerende, der har til hensigt at forfølge ph.d.-studier, da det forbereder sig til sådanne studier.
Internationalisering
Intermediale og multimodale studier udgør et globalt forskningsfelt og er internationalt veletablerede som forsknings- og undervisningsfag. Programmet er internationalt i sit indhold og gennemførelse. Lærerne på Linnaeus University bringer internationalt anerkendt ekspertise til programmet. Det nyder også godt af lærernes egne akademiske netværk, hovedsageligt gennem forelæsninger og seminarer af gæsteforskere. Uddannelsen fremmer faglig udvikling for lærere gennem undervisning inden for udvekslings- og samarbejdsaftaler på udenlandske videregående uddannelsesinstitutioner.
Uddannelsen anlægger et internationaliseringsperspektiv, da den retter sig mod en international studerende, søger at uddybe viden og praktiske tilgange i forhold til medierelaterede globale udfordringer og er baseret på internationalt førende og aktuel teori og forskning. Studier eller praktikophold i udlandet inden for administration, undervisning eller forskning kan gennemføres i løbet af uddannelsens tredje semester og tilrettelægges i samråd med uddannelseskoordinatoren. Studerende tilbydes adgang til hele rækken af aftaler med udenlandske universiteter, der findes på Linnaeus University , samt en række særligt udvalgte, velrenommerede universiteter med partnerskabsaftaler inden for uddannelsen.
Bæredygtig samfundsudvikling
Uddannelsen har til formål at formidle et bredt videns- og uddannelsessyn, hvor bæredygtig udvikling diskuteres i forhold til dens relevans for hvert enkelt kursus i uddannelsen. Programmets tværfaglige design, der omfatter forskellige mediekulturer (litteratur, film, musik, kunst, computerspil, sociale medier osv.), tilskynder til nye måder at tænke, samarbejde og integrere perspektiver på bæredygtighed inden for klima og miljø, demokratiske spørgsmål og menneskehedens plads i samfundet. Hvordan disse perspektiver integreres i uddannelsen og undersøges, fremgår af pensum for hvert kursus.
Programresultat
mål
Kvalitative mål citeret fra videregående uddannelsesforordningen
Viden og forståelse
- For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende
- demonstrere viden og forståelse inden for hovedfaget, herunder både bred viden om området og en betydelig grad af specialiseret viden inden for visse områder af feltet samt indsigt i aktuelt forsknings- og udviklingsarbejde, og
demonstrere specialiseret metodisk viden inden for hovedområdet.
Kompetence og færdigheder
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende
- Demonstrere evnen til kritisk og systematisk at integrere viden og analysere, vurdere og håndtere komplekse fænomener, problemstillinger og situationer selv med begrænset information
- Demonstrere evnen til at identificere og formulere problemstillinger kritisk, selvstændigt og kreativt samt at planlægge og ved hjælp af passende metoder påtage sig avancerede opgaver inden for forudbestemte tidsrammer og således bidrage til dannelsen af viden samt evnen til at evaluere dette arbejde
- Demonstrere evnen i tale og skrift både nationalt og internationalt til klart at rapportere og diskutere hans eller hendes konklusioner og den viden og argumenter, de er baseret på i dialog med forskellige målgrupper, og
- Demonstrer de færdigheder, der kræves til deltagelse i forsknings- og udviklingsarbejde eller autonom beskæftigelse i en anden kvalificeret kapacitet.
Domme og tilgang
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende
- Demonstrere evnen til at foretage vurderinger inden for hovedstudiet baseret på relevante disciplinære, sociale og etiske spørgsmål og også demonstrere bevidsthed om etiske aspekter af forsknings- og udviklingsarbejde
- Demonstrere indsigt i forskningens muligheder og begrænsninger, dens rolle i samfundet og den enkeltes ansvar for, hvordan den bruges, og
- Demonstrerer evnen til at identificere det personlige behov for yderligere viden og tage ansvar for hans eller hendes løbende læring.
Programspecifikke mål
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende kunne:
- Demonstrere kendskab til intermediale og multimodale studier, herunder både overblik over feltet og indgående kendskab til det område, der er repræsenteret i deres selvstændige projekt (kandidatafhandlingen), og vise indsigt i den aktuelle forskningsdebat på det tværfaglige område
- Udvise viden og forståelse for generel teori, terminologi og metodologi i mellem- og multimodale studier på kandidatniveau, sammen med avancerede metodiske færdigheder i det tematiske fokus, der kendetegner det selvstændige projekt (kandidatspecialet)
- Vurdere og anvende relevante videnskabelige og samfundsmæssige aspekter i deres studier baseret på intermediale og multimodale perspektiver og demonstrere bevidsthed om etiske aspekter i forskningsarbejde
- Demonstrere indsigt i forskningens muligheder og begrænsninger, dens integrerede rolle i samfundet og menneskers ansvar for, hvordan den bruges,
- Især i forbindelse med intermediale og multimodale undersøgelser udvise evnen til kritisk, uafhængigt og kreativt at identificere og formulere forskningsspørgsmål; at planlægge og udføre sofistikerede opgaver inden for givne tidsrammer ved hjælp af mellemliggende metoder og derved bidrage til videnudvikling; og evaluere deres arbejde
- Vis udviklet evne til kritisk at vurdere og diskutere både nutidige mediefænomener og deres eget arbejde.
Programundervisning
Karrieremuligheder
Uddannelsen giver et solidt grundlag for ph.d.-studier og forbereder dig til arbejde inden for forlagsvirksomhed, kultur, uddannelse, information og kommunikation, medier og administration.