
Master i visuel antropologi
Tromsø, Norge
VARIGHED
2 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
Anmod om ansøgningsfrist
TIDLIGSTE STARTDATO
Anmod om den tidligste startdato
STUDIEAFGIFTER
Anmod om studieafgift
STUDIEFORMAT
På campus
* ingen studieafgifter for internationale studerende
Introduktion
Er du interesseret i menneskelig kultur og hvordan du bruger videokameraet i samfundsvidenskabelig forskning? På Visual Anthropology får du mulighed for at studere etnografiske forskningsmetoder, antropologisk teori og etnografisk filmskabelse i et internationalt miljø, der kulminerer med produktion af din helt egen film og skriftlige afhandling.
Programbeskrivelse
- Varighed: 2 år
- Credits (ECTS) : 120
- Adgangskrav : Bachelor, social, visuel eller kulturel antropologi og formålserklæring
- Gradnavn : Master i filosofi i visuel antropologi
- Ansøgningskode :
- Norske og nordiske ansøgere: 5057
- Internationale ansøgere: 2038
- Norske og nordiske ansøgere: 5057
- Internationale ansøgere: 2038
Institut for Samfundsvidenskab tilbyder et toårigt fuldtids kandidatprogram i visuel antropologi. Dette program har til formål at lære eleverne at producere viden om menneskers liv og kulturer gennem en udforskning af deres hverdag baseret på brug af kvalitative samfundsvidenskabelige forskningsmetoder og etnografisk film. Programmet kombinerer foredrag i akademisk teori og metode, filmskabelse og praktisk undervisning i kameraarbejde, lydoptagelse og redigering.
Studerende på kandidatuddannelsen følger et sæt kurser de første to semestre, før de rejser på feltarbejde. Baseret på dette feltarbejde skriver de studerende en kandidatafhandling og laver en etnografisk film. For en komplet opsætning af programmet henvises til programstrukturen herunder.
Filmene produceret på Visual Anthropology er kendt for deres kvalitet. Hvert år udvælges flere film til internationale dokumentarfilm og etnografiske filmfestivaler. Programmets originalitet har ført til en særlig uddannelsespris fra UiT The Arctic University of Norway og en yderligere pris for uddannelseskvalitet fra Undervisningsministeriet.
Indlæggelser
Læreplan
Programstruktur
Betegnelse | 10 point | 10 point |
Første periode (efterår) | SVF-3101 Nærmer sig sociale realiteter: Forståelse af andre folks livsverdener | SVF-3102 Formidling af sociale realiteter: Udforskning af audiovisuelle fortællingsstrategier |
Anden periode (forår) | SVF-3109 Antropologisk teori og etnografisk praksis | SVF-3107 Visuel etnografi og måder at vide på |
Tredje periode (efterår) | SVF-3903 Fra feltarbejde erfaring til etnografisk film og tekst | SVF-3903 Fra feltarbejde erfaring til etnografisk film og tekst |
Fjerde periode (forår) | SVF-3903 Fra feltarbejde erfaring til etnografisk film og tekst | SVF-3903 Fra feltarbejde erfaring til etnografisk film og tekst |
Undervisning og vurdering
Programmet er organiseret som en kontinuerlig deltagende læringsproces: forelæsninger, screeninger, skrivning og filmopgaver og seminarer udgør den unikke kumulative læringsproces i det toårige kursus. Studerende opfordres til at samarbejde med hinanden om at udvikle færdigheder og forståelser gennem hele studiet.
Programmet omfatter forskellige typer undersøgelser og kursuskrav, såsom essays, forskningsartikler og filmpræsentationer. Bemærk, at nogle kurser har kursuskrav. Kun studerende, hvis kursuskrav er blevet godkendt, får lov til at gå til eksamen.
Undervisnings- og bedømmelsesmetoder er beskrevet i kursusplanen for hvert kursus.
Studerende må ikke bruge privat udstyr. Universitetets film- og redigeringsudstyr og software skal anvendes i alle klasser til både kursusopgaver og kandidatfilm.
Denne kandidatgrad er et intensivt program. Alle kurser er obligatoriske og kræver aktiv deltagelse fra de studerende.
Adgang til yderligere undersøgelser
Efter en vellykket gennemførelse af uddannelsen kan de studerende være kvalificeret til optagelse til et ph.d.-program i en række akademiske områder på UiT The Arctic University of Norway eller andre steder.
Programresultat
Læringsresultater
Efter at have gennemført programmet med succes, forventes de studerende at have erhvervet følgende læringsresultater.
Viden
Kandidaten:
- har kendskab til udviklingen af den samfundsvidenskabelige tradition generelt og avanceret viden om teoretiske perspektiver inden for visuel antropologi i særdeleshed.
- har et indgående kendskab til regionen og/eller det felt, hvor hans/hendes egentlige masterprojekt finder sted, og et solidt kendskab til forkant med hans/hendes masterprojekts tema.
- har et indgående kendskab til etnografisk forskningsmetode og de forskellige trin i en forskningsproces, der involverer brug af videokameraet.
- kan anvende de erhvervede metoder og teoretiske perspektiver i beskrivelse og analyser af nye områder inden for det faglige område visuel antropologi.
- kan reflektere kritisk over brugen af forskellige filmsprog og fortællestrukturer som 'måder at vide' på i specifikke historiske og samfundsmæssige sammenhænge.
- har teknisk viden om, hvordan man håndterer og bruger optage- og redigeringsudstyret til video.
Færdigheder
Kandidaten:
- kan på en systematisk måde håndtere, behandle og analysere kritisk materiale fra forskellige kilder og bruge dem til at strukturere og formulere et skriftligt videnskabeligt argument.
- Er i stand til at fange de narrative konceptualiseringer af deres feltpartnere ved hjælp af video og skabe forståelige fortællingsstrategier med et fremtidigt publikum i tankerne.
- er i stand til at demonstrere, hvordan film og tekst gensidigt informerer, inspirerer og modsiger hinanden og kritisk vurderer filmens rolle i skabelsen af samfundsvidenskabelig viden.
- kan under tilsyn gennemføre et uafhængigt forskningsprojekt, der gør brug af deltagerobservation og audiovisuelle værktøjer, med gældende normer for forskningsetik.
- er i stand til at gøre brug af video som et redskab til erhvervelse og formidling af samfundsvidenskabelig viden.
Generelle kompetencer
Kandidaten:
- er i stand til at identificere, analysere og diskutere forskellige teoretiske og metodologiske tilgange til deres eget empiriske materiale og anvende det i beskrivelsen og analysen af andre sociokulturelle fænomener.
- mestrer sproget og terminologien i visuel sociokulturel forskning og kan kommunikere til kolleger, partnere og offentlige målgrupper, de metodologiske / analytiske tilgange, der anvendes i- og de endelige resultater af hans / hendes eget arbejde.
- er i stand til at opbygge ansvar over for partnere på området og derved en dyb bevidsthed om etikken og potentialerne for empowerment af forskning og formidling.
- kan bidrage til nytænkning og innovationsprocesser baseret på udforskning af de mulige potentialer i visuelle og analytiske værktøjer.
- er selvstændigt i stand til at anvende audiovisuelle værktøjer kreativt og kritisk til at forbedre/tydeliggøre deres historiefortællinger inden for en samfundsvidenskabelig ramme.
Karrieremuligheder
Jobudsigter
En grad i visuel antropologi kan åbne døre til en række nationale og internationale stillinger inden for social forskning, tv- og filmproduktion, administration, kommunikation, museer, ungdoms- og uddannelsesprogrammer mv. At studere i et sådant internationalt miljø udvikler kompetencer inden for tværkulturel kommunikation samt værdifulde aktiver til en række karrieremuligheder.