Kandidatgrad i videnskab og teknologi til bevarelse af kulturarv
Sapienza University of Rome
Nøgleinformation
Campus placering
Rome, Italien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk, Italiensk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 1.500 / per year *
Ansøgningsfrist
29 Jul 2024
Tidligste startdato
Oct 2024
* pr. akademisk år
Introduktion
Studieprogrammet, der har en varighed på to år, og som findes i to læseplaner (på italiensk og på engelsk), har til formål at uddanne eksperter inden for bevarelse af kulturarv og arkæometri. De vil være i stand til at analysere bevarelsesproblemer og opdage forringelsesprocesser takket være deres viden om materialers fysiske, kemiske og strukturelle egenskaber samt identificere eventuelle mulige løsninger.
Især bevaringsforskere tilegner sig følgende færdigheder:
- planlægning af diagnostikinterventioner med særlig hensyn til identifikation af metoder, materialer, målinger og teknikker til bevarelse og restaurering af kulturarv;
- fuld planlægning af diagnostikprotokoller til bevarelse af kulturarv
- planlægning og organisering af videnskabsmuseer, videnskabsbyer, videnskabsudstillinger;
- samarbejde med planlægning og implementering af IT-systemer til databehandling af kulturarv.
Den tværfaglige natur af kulturarvsområdet kræver en række programmer, der gør det muligt at imødekomme de videnskabelige og faglige krav på et sådant felt og giver samtidig en gruppe kurser for at gennemføre humaniorauddannelsen og tilbyde specialisering i generelle discipliner.
Uddannelsen afsluttes ved hjælp af praktikophold ved universitets videnskabelige laboratorier eller hos offentlige og private organer på området.
Indlæggelser
Læreplan
Første år
Første semester
- Plantebiologi og bevaring for kulturarv
- Anvendt geovidenskab og konserveringslaboratorium
- Efter elevens valg
Andet semester
Engelsk-italiensk for kulturarv
Andet år
Første semester
- Scene
- Efter elevens valg
Andet semester
Afsluttende eksamen
Programresultat
Læringsresultater
Programmet er rettet mod at uddanne forskere og eksperter inden for kulturarvsbevaring og arkæometri. De vil være i stand til at analysere bevaringsproblemer og opdage forringelsesprocesser takket være deres viden om materialers fysiske, kemiske og strukturelle egenskaber, samt at identificere eventuelle afhjælpninger.
Sådanne eksperter skal være i stand til at foretage indgreb under overholdelse af de historiske, kunstneriske og arkitektoniske rammer for artefakter ved således at bidrage til deres forbedring og beskyttelse. Læringsudbyttet af kandidatgraden i naturvidenskab og teknologi til bevarelse af kulturarv er i overensstemmelse med de kvalificerende resultater for LM-11-klassen (Bevaring og restaurering af kulturarv). Mere præcist anses kandidater i videnskab og teknologi til bevarelse af kulturarven for at have opnået følgende læringsudbytte:
- En beherskelse af den videnskabelige forskningsmetode og teknikkerne til dataanalyse og fortolkning rettet mod genopretning, bevarelse og restaurering af kulturarv også i komplekse miljøer
- God historisk og kunstnerisk viden, især om artefakternes produktionsteknologier
- Evne til at fusionere tværfaglige færdigheder for at håndtere komplekse videnskabelige problemer vedrørende genopretning, bevarelse, forbedring og nydelse af kulturarv
- Avancerede analysefærdigheder af problemerne vedrørende samspillet mellem kulturarv og dets biologiske og kemisk-fysiske miljø
- Avancerede færdigheder i arkæometriske applikationer til de forskellige interesseområder.
Kandidater i videnskab og teknologi til bevarelse af kulturarv vil arbejde med videnskabelig forskning og forvaltning og vedligeholdelse af kulturarv, både i offentlige organer og i private praksisser, der opererer inden for konservativ restaurering og miljøgendannelse.
Sådanne specialister vil være i stand til i fuld selvstændighed, med det største ansvar og ved hjælp af tekniske, videnskabelige, finansielle og menneskelige ressourcer at udføre følgende aktiviteter:
- Påvisning og kritisk analyse af metoder, materialer, målinger og teknikker til genvinding, bevarelse, restaurering og forbedring af kulturarven
- Ledende roller i videnskabsmuseer, videnskabsbyer, videnskabsparker og videnskabsudstillinger
- Samarbejde om planlægning og implementering af IT-systemer til kulturarvsdatabehandling
- Diagnose før og under konserveringsinterventionen og udførelse af de nødvendige kontroller og tests
- Påvisning af årsager og mekanismer til forringelse og evaluering af de videnskabelige resultater
- Deltagelse i kulturarvsuddannelsesaktiviteter.
Kulturarvsområdets tværfaglige karakter kræver en række forskellige programmer, der sigter mod erhvervelse af specifikke færdigheder. Uddannelsesrådet sørger for kurser, der giver mulighed for at opfylde feltets videnskabelige og faglige krav og samtidig en gruppe af kurser til at gennemføre den humanistiske uddannelse og tilbyde specialisering i almene discipliner. Kurser, der beskæftiger sig med Science and Technology for Conservation, er rettet mod at træne studerende inden for materialer, målinger og teknikker til genopretning, bevarelse, restaurering og forbedring af kulturarven. De jord- og naturvidenskabelige fag uddanner elever til ledende roller på naturvidenskabelige museer og til at udføre diagnoser før og under bevaringsinterventionen. De tværgående fag giver eleverne historisk og kunstnerisk kultur, især om produktionsteknologier af artefakter; de relaterede eller yderligere aktiviteter består af dybdegående undersøgelser af specifikke spørgsmål af interesse for kulturarven. De fleste af kurserne er koncentreret om det første år, mens det andet år især er helliget specialearbejde med henblik på opnåelse af kandidatgraden.
Stipendier og finansiering
Vi kan tilbyde sådanne bekvemme priser takket være offentlig finansiering fra det italienske ministerium for videregående uddannelse. Derudover kan studerende ansøge om forskellige stipendier, der er tilgængelige på forskellige niveauer, tildelt baseret på akademisk merit og/eller familieindkomst.
Galleri
Karrieremuligheder
Fortsættelse af studier i videregående uddannelser (ph.d.-skoler). Ansættelsesmuligheder kan være i:
- Universiteter og offentlige og private forskningsinstitutter
- Organer under ministeriet for kulturarv og aktiviteter og turisme (MiBACT) med ansvar for beskyttelse af kulturarven (monumenter og kunstkontorer, museer, biblioteker, arkiver og så videre)
- Restaureringslaboratorier
- Virksomheder og faglige organisationer, der udfører deres aktiviteter inden for diagnostik, bevaring og restaurering af kulturarv.