
MSc i klimaændringer
Belfast, Det Forenede Kongerige
VARIGHED
1 up to 2 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid, Deltid
ANSØGNINGSFRIST
Anmod om ansøgningsfrist
TIDLIGSTE STARTDATO
Anmod om den tidligste startdato
STUDIEAFGIFTER
GBP 25.800
STUDIEFORMAT
På campus
Introduktion
Klimaændringer er et af de mest presserende og udfordrende spørgsmål, som menneskeheden står over for. Ekstrem varme, oversvømmelser og stigende havniveauer fører til en række farlige og irreversible påvirkninger på samfund og økonomier. At undgå de værste påvirkninger afhænger af beslutninger, vi træffer i dag for at reducere vores drivhusgasemissioner og finde løsninger til at fjerne kulstof fra atmosfæren. Et kursus i klimaændringer har aldrig været så vigtigt, da vi forsøger at tackle disse grundlæggende problemer, som menneskeheden står over for i det 21. århundrede. Dette meget tværfaglige kursus tilbyder en specialiseret viden om klimaændringer fra flere perspektiver, der adresserer mange af FN's bæredygtige udviklingsmål (SDG'er) omkring temaer, herunder klimavidenskab; påvirkninger, tilpasning og sårbarhed; teknologisk og naturbaseret afbødning; og forbindelserne mellem klimaændringer og menneskelig kultur. Praktisk færdighedstræning er indlejret i alle moduler og vil give vital praktisk erfaring med at anvende fagviden i den virkelige verden. Der er også stærke forbindelser til arbejdsgivere - især gennem et karrieremodul og en mulighed for at gennemføre et arbejdsgiverfokuseret forskningsprojekt. Dette vil sikre, at studerende opgraderer som de globale borgere og ledere, som samfundet har brug for for at hjælpe med at sikre fremtiden for vores planet. Dette vil åbne dørene til en bred vifte af karrierer og Pathways til fremtidige studier – herunder den offentlige sektor (f.eks. nationale meteorologiske og miljømæssige agenturer og lokale råd), ikke-statslige organisationer (NGO'er) og velgørende organisationer; den private sektor (f.eks. miljøkonsulentvirksomheder, energi- og forsyningsselskaber, risiko-, finansierings- og forsikringsudbydere); universiteter og forskningsinstitutter; og mange flere.
Kursusstruktur
Kandidatuddelingen vil blive givet ved efterårets censornævn efter vellykket gennemførelse af 180 CAT'er i semester 1, 2 og 3 (80 CAT'er kernemoduler, 40 CAT'er valgfrie moduler og et 60 CAT'er kerneforskningsprojektmodul).
Der er mulighed for, at studerende kan gennemføre eller indløse mislykkede underviste moduler om sommeren - hvis man gør det, vil det betyde, at man opnår kandidatuddannelsen ved efterårets censornævn (forudsat at forskningsprojektmodulet også er gennemført med succes). Studerende kan gennemføre eller indløse et ufuldstændigt/mislykket forskningsprojektmodul i det efterfølgende akademiske år (bemærk, at dette kan have gebyrkonsekvenser) - en vellykket gennemførelse af dette vil betyde, at de opnår MSc-prisen ved en af censorerne det følgende akademiske år. Studerende kan også komme ind på MSc-programmet efter vellykket gennemførelse af PG Dip og tilmelde sig de resterende 60 CAT'er (kerneforskningsprojektmodul) af 180 CAT'er MSc-programmet.
For deltidsstudier skal studerende tage 80 CAT'er i det første akademiske år og 100 CAT'er i det andet akademiske år, omfattende 80 CAT'er moduler i det første år, efterfulgt af 40 CAT'er moduler og 60 CAT's kerneforskningsprojekt modul i andet studieår.
Der er mulighed for, at studerende kan gennemføre eller indløse fejlbeståede underviste moduler i sommeren af begge akademiske år - hvis det lykkes, vil det betyde, at de opnår cand.merc.-prisen ved efterårets censornævn for det andet akademiske år (forudsat at forskningsprojektmodulet også er gennemført med succes ). Studerende kan gennemføre eller indløse et ufuldstændigt/mislykket forskningsprojektmodul i det efterfølgende akademiske år (bemærk, at dette kan have gebyrkonsekvenser) - hvis det lykkes, vil det betyde, at de opnår kandidatuddannelsen hos en af censorerne det følgende år.
Varighed
24 måneder (deltid)/12 måneder (fuldtid)
Undervisningstider
Undervisningen foregår hele ugen fra mandag-fredag mellem 9-18.
Indlæggelser
Stipendier og finansiering
Ansøgere rådes til fuldt ud at undersøge finansieringsmulighederne for at studere i Storbritannien, for eksempel kan internationale studerende finde finansiering er tilgængelig fra kilder i deres egne lande.
Den finansiering, der er angivet i dette afsnit, omfatter finansiering fra universitetet og fra nogle eksterne kilder. Oplysningerne i dette afsnit har til formål at fremhæve nogle finansieringskilder: det er ikke en udtømmende liste over finansieringskilder.
Ansøgning om finansiering, som er tilgængelig fra universitetet, er en del af en integreret, online, postgraduate optagelsesproces. Et tilbud om en plads hos Queen's er ikke et tilbud om økonomisk støtte.
For 2023-indgang vil fakulteter og skoler på universitetet fastsætte deres egne frister for postgraduate ansøgninger om optagelser, stipendier og stipendier. Ansøgere, der ønsker at ansøge om postgraduate-midler til rådighed fra universitetet for 2023-indgang, skal henvise til de relevante fakultets- og skolewebsteder for information.
- Økonomiafdelingen vil give et studieafgiftslån på op til £6.500 pr. NI/EU-studerende til postgraduate studier.
- Et postgraduate-lånesystem i Storbritannien tilbyder statsstøttede studielån på op til £11.836 til underviste og forskningsmæssige masterkurser inden for alle fagområder.
Læreplan
Kernemoduler (CATS-punkter i parentes)
GGY7004 Videnskaben om klimaændringer (20)
Dette modul udforsker videnskaben om klimaændringer, specifikt hvordan og hvorfor klimasystemet ændrer sig på tværs af flere tidsskalaer - lige fra rekonstruerede palæoklimater til forventede fremtidens klimaer. Vi vil undersøge de naturlige forceringsmekanismer, der har drevet klimaændringer gennem geologisk tid, og vurdere deres relevans for nutidige klimaændringer. Vi vil også udforske menneskers rolle i at drive klimaændringerne siden den industrielle revolution og evaluere konceptet om antropocæn som en foreslået ny geologisk epoke. Laboratorieklasser og computermodellering vil give praktiske færdigheder til at hjælpe med anvendelsen af teoretisk viden og forståelse bag videnskaben om klimaændringer. Dette modul vil i sidste ende give vital videnskabelig kontekst i vores bestræbelser på at reagere på en af de største udfordringer, som menneskeheden står over for.
GGY7005 Living with Climate Change (20)
Dette modul udforsker, hvordan vores naturlige verden og de socioøkonomiske systemer, vi har skabt, reagerer på klimaændringer. Vi undersøger risici og virkninger af klimaændringer for både mennesker og planeten, og evaluerer, hvordan disse systemer tilpasser sig klimaændringer i forskellige geografiske sammenhænge. Med vægt på casestudier og anvendelse af praktiske færdigheder undersøger vi mange sammenhængende begreber, herunder sårbarhed, modstandsdygtighed og tilpasningsevne. I en verden, hvor vi allerede er forpligtet til en vis temperaturstigning og medfølgende sæt af påvirkninger, er dette modul afgørende for at give en solid viden og forståelse for, hvordan vi lever med klimaændringer – et vigtigt supplement til vores indsats for at begrænse klimaet.
GGY7006 Karrierer i klimaændringer (0)
Dette modul er designet til at få eleverne til at tænke på livet efter endt uddannelse og for at forbedre de studerendes beskæftigelsesegnethed. Modulet tilbyder (1) generisk vejledning om beskæftigelsesegnethed omkring CV'er, følgebreve, jobansøgninger og samtaler fra QUB Career, Employability and Skills; og (2) smagssamtaler og netværksmuligheder med repræsentanter fra en række potentielle arbejdsgivere i klimaændringssektoren. Modulet er ikke-meritgivende, men vil fremgå af den studerendes eksamensbevis som Bestået eller Ikke bestået afhængigt af en vellykket gennemførelse af en reflekterende video.
GGY7007 Kultur og klimaændringer (20)
Dette modul udforsker sammenhængen mellem klimaændringer og kultur. Vi undersøger, hvordan menneskelig kultur spiller en vigtig rolle i klimaændringsdiskursen, lige fra hvordan klimaændringer repræsenteres og formidles til hvordan kultur former vores overbevisninger og reaktioner på klimaændringer. Med udgangspunkt i viden og metoder fra forskellige områder inden for humaniora, adfærds- og samfundsvidenskab vil vi vise, at forståelse af klimaændringer og reaktion på klimakrisen kræver meget mere end en påskønnelse af videnskaben alene.
GGY7008 Afbødende klimaændringer (20)
Dette modul udforsker de teknikker, der bruges til at afbøde klimaændringer, både med hensyn til at reducere drivhusgasemissioner og fjerne kulstof fra atmosfæren. Vi undersøger tre brede områder, hvor der opnås afbødning: (1) reduktion af forbruget; (2) naturbaserede løsninger; og (3) teknologiske løsninger. Gennem en række undervisningsmetoder, herunder casestudier, ekskursioner og praktiske klasser, udforsker vi, hvordan disse teknikker virker, og evaluerer deres succes. Dette modul er afgørende for at give en solid viden og forståelse for, hvordan vi afbøder klimaændringer – et vigtigt supplement til vores indsats inden for klimatilpasning og et grundlæggende skridt i at tackle en af menneskehedens største udfordringer.
GGY9100 forskningsprojekt (60)
Dette modul er et uafhængigt forskningsprojekt, der afslutter original analyse i et eller andet aspekt relateret til klimaændringer med vejledning af en akademisk vejleder og kulminerer i en skriftlig afhandling. Der er to typer forskningsprojekter tilgængelige: (1) akademisk-fokuseret; og (2) arbejdsgiverfokuseret. I begge tilfælde udvikler de studerende deres egne projektforslag baseret på annoncerede forskningsområder/temaer fastsat af et medlem af akademisk personale for førstnævnte og en arbejdsgiver for sidstnævnte. For arbejdsgiverfokuserede projekter er det videnskabelige personale stadig stærkt involveret – først godkende det annoncerede forskningsområde/tema, der er oprettet af arbejdsgiveren, derefter medvejledning af den studerende sammen med en medarbejder fra arbejdsgiveren og til sidst markere vurderingerne. Begge typer forskningsprojekter har identiske læringsudbytte, vurdering og tidsplaner – den eneste forskel er projektets karakter, der involverer noget mere tilpasset en arbejdsgivers forskningsbehov og det ekstra arbejdsgivertilsyn i det arbejdsgiverfokuserede projekt.
Valgfrie moduler (CATS-punkter i parentes)
LFE8031 Fundamenter for bæredygtig udvikling (20)
En introduktion til en række nationale og regionale politikker og strategier. Studerende vil blive fortrolige med nøglepolitikker såsom Program for Government og en række lovgivning vedrørende energi-, luft- og vandkvalitet, affaldshåndtering og socioøkonomiske politikker. Studerende vil udforske lovgivning, der kan bruges til at regulere skaderne og ændre de aktiviteter, der forårsager pres, der truer fremtidig bæredygtighed.
CHE7301 Applied Renewable Energy and Low Carbon Technologies (20)
Grundlæggende om vedvarende energiteknologier, herunder vind, sol, marine, geotermisk og biomasse; Integration og evaluering af vedvarende energisystemer med andre nuværende og nye lavemissionsteknologier; Anvendelse af kulstoffattige systemer til enten at eftermontere eksisterende eller designe nye bygninger, fabrikker og infrastruktur; Økonomi og andre faktorer til støtte for beslutningstagning i implementeringen af kulstoffattige systemer.
EVP7040 Urban Futures (20)
Kritiske debatter i planlægning er seminarbaserede, hvor studerende løbende vurderes på den uafhængige forskning, de gennemfører i løbet af semesteret. De vigtigste globale udfordringer inden for modulet vil omfatte følgende: grøn infrastruktur; den inkluderende by; teknologiske forandringer i byerne; fremtidig demografi; lav kulstof overgang; kritiske arveperspektiver; byer og e-økonomi; planlægning af by-land-dialektikken; brug af byressourcer; fremtiden for byboliger; sundhed i fremtidige byer.
CIV7012 Environmental Interaction of Assessment of Marine Renewables (10)
Modulet er en kombination af forelæsninger og praktiske øvelser, herunder en ekskursion, der finder sted på Portaferry. Målet er at introducere eleverne til de miljømæssige bekymringer ved bølge- og tidevandsenergiudvikling. Modellering, akustisk, telemetri og kvantitative metoder, der anvendes til at vurdere de miljømæssige interaktioner, vil blive evalueret. Analyse af flowhastighed i miljøet er grundlæggende for at forstå miljømæssige interaktioner, derfor vil eleverne blive introduceret til værktøjer som numerisk modellering og flowmåleapparater. Individuelle rapporter vil overveje miljømæssige barrierer for samtykke og analyse og måling af hydrodynamik.
CIV7038 Introduktion til vedvarende teknologier (10)
Formålet med modulet er at give en introduktion til vedvarende energiteknologier, deres anvendelser og lovgivningsmæssige rammer. Emnet præsenteres i ugentlige forelæsninger suppleret med selvstyret gruppearbejde, der giver mulighed for praktisk anvendelse af den præsenterede teoretiske ramme. Forelæsningens pensum vil omfatte introduktioner til en række vigtigste vedvarende energiteknologier, såsom vind (inland og offshore), sol-, tidevands- og bølgekraft samt geotermisk og biomasseenergi. Der sættes fokus på tidevandsenergi med et 1-uges kursus, der omfatter teori og praktisk arbejde som en del af modulpensum. Modulet vil udforske drivere for tidevands- og havstrømme, overblik over udvinding af energi fra tidevandskraft, vurdering af tidevandsressource, måling og analyse af strømningshastighed i et tidevandsstrømmiljø (dagstur til Queen's University Marine Laboratory i Portaferry), miljømæssige implikationer at udnytte tidevandskraft og numeriske værktøjer til at forudsige tidevandsenergiressourcer. Derudover vil forelæsningens pensum omfatte en introduktion til de politiske rammer for vedvarende energi i Storbritannien og Irland. Forelæsningens pensum og praktik vil blive suppleret med et gruppeprojekt, hvor de studerende vil overføre de grundlæggende principper introduceret under forelæsningerne til et eksempel på et virkeligt casestudie. Offshore vind (både flydende og bundfast) fremhæves i forelæsningerne, og gruppeprojektet vil afspejle de nye teknologier på havvindområdet. Individuelle rapporter vil overveje de forskellige typer af vedvarende energikilder såsom vind-, bølge-, geotermisk og solenergi.
CIV7059 Vurdering af miljøpåvirkninger (20)
Dette modul har til formål at introducere de studerende til, hvordan virkningerne af ingeniørprojekter vurderes inden for rammerne af livscyklusvurdering, miljøkonsekvensvurdering og bæredygtighedsevalueringer. Der lægges særlig vægt på miljøpåvirkninger, selvom samfundsmæssige påvirkninger også vil blive taget i betragtning. Studerende vil blive introduceret til de regulatoriske drivere for vurdering af virkninger på miljøet/strategisk miljøvurdering og vil modtage forelæsninger om stadierne i vurdering af virkninger på miljøet for større udviklinger. Brugen af bæredygtighedsvurderinger (CEEQUAL, BREAM osv.) vil også blive udforsket. Studerende vil blive introduceret til nuværende standarder og vejledning til kvantificering af miljøpåvirkninger gennem livscyklusvurdering (LCA), herunder definition af omfanget af en LCA, opgørelsesanalyse og fortolkning af resultater. Casestudier vil undersøge, hvordan livscyklustilgange anvendes i industrien (ressourcestyring, kulstoffattig konstruktion, kulstof/energi/vand fodaftryk og den cirkulære økonomi). Endelig vil de studerende undersøge multikriterieanalyse for at evaluere og afbalancere forskellige kriterier under beslutningstagning. Fast affald og ressourcehåndtering vil derefter blive undersøgt i detaljer i denne sammenhæng. Studerende vil få en forståelse af videnskaben og teknologien bag avancerede affaldshåndteringsprocesser og en forståelse af de finansielle, sociale og institutionelle faktorer, der kan begrænse vedtagelsen af bestemte teknologier.
EVP7043 Planlægning for bæredygtige lokalsamfund (20)
Modulet er designet til at give et teoretisk og et praktisk grundlag for processen med udarbejdelse af samfundsplaner. Det vil indebære en detaljeret overvejelse af de rumlige implikationer af levering af tjenester og opfyldelse af lokale forhåbninger afspejlet i nye "fællesskabsplaner". Det teoretiske materiale vil omfatte overvejelser om følgende: eksisterende demografisk analyse; fysisk og etnografisk undersøgelsesforskning; politik og institutionel analyse; bedste praksis samfundsengagement og høringspraksis; byernes/lokalcentrenes skiftende roller; og forbindelserne mellem fysisk, social, økonomisk og kulturel fornyelse i bymiljøer. Modulet er baseret på en kombination af seminarer og studiearbejde. Et projekt i den virkelige verden er blevet bestilt for at give eleverne mulighed for at overveje, hvordan planlægning og bydesignpraksis med succes kan engagere sig med lokalsamfund for at tilskynde til inklusiv regenerering. Ved at arbejde i grupper vil de studerende udarbejde tematiske planer, der tager højde for den fysiske, sociale og økonomiske kontekst af studieområdet, før de udtænker specifikke politikker og forslag til at informere om den fremtidige udvikling af dette område. De tildelte gruppetemaer vil inkorporere de vigtigste facetter af forsyning af lokal infrastruktur, herunder: boliger og samfundsinitiativer; transport, Pathways og forbindelser; uddannelse og sundhed; åbent område, parker og fritid; og detailhandel og økonomisk udvikling. Projektet har til formål at anlægge et strategisk syn på, hvordan et område kan udvikle et bæredygtigt socioøkonomisk og fysisk miljø, der kan deles og tilgås af alle. Det vil give eleverne mulighed for at udvikle både de hørings- og analysefærdigheder, der er nødvendige for at forstå lokalsamfundenes synspunkter i planlægningsprocessen.
PAI7036 Politisk energiøkonomi og energiomstilling med lavt kulstofindhold (20)
Dette modul vil tage udgangspunkt i konceptet 'Carbon Literacy', dets definition, måling og udvikling. Studerende vil studere politikudformning, styring og institutionelle strukturer på internationalt, nationalt, regionalt og lokalt niveau gennem udvælgelse af relevante casestudier. De vil få en forståelse af spektret af kulstoffærdigheder og udfordringerne med at identificere viden- og kapacitetsopbygningsbehov for interessenter, politikker og beslutningstagere på alle niveauer, fra globalt til lokalt og individuelt.
Vurdering
Evalueringer forbundet med kurset er beskrevet nedenfor:
Kandidatuddannelsen er kun kurser. Kernemodulerne vurderes som følger:
GGY7004: Populær medieartikel (50 %) og præsentation (50 %)
GGY7005: Litteraturanmeldelse (50 %) og GIS StoryMap (50 %)
GGY7006: Reflekterende video (Bestået/Ikke bestået)
GGY7007: Essay (50 %) og video (50 %)
GGY7008: Rapport (50 %) og politikoversigt (50 %)
GGY9100: Projektforslag (20%) og rapport (80%).
De valgfrie moduler bedømmes også af kurser kun ved hjælp af en række forskellige vurderingstyper.
Programundervisning
Karrieremuligheder
Flere perspektiver Tværfaglige tilgange til en af de største udfordringer, menneskeheden står over for.
Fokus på karrierefærdighedstræning, et karrieremodul og en mulighed for et arbejdsgiverfokuseret forskningsprojekt.
Hvor kunne du være om fem år?
- Udvikling af klima- og oversvømmelsesrisikoscenarier i den offentlige sektor hos nationale meteorologiske og miljømæssige agenturer såsom Met Office eller Northern Ireland Environment Agency
- Formulering af klimatilpasningsstrategier og bæredygtighedspolitikker i lokale myndigheder/råd
- Implementering af bevarings- og klimahandlinger i ngo'er og velgørende organisationer som Friends of the Earth eller Greenpeace
- Føre forandring inden for den private sektor hos miljøkonsulenter som Atkins eller RPS; energi- og forsyningsselskaber såsom SSE Airtricity eller Thames Water; og risiko-, finansierings- og forsikringsudbydere såsom AXA eller Verdensbanken
- Arbejder som videnskabelig medarbejder i forskningsinstitutter som Agri-Food Biosciences Institute eller Center for Økologi og Hydrologi
- Forfølge yderligere studier på ph.d.-niveau inden for forskellige områder relateret til klimaændringer