Keystone logo
University of Southern Denmark Civilingeniør - Software Engineering - Sønderborg
University of Southern Denmark

Civilingeniør - Software Engineering - Sønderborg

Sønderborg, Danmark

2 Years

Engelsk

Fuldtid

01 Mar 2025

Sep 2025

EUR 6.950 / per semester *

På campus

* gratis for fulduddannelsesstuderende med nordisk, EU/EØS og schweizisk statsborgerskab.

Introduktion

I løbet af dine studier i teknik lærer du at udvikle avancerede softwareprodukter og -tjenester. Samtidig vil du være i stand til at forbedre de produkter og tjenester, vi kender i dag. Du lærer, hvordan teknologi bedst bruges til at udvikle effektive løsninger - ikke kun fra et teknisk synspunkt men også fra et brugerperspektiv.

Uddannelsen består af følgende fagområder:

  • Software Engineering
  • Programmering
  • Informationsteknologi
  • Industri og samfund
  • Ingeniørgrundlag og praksis

Software Engineering

Formålet er at give den studerende viden om avancerede teorier, metoder og teknikker inden for software engineering, der sætter den studerende i stand til selvstændigt at tage ansvar for og deltage i undersøgelse af behovet for softwaren, identifikation af krav, analyse, softwaredesign, interaktion. design, programmering og test, samt projektledelse, forandrings- og konfigurationsledelse og kvalitetsstyring.

Programmering

Formålet er at give den studerende viden om avanceret terminologi inden for programmering, herunder forskellige paradigmer, der sætter den studerende i stand til at designe, konstruere og teste genanvendelige og komplekse softwaresystemer.

Informationsteknologi

Formålet er at give den studerende viden om avanceret informationsteknologi, herunder nye teknologier. Formålet er at give den studerende viden om teknologier inden for relevante områder, såsom datahåndtering, kunstig intelligens og interaktionsteknologier. Dette sætter den studerende i stand til at anvende en sådan viden i forbindelse med softwareudvikling, herunder forskellige valg af tekniske platforme og analysere effekten af ​​et valg på et givet softwareteknisk problem.

Industri og samfund

Formålet er at give den studerende viden om software som et innovativt element under hensyntagen til den industrielle og samfundsmæssige kontekst for udvikling eller erhvervelse af software. Dette sætter den studerende i stand til at anvende denne viden til at forstå og beskrive brugerbehov, samspil mellem organisationer og softwareudvikling, innovation og globalisering.

Ingeniørgrundlag og praksis

Formålet er at give den studerende ingeniørkompetencer med fokus på videnskabelige metoder, ingeniørmæssige komplekse systemer og industriel praksis. Dette sætter den studerende i stand til at anvende viden om modellering af problemer og evidensbaseret forskning med videnskabelige metoder, der er relevante for uddannelsens discipliner, herunder teknikker til søgning i videnskabelig litteratur, teknikker til at læse og forstå videnskabelige artikler og teknikker til at skrive en videnskabelig undersøgelse. Anvend desuden viden fra uddannelsen i industrielle omgivelser.

Bliv verdensmester i iværksætteri

I Software Engineering kan du forfølge dine iværksætterdrømme. Dimittenderne Mikkel Bytoft Rasmussen og Mads Lorentzen har ligesom flere tidligere studerende valgt at forfølge drømmen om at starte egen virksomhed. De to ingeniører stiftede derfor i 2022 virksomheden, HumAid, som arbejder for at gøre kommunikationen lettere mellem døve og hørende. Virksomheden er etableret i universitetets iværksættermiljø, Startup Station, og har siden vundet to verdensmesterskaber i iværksætteri ved University Startup World Cup.

Hvad kan jeg blive

Dette program giver dig flere karrieremuligheder - både i Danmark og i udlandet. Med en cand.merc. i Software Engineering kan du for eksempel få job som softwareudvikler, mobilapplikationsudvikler, systemudvikler, systemkonsulent, produktchef, data scientist, projektleder, IT-strategichef eller projektleder.

Du kan også fortsætte med et 3-årigt forskningsprogram, som fører til en ph.d.-grad.

Læreplan

Om skolen

Spørgsmål