Civilingeniør - Software Engineering - Sønderborg
Sønderborg, Danmark
VARIGHED
2 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
01 Mar 2025
TIDLIGSTE STARTDATO
Sep 2025
STUDIEAFGIFTER
EUR 6.950 / per semester *
STUDIEFORMAT
På campus
* gratis for fulduddannelsesstuderende med nordisk, EU/EØS og schweizisk statsborgerskab.
Introduktion
I løbet af dine studier i teknik lærer du at udvikle avancerede softwareprodukter og -tjenester. Samtidig vil du være i stand til at forbedre de produkter og tjenester, vi kender i dag. Du lærer, hvordan teknologi bedst bruges til at udvikle effektive løsninger - ikke kun fra et teknisk synspunkt men også fra et brugerperspektiv.
Uddannelsen består af følgende fagområder:
- Software Engineering
- Programmering
- Informationsteknologi
- Industri og samfund
- Ingeniørgrundlag og praksis
Software Engineering
Formålet er at give den studerende viden om avancerede teorier, metoder og teknikker inden for software engineering, der sætter den studerende i stand til selvstændigt at tage ansvar for og deltage i undersøgelse af behovet for softwaren, identifikation af krav, analyse, softwaredesign, interaktion. design, programmering og test, samt projektledelse, forandrings- og konfigurationsledelse og kvalitetsstyring.
Programmering
Formålet er at give den studerende viden om avanceret terminologi inden for programmering, herunder forskellige paradigmer, der sætter den studerende i stand til at designe, konstruere og teste genanvendelige og komplekse softwaresystemer.
Informationsteknologi
Formålet er at give den studerende viden om avanceret informationsteknologi, herunder nye teknologier. Formålet er at give den studerende viden om teknologier inden for relevante områder, såsom datahåndtering, kunstig intelligens og interaktionsteknologier. Dette sætter den studerende i stand til at anvende en sådan viden i forbindelse med softwareudvikling, herunder forskellige valg af tekniske platforme og analysere effekten af et valg på et givet softwareteknisk problem.
Industri og samfund
Formålet er at give den studerende viden om software som et innovativt element under hensyntagen til den industrielle og samfundsmæssige kontekst for udvikling eller erhvervelse af software. Dette sætter den studerende i stand til at anvende denne viden til at forstå og beskrive brugerbehov, samspil mellem organisationer og softwareudvikling, innovation og globalisering.
Ingeniørgrundlag og praksis
Formålet er at give den studerende ingeniørkompetencer med fokus på videnskabelige metoder, ingeniørmæssige komplekse systemer og industriel praksis. Dette sætter den studerende i stand til at anvende viden om modellering af problemer og evidensbaseret forskning med videnskabelige metoder, der er relevante for uddannelsens discipliner, herunder teknikker til søgning i videnskabelig litteratur, teknikker til at læse og forstå videnskabelige artikler og teknikker til at skrive en videnskabelig undersøgelse. Anvend desuden viden fra uddannelsen i industrielle omgivelser.
Bliv verdensmester i iværksætteri
I Software Engineering kan du forfølge dine iværksætterdrømme. Dimittenderne Mikkel Bytoft Rasmussen og Mads Lorentzen har ligesom flere tidligere studerende valgt at forfølge drømmen om at starte egen virksomhed. De to ingeniører stiftede derfor i 2022 virksomheden, HumAid, som arbejder for at gøre kommunikationen lettere mellem døve og hørende. Virksomheden er etableret i universitetets iværksættermiljø, Startup Station, og har siden vundet to verdensmesterskaber i iværksætteri ved University Startup World Cup.
Hvad kan jeg blive
Dette program giver dig flere karrieremuligheder - både i Danmark og i udlandet. Med en cand.merc. i Software Engineering kan du for eksempel få job som softwareudvikler, mobilapplikationsudvikler, systemudvikler, systemkonsulent, produktchef, data scientist, projektleder, IT-strategichef eller projektleder.
Du kan også fortsætte med et 3-årigt forskningsprogram, som fører til en ph.d.-grad.
Læreplan
Kandidatuddannelsen er en to-årig uddannelse oven i en relevant tre-årig bacheloruddannelse.
Første semester
På første semester vil den studerende opnå viden og erfaring med avancerede metoder til Software Engineering, Informationsteknologi og Engineering Foundation og Praksis. Du kan også vælge at specialisere dig i kunstig intelligens og cybersikkerhed.
Andet semester
På andet semester vil den studerende videreudvikle deres viden og erfaring med avancerede metoder til Software Engineering, Informationsteknologi og Programmering. Du kan igen vælge at specialisere dig i kunstig intelligens og cybersikkerhed. Et forskningsorienteret projekt vil give den studerende mulighed for at anvende videnskabelige metoder inden for et specifikt forskningsområde.
Tredje semester
På 3. semester skal den studerende lære at gennemføre en innovations- og udviklingsproces, der resulterer i et nyt produkt eller en ydelse, og som henvender sig til eksisterende markeder eller vækstmarkeder. Halvdelen af semesteret består af valgfrie moduler. Den studerende kan vælge at anvende en del af valgmodulerne som en del af specialearbejdet på 3. semester. En anden mulighed er at vælge et In-Company projekt eller et projekt for at udvikle en forretningsidé videre i samarbejde med en start-up hub.
4. semester
På sidste semester skal den studerende skrive speciale i Software Engineering.