Keystone logo
Università LUM - School of Management Master i Kunst og Design Management (MADEM)
Università LUM - School of Management

Master i Kunst og Design Management (MADEM)

1 Years

Engelsk

Fuldtid

30 Nov 2024

Feb 2025

EUR 8.000 / per year *

På campus

* Early Bird-kampagne - 15 % rabat senest den 31.07.2024

Introduktion

Kultur og kreativitet vil få en stadig vigtigere rolle i den italienske økonomi og dets arbejdsmarked. Derfor er det nødvendigt at uddanne fagfolk, der er i stand til at lede og udvikle med en bæredygtig og innovativ tilgang til virksomheder, der arbejder i den kreative og kulturelle industri.

I denne sammenhæng tilbyder University Master i Arts & Design Management en vej med avanceret uddannelse rettet mod at træne fagfolk, der er i stand til at styre kulturelle virksomheders vækst, i stand til at praktisere principper og værktøjer inden for design og i stand til at opbygge innovative partnerskaber mellem kunstens verden og design og traditionelle industrielle miljøer.

University Master i Arts & Design Management (MADEM) er et nationalt program for avanceret uddannelse for kandidater i humaniora og økonomisk ledelse og for fagfolk, der arbejder eller er villige til at arbejde for organisationer inden for det kunstneriske, kreative og kulturelle område (f.eks. museer, teatre, festivaler) , fonde, profit og almennyttige virksomheder og organisationer, offentlige organer).

Universitetskandidatens mål er at udvikle teknisk og specialiseret viden og færdigheder, lederskab og bløde færdigheder for personer, der er villige til at have roller med højere ansvar eller til at arbejde som konsulent eller iværksætter inden for kunst, kultur og kreativitet, og som også er interesseret i at udvikle samarbejder og interaktioner mellem disse områder og traditionel forretning i en logik om at styrke innovation og stimulere nyt iværksætteri.

I denne sammenhæng er målet med Master at analysere og udvikle – i en multidisciplinær, specialiseret og integreret dialog – modeller, teknikker, tilgange og forretningsorienterede styringsværktøjer samt retningslinjer for adoption; alt dette for at understøtte innovation i "kunstorganisationer" og for at skabe og udvikle samarbejder af kreativitet, kunst og kultur med erhvervslivet for at imødekomme de stigende behov for uddannelse og knowhow, som offentlige forvaltninger, virksomheder, ledere og fagfolk, der arbejder eller er villige til at arbejde inden for disse områder, viser i dag.

Der skal lægges særlig vægt på forbedring af brugen af håndgribelig og intellektuel kapital, til forbedring af processen med at lære og undervise i specialiseret og generel knowhow, til identifikation og styring af elementer, der er nyttige for vækst og innovation og personlig og faglig vækst af menneskelige ressourcer til markedsføring og retningslinjer for forvaltning af markedet, projekter og økonomiske ressourcer; Der vil også blive lagt vægt på digitaliseringens rolle og virkning, mulighederne for finansiering og fundraising for at forbedre organisationen og virkningerne af kunstorganisering på et sociokulturelt, erhvervsmæssigt, territorialt niveau.

For at sikre uddannelse af høj kvalitet inden for design, har LUM School of Management styrket sit partnerskab med Superstudio Academy , uddannelsesafdelingen i Superstudio Group, en succesfuld organisation, der producerer begivenheder på højt niveau og lancerede fænomenet designdistrikter i Milano . Dette samarbejde sigter mod at udvikle et teoretisk og praktisk modul koordineret af Gisella Borioli , grundlægger, administrerende direktør og kreativ og kommunikationsdirektør for Superstudio Group og Superdesign Show. Modulet byder på bidrag fra Superstudio manager, det interne team, samarbejdspartnere og "gæsteprofessorer" med omfattende ekspertise inden for events, mode, design, kunst og kommunikation af international prestige.

Studerende fokuserer på realiseringen af "Superdesign Show" -projektet, en årlig museumslignende designudstilling. Dette multitasking, multikulturelle, digitale, fordomsfrie format giver dem mulighed for at engagere sig direkte i arbejdsverdenens krav og tilegne sig kulturelle, tekniske og teknologiske færdigheder. Modulet inkluderer "Oplevelsesdage": under Milan Design Week deltager eleverne i nøgleroller ved begivenheden og har mulighed for at fordybe sig i virkeligheden af ​​Superdesign Show gennem en frivillig arbejdserfaring.

Studerende vil følge uddannelsesveje til:

  • udvikle specialiseret-teknisk viden med en økonomisk ledelsestilgang inden for kultur og kunst;
  • skabe og administrere partnerskaber og samarbejder mellem kunst, kultur, design og kreativitet og traditionel og ny forretning;
  • udvikle og bruge metoder og teknikker til at understøtte innovationskompetencer hos virksomheder og organisationer;
  • udvikle retningslinjer, der støtter fagfolk og iværksættere (eller wannabe-iværksættere) i definitionen og praksis af ledelsesstrategier og -handlinger for deres organisation, med særlig opmærksomhed på innovation og forbedring af servicekvaliteten;
  • identificere, hvor der skal handles for at støtte og tilskynde til innovation i handlinger og adfærd.

Startdato – februar 2025

Program

  1. Introduktion til kunst & design management
  2. Strategisk ledelse af institutioner, profit og non-profit organisationer i den kunstneriske-kreative og kulturelle sektor
  3. Grundlæggende om kvantitative metoder for institutioner, profit og non-profit organisationer i den kunstneriske-kreative og kulturelle sektor (grundlæggende regnskab, omkostnings- og performance management)
  4. Organisering og styring og udvikling af menneskelige ressourcer
  5. Markedsundersøgelse, marketing og CRM
  6. Kunst og digitale medier
  7. Design tænkning
  8. Forretningsmodelinnovation, kreativt iværksætteri og forretningsplanlægning
  9. Finansiering og fundraising
  10. Projektledelse
  11. Kunstlovgivning
  12. Kommunikation i kunsten

Indlæggelser

Læreplan

Programundervisning

Programresultat

Karrieremuligheder

Faciliteter

Studenterklæringer

Om skolen

Spørgsmål