Master of Science i biblioteks- og informationsvidenskab
Syracuse University - iSchool
Nøgleinformation
Campus placering
Syracuse, USA
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning, På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid, Deltid
Studieafgifter
USD 57.881 *
Ansøgningsfrist
02 Jun 2024
Tidligste startdato
Aug 2024
* 2021-22 specifikt for studerende, der går ind i det samlede program på campus: Internationale ansøgere skal vise dette beløb på deres økonomi
Introduktion
Fremme retfærdighed og lighed gennem læsefærdighedens kraft.
Hvordan betjener biblioteker deres lokalsamfund?Hvilken viden og hvilke færdigheder har bibliotekarer brug for for at sikre lige adgang og brug af information?Hvordan bevarer du historie og minder for fremtidige generationer?Hvordan kan du hjælpe folk med at vurdere ægtheden af de oplysninger, de modtager?Udforsk disse spørgsmål og mere som Biblioteks- og Informationsvidenskab-studerende.
Her vil du fokusere på informationsretfærdighed og lighed, samfundsengagement og teknologibrug i dit lokalsamfund.Få viden og færdigheder inden for brugertjenester, informations- og datafærdighedstræning, ledelse, organisering og opdagelse af informationsressourcer, databeskyttelse og privatliv og forskellige kulturer og samfund.Sæt din træning til at fungere gennem erfaringsbaserede læringsmuligheder i en række forskellige omgivelser.
Gennem kurser og opholdsværksteder, der spænder over syv professionelle Pathways , vil du opleve den brede rækkevidde af bibliotekar og informationsvidenskab.Udforsk, hvad det vil sige at være bibliotekar eller informationsprofessionel i dag.
Akkrediteret af American Library Association (ALA) siden 1928, er vores biblioteks- og informationsvidenskabsprogram centreret omkring ét mål: at ændre, hvordan samfund og organisationer bruger biblioteker og informationsressourcer til det bedre.
Professionel Pathways
MSLIS-programmet stræber efter at dyrke ledere i biblioteks- og informationsbranchen, som vil blive implementere og fortalere for informationsretfærdighed og lighed, samfundsengagement og teknologibrug i deres praksisfællesskaber.Det er designet til at forberede biblioteks- og informationsprofessionelle med en bred vifte af viden og færdigheder, der er nødvendige for eksemplarisk praksis i biblioteks- og informationsfaget.
Du kan diskutere din interesse med din fakultetsvejleder.Planlæg dit programstudie i en eller flere af følgende professionelle Pathways :
Brugertjenester og samfundsengagement
Uanset om du arbejder på et højskole-/universitetsbibliotek eller en kulturinstitution såsom et offentligt bibliotek og museum, er brugerservice og samfundsengagement en af kernefunktionerne for biblioteker og kulturinstitutioner af alle typer.Brugerservicebibliotekarer har ansvaret for uddannelse i informationskompetence, instruktioner, referencer, samlingsstyring og opsøgende kontakt til forskellige samfund for at sikre lige adgang til biblioteks- og informationsressourcer.
Eksempel på jobtitler: Dekan for universitetsbiblioteker; Web Services bibliotekar; associeret bibliotekar i miljøvidenskab; offentlige tjenester bibliotekar; Referencebibliotekar; Online læring bibliotekar; Opsøgende og vurderingsbibliotekar; Adgangstjenester og instruktionsbibliotekar
Arkiver og særlige samlinger
Mange forskellige slags institutioner, der håndterer historiske materialer, tilbyder jobmuligheder for en kandidat med en MSLIS-grad, herunder særlige samlinger inden for store akademiske institutioner, små historiske selskaber, kunstmuseer og endda zoologiske haver.Kurser i denne Pathway er velegnede til karrierer inden for kulturarv, arkiver og særlige samlinger.
Eksempel på jobtitler: Photo Archives Manager; Kurator for historiske Samlinger; Direktør for Særlige Samlinger; Rettigheder og reproduktioner og digitaliseringsassistent
Digital kuration og tjenester
Digital kuration og tjenester er blevet en stadig vigtigere del af biblioteksdriften.Digitalt bibliotekararbejde omfatter forvaltning, kuration og bevaring af digitaliserede og fødte digitale ressourcer, herunder data, på biblioteker, arkiver og museer.Disse bibliotekarer udvikler politikker og arbejdsgange, hjælper brugere med at finde digital information og data til forretningsbrug eller akademisk brug og organiserer digitale ressourcer til genfinding.Studerende, der er interesseret i digital kuration og tjenester Pathway , vil få viden om digitale datasystemer, metadatateori og -praksis, programmerings- og opmærkningssprog og datatjenester til de samfund, de betjener.
Eksempel på jobtitler: Datavisualiseringsspecialist; Data- og metadatatjenester bibliotekar; Direktør, Datacenter Services; Fellow Data Management og Curation; Datakvalitetsspecialist; Forskning Data Archivist; Datatjenester og visualiseringsbibliotekar
Organisering og styring af information og viden
Biblioteker, arkiver og museer (LAM) er centrale steder for erhvervelse, organisering, forvaltning og formidling af information og viden.Organisering og styring af information og viden om alle typer, formater og former er kernefunktionen, der understøtter LAM i at nå deres mål og aktualisere deres værdier.Denne karriere Pathway har en bred vifte af beskæftigelsespotentialer, lige fra LAM til offentlige agenturer, virksomheder og næsten alle organisationer, der har brug for fagfolk til at udføre funktioner med at organisere, administrere, hente og bruge/genbruge informationsressourcer.
Eksempel på jobtitler: Lead Technical Services Technician; Taksonom; Metadata og datakurering bibliotekar; Brugergrænsefladespecialist; Metadata og digitale initiativer bibliotekar; Metadata informationsarkitekt; Digitale projekter bibliotekar; Content Management analytiker
Børne- og Ungeservice
Biblioteker over hele stræber efter at være steder, der letter livslang læring.Hvornår er et bedre tidspunkt at fremprovokere en permanent passion for nysgerrighed end i de første år af en protektors liv?Det haster med STEM (Science, Technology, Engineering og Math) læringsinitiativer i biblioteksmiljøer, udbredelsen af makerspace-bevægelsen og den udbredte brug af nye teknologier fra en ung alder beviser, at børns og unges bibliotekarers rolle og ansvar gå ud over at anbefale en god læsning.Netværk og markedsføring er vigtige facetter af en ungdomsbibliotekars job, såvel som at opbygge relationer til forældre, omsorgspersoner og lærere i lokalsamfundet.
Eksempel på jobtitler: Børns referencebibliotekar; Teen Services bibliotekar; Koordinator for Ungdomsservice; Ungdomstjenestebibliotekar; Ung og ny voksenbibliotekar; Ung voksen/Asst.Børnebibliotekar
Digitale informationssystemer
Moderne biblioteker kører på digitale data- og informationssystemer for at levere tjenester hvor som helst og når som helst, der kræver teknisk kyndige bibliotekarer til at innovere, understøtte og vedligeholde.Digitale informationssystemer i biblioteker og andre typer organisationer spiller en nøglerolle i at gøre data og metadata tilgængelige, tilgængelige, interoperable og brugbare/genanvendelige.Viden og færdigheder i denne Pathway kan føre til jobs ikke kun i utraditionelle stillinger på biblioteker, men også i ikke-biblioteksmiljøer som f.eks. virksomheder og myndigheder.
Eksempler på jobtitler: Koordinator af Metadata, Katalogstyringsbibliotekar, Webudviklingsbibliotekar, Bibliotekar for Digital Publishing, Curation og Conversion, Software Librarian (Configuration Coordinator), Digital Asset Management, Software Engineer, FOLIO Developer, Information Technologist II
Informationsforskning og analyse
Uanset om du forsker i samfundsprofiler for at opbygge en ny biblioteksfilial eller indsamler data og information om nye tendenser til markedsundersøgelser eller indsamler information om produkter eller virksomheder til kompilering af konkurrencemæssig intelligens, kan færdighederne og viden inden for forskningsmetoder og datavidenskab gå langt i at udvikle en karriere som forskningsbibliotekar.
Eksempler på jobtitler: Collections & Metrics Facilitator, Director of Digital Initiatives, Research Support Librarian, Research Data Librarian, Legal Research Services Librarian, Senior Scientific Librarian, Research & Library Manager
Dyk dybere, udforsk længere.
Ud over at få praktisk oplevelse på jobbet, vil du have muligheder for at deltage i et forskningslaboratorium eller samarbejde med fakultetet om deres akademiske arbejde og udforske informationens rolle i at fremme social retfærdighed.
Forfølge dine interesser.
Udforsk emner, der interesserer dig mest.Vores fleksible program tilbyder fokusområder og mulighed for at styrke din ekspertise med et Certificate of Advanced Study in Data Science.
Det samme fakultet og kurser, tilgængelige online.
Som førende inden for teknologi har vi undervist online i årtier.Vores online program kombinerer live ugentlige klasser, multimediekurser og fælles gruppelæringsøvelser med en platform, der hjælper dig med at dyrke livslange professionelle relationer med professorer og alumner verden over.Du vil lære fra det samme fakultet og tage de samme kurser som programmet på campus og nyde den samme adgang til Orange-netværket, når du dimitterer.
Læreplan
Læreplan
LIS-pensumet på 36 kreditter er designet til at forberede bibliotekarer, der har den brede vifte af viden og færdigheder, der er nødvendige for eksemplarisk praksis i biblioteks- og informationsfaget. Studerende i School Media specialiseringen bør konsultere School Media specifikke læseplan.
I. Kerneviden og færdigheder (15 point)
LIS kernekurser giver en solid forankring i viden, færdigheder og værdier i biblioteks- og informationsfaget. LIS-kernen på 18 kreditter har tre dele:
Introduktionskerne (3 point)
- IST 511 Kulturelle grundlag for informationsstudier
Informationsressourcer Core (9 point)
- IST 605 - Reference- og informationskompetencetjenester 3 kredit(er)
- IST 613 - Biblioteksplanlægning, markedsføring og vurdering 3 kredit(er)
- IST 616 - Informationsressourcer: Organisation og adgang 3 kredit(er)
Management Core (3 point)
- IST 717 - Biblioteksledelse og ledelse 3 kredit(er)
II. Valgfag (18 point)
Studerende tager 18 point af valgfag giver eleverne mulighed for at udvide deres kerneviden og færdigheder i retninger efter eget valg. Valgfag kan vælges fra kandidatkurser i iSchool, herunder dem fra Information Management eller Data Science-programmerne. Ved udvælgelse af kurser, der ikke er LIS-fokuserede, bør den studerende rådføre sig med sin fakultetsvejleder for at sikre, at de er passende. En studerende bør overveje, hvordan ethvert valgfag vil tilføje hans/hendes viden og færdigheder som en ny professionel.
- IST 564 - Tilgængelige biblioteker og informationstjenester 3 kredit(er)
- IST 604 - Katalogisering af informationsressourcer 3 kredit(er)
- IST 607 - Digital humaniora for bibliotekarer, arkivarer og kulturarvsarbejdere 3 kredit(er)
- IST 611 - Informationsteknologier i uddannelsesorganisationer 3 kredit(er)
- IST 612 - Ungdomstjenester på biblioteker og informationscentre 3 kredit(er)
- IST 615 - Cloud Management 3 kredit(er)
- IST 617 - Motiverende aspekter af informationsbrug 3 kredit(er)
- IST 619 - Economics of Digital Transformation 3 kredit(er)
- IST 622 - Introduktion til bevaring af kulturarv 3 kredit(er)
- IST 624 - Bevaring af biblioteks- og arkivsamlinger 3 kredit(er)
- IST 625 - Enterprise Risk Management 3 kredit(er)
- IST 626 - Informationsretfærdighed og samfundsengagement 3 kredit(er)
- IST 628 - Arrangement og beskrivelse af arkivsamlinger 3 kredit(er)
- IST 631 - Teori om klassifikation og emnerepræsentation 3 kredit(er)
- IST 632 - Ledelse og organisering af særlige samlinger 3 kredit(er)
- IST 635 - Samling udvikling og adgang 3 kredit(er)
- IST 638 - Indeksering og abstraktion af systemer og tjenester 3 kredit(er)
- IST 641 - Brugerbaseret design 3 kredit(er)
- IST 645 - Håndtering af informationssystemprojekter 3 kredit(er)
- IST 646 - Storytelling for informationsprofessionelle 3 kredit(er)
- IST 649 - Menneskelig interaktion med computere 3 kredit(er)
- IST 651 - Scripting for Ent Data Sys 3 kredit(er)
- IST 654 - Informationssystemanalyse 3 kredit(er)
- IST 659 - Dataadministrationskoncepter og databasestyring 3 kredit(er)
- IST 661 - Administration af et skolebibliotek 3 kredit(er)
- IST 662 - Instruktionsstrategier og -teknikker for informationsprofessionelle 3 kredit(er)
- IST 663 - Instruktionsledelse for skolebibliotekarer 3 kredit(er)
- IST 664 - Naturlig sprogbehandling 3 kredit(er)
- IST 668 - Læsefærdighed gennem skolebiblioteker 3 kredit(er)
- IST 671 - Fundamenter for forskningsmetoder i informationsstudier 3 kredit(er)
- IST 672 - Det offentlige bibliotek som institution 3 kredit(er)
- IST 674 - Akademisk bibliotekarskab 3 kredit(er)
- IST 676 - Digitale data og tjenester i biblioteker 3 kredit(er)
- IST 681 - Metadata 3 kredit(er)
- IST 682 - Kulturel kompetence for informationsprofessionelle 3 kredit(er)
- IST 687 - Introduktion til datavidenskab 3 kredit(er)
- IST 707 - Applied Machine Learning 3 kredit(er)
- IST 715 - LAMS: Biblioteker, arkiver, museer 3 kredit(er)
- IST 719 - Informationsvisualisering 3 kredit(er)
- IST 735 - Copyright for informationsprofessionelle 3 kredit(er)
- IST 772 - Quantitative Reasoning for Data Science 3 kredit(er)
- IST 776 - Forskningsmetoder i informationsvidenskab og teknologi 3 kredit(er)
- IST 973 - Praktik i informationsstudier 1-6 kredit(er)
III. Udgangskrav (3 point)
Exitkravet for LIS-graden er IST 773, en reflekterende portefølje på tre kreditter.
Studerende forventes at tage IST 773 i den sidste periode af MSLIS-programmet for at lette en holistisk, omfattende og reflekterende demonstration af de kompetencer, de har lært i programmet ved at trække fra deres klasser og erfaringer for at vise, hvad de har lært.
Det primære formål med dette kursus er at give eleverne mulighed for at reflektere over deres arbejde og skabe eksplicitte forbindelser mellem kursusarbejde og erfaring.
Studieprogrammer for specifikke typer biblioteker eller biblioteksstillinger:
Generalistkernen giver en solid forankring i viden og færdigheder inden for bibliotekar. De fleste valgfag er designet til at give konceptuel og praktisk viden og færdigheder, der gælder på tværs af typer af biblioteker. For studerende, der ønsker at forberede sig til en bestemt type bibliotek eller stilling, er der mange måder at skræddersy dit studieprogram til disse interesser. Disse omfatter:
- Valg af emner, der vedrører dine interesseområder for artikler og projekter i kerne- og valgfag.
- At vælge et iSchool Certificate of Advanced Study til at kombinere med kandidatgraden.
- Valg af valgfag, der er særligt velegnede til en bestemt type bibliotek eller stilling.
- Udvikling af et valgfrit praktikophold, der giver dig praktisk erfaring inden for dit interesseområde.
Din rådgiver kan arbejde sammen med dig om at planlægge et studieprogram, der vil forberede dig til stillinger inden for dit interesseområde og samtidig give dig solid generalistviden, der giver dig mulighed for at drage fordel af uventede muligheder.
Programresultat
Læringsresultater
Her på iSkolen er vores vision at levere professionel uddannelse af høj kvalitet til biblioteks- og informationsvidenskabelige fagfolk. Vores mål og resultater styrer vores retning, giver en ramme for vurdering af vores præstation og vigtigst af alt, kommunikerer vores overbevisning om de grundlæggende færdigheder, som moderne biblioteksprofessionelle skal have.
Kandidater fra iSchools biblioteks- og informationsvidenskabsprogram:
- Anvend færdigheder og holdninger visionering, iværksætteri, fortalervirksomhed, planlægning og ledelse til lederskab på informationsområdet.
- Administrer informationsressourcer og informations livscyklus gennem processerne med samlingsudvikling, repræsentation, organisering, bevaring, kuration, adgang og formidling i overensstemmelse med fysisk, virtuel og teknisk infrastruktur og behov.
- Anvende passende pædagogiske og læringsteoretiske principper i design, udvikling, implementering og vurdering af biblioteksundervisning og -læring, der bidrager til et informations- og teknologisk vidensamfund.
- Design og anvend politikker, der er afgørende for at skabe og levere informationstjenester og -ressourcer, styret af værdierne om beskyttelse af privatlivets fred, retfærdig adgang, intellektuel frihed og etisk brug af information.
- Besidde færdighederne til at respektere, engagere og samarbejde med et mangfoldigt samfund for at advokere for og konstruere inkluderende, meningsfulde og deltagende bibliotekstjenester, programmer og ressourcer.
- Udfør og vurdere forskningsbaseret praksis gennem anvendelse af informationskompetence, undersøgelse og forskningsmetoder, herunder dataopdagelse, analyser og kvalitative foranstaltninger.
Galleri
Karrieremuligheder
Byg din ekspertise og dit CV.
iSchools tætte fællesskab, kombineret med Orange stolthed, betyder, at du bliver en del af et levende og aktivt professionelt netværk, når du dimitterer. Det er sådan, vi er i stand til at placere næsten alle vores kandidater i en række forskellige roller, fra skoledistrikter til biblioteker, universiteter, museer og videre.
- $63.340 Gennemsnitlig startløn for sidste års klasse
- #6 Rangeret som nr. 6 af US News and World Report
Biblioteks- og informationsvidenskab karriereservice og -support
Dit biblioteks- og informationsvidenskabsprogram vil omfatte praktik- eller praktikerfaring, der vil give dig muligheder for at anvende din undervisning i klasseværelset i feltet.
Praktik og praktik
Biblioteks- og informationsvidenskabsstuderende skal gennemføre et praktikophold. De studerende, der følger School Media-programmet, skal gennemføre en praktik. Du kan tilmelde dig praktikkredit efter at have gennemført halvdelen af dit akademiske program. For at modtage merit skal dit praktikophold opfylde visse kriterier, og du skal følge dine fremskridt gennem hele oplevelsen.