Keystone logo
Universidad de Sonora

Universidad de Sonora

Universidad de Sonora

Introduktion

Universidad de Sonora er et privilegeret område til at understøtte opfyldelsen af målsætningerne og målene i 2030-dagsordenen for bæredygtig udvikling, som FN har vedtaget. Fra fuld overholdelse af alle dets funktioner har den mulighed for at bidrage til løsningen af de vigtigste problemer, der rammer menneskeheden, såsom fattigdom, ulighed og miljøproblemer.

Universidad de Sonora er en selvstændig og offentlig tjeneste institution for videregående uddannelse grundlagt i 1942. Det er det mest værdifulde sociale patrimonium i staten Sonora på grund af størrelsen og kvaliteten af dens menneskelige og materielle ressourcer, antallet af studerende, kvaliteten af uddannelse, den tilbyder, tilstedeværelsen af sine kandidater og dens indvirkning på historie og regionale fremskridt.

Dets seks campusser ligger i en strategisk geografisk placering giver institutionen mulighed for at spille en afgørende rolle i et bredt område af indflydelse og fremme nye og diversificerede uddannelsesmuligheder, generere og anvende nye opdagelser på de udfordringer, som global udvikling fremstår i det nuværende årtusind .

Som en hyldest til alma materens uddannelsesmæssige, kulturelle og videnskabelige arv, er dets navn indskrevet i guldbogstaver i statskongressens hovedkvarter.

Universidad de Sonora : 75 år at dele viden.

mission

" Universidad de Sonora er en selvstændig offentlig institution, hvis opgave er at uddanne i uddannelsesprogrammer af kvalitet og relevans, integrerede og kompetente fagfolk på nationalt og internationalt plan, der formulerer undervisning med generation, anvendelse og overførsel af viden og teknologi, samt med forbindelsen med de produktive og sociale sektorer, at bidrage til en bæredygtig udvikling af samfundet. "

Universidad de Sonora har som en del af sit sociale ansvar en privilegeret position for at støtte opfyldelsen af de 17 mål, som FN har opstillet i 2030-dagsordenen for bæredygtig udvikling. For at bidrage til løsningen af de vigtigste problemer, der rammer menneskeheden, og især dens statslige og regionale miljø, er universitetets formål at opfylde følgende funktioner:

  • Integreret træner fagfolk og videnskabsmænd på alle områder af viden, med de relevante værdier og færdigheder til at interagere og udvikle, i overensstemmelse med behovene og kravene i forskellige samfundsgrupper.
  • Generere, anvende og overføre viden og teknologi inden for alle områder af viden, opmærksom på de vigtigste miljøproblemer og forbedring af befolkningens velfærd.
  • At udøve sine undervisnings- og forskningsfunktioner gennem en effektiv forbindelse til samfundet, at yde tjenester til de sociale, produktive og regeringsmæssige sektorer som svar på deres behov og krav, sprede de forskellige manifestationer af kunst og kultur mod sociale rum og konsolidere akademisk samarbejde med andre institutioner.

udsigt

" Universidad de Sonora er en førende institution i landet og med international anerkendelse i kraft af kandidaternes kapacitet og kreativitet samt relevansen og relevansen af dets bidrag til innovation, kunst, kultur og viden. videnskabeligt og teknologisk, og det bidrager afgørende til den bæredygtige udvikling i Mexico og især af Sonora. "

Sådan vision er karakteriseret ved følgende egenskaber:

  1. Der er lovgivningsmæssige rammer og mekanismer til fremme af pensionering samt for habilitering, opdatering, indtræden, evaluering og fremme af akademiske medarbejdere, som bidrager til en afbalanceret udvikling af deres funktioner og generationsskiftet med kriterier for akademisk fortjeneste. På grund af dette har alle PTC postgraduate studier, mere end fire femtedele med doktorgraden og anerkendelse af ønskelig profil PRODEP, mens mere end halvdelen er anerkendt inden for det nationale system for forskere.
  2. Det har støttemekanismer, opmærksomhed og støtte fra studerende, der giver mulighed for at forbedre skolens baner, hvorfra der er en høj grad af terminal effektivitet af eksamen og eksamen. Undersøgelserne udført af de eksterne evalueringsorganer sikrer, at de har været solidt uddannet, således at over to tredjedele af dem opnår tilfredsstillende resultater.
  3. De uddannelsesmæssige og kurrikulære modeller er blevet konsolideret baseret på den kompetencebaserede tilgang og med karakteristika for fleksibilitet og multidisciplineret, hvorfra læseplanerne løbende opdateres, hvor værdier indarbejdes, internationalisering og interkulturalitet. Den integrerede formation er blevet styrket med fysiske, kunstneriske og kulturelle aktiviteter.
  4. En bred vifte af bachelor-og postgraduate uddannelser tilbydes på alle områder af viden, af social relevans, underlagt en løbende evaluering. Alle er af kvalitet, anerkendt af nationale og internationale organisationer.
  5. Et nyt pædagogisk tilbud af social relevans er blevet skabt, ikke kun i traditionelle forhold, men også med interinstitutionelle programmer, konsortiumprogrammer, postgraduate programmer i branchen og udnyttelse af online og blandet læring. På samme måde har alle regionale enheder postgraduate muligheder, enten som deres egne programmer eller som hovedkvarter.
  6. Der er et sæt fysiske rum, der er ordentligt udstyret, samt en bred vifte af tjenester og supportinfrastruktur i tilstrækkelig mængde og kvalitet til korrekt udvikling af adjektive og substantive funktioner.
  7. Aktiviteterne i generation, diffusion, anvendelse og overførsel af viden og teknologi er blevet konsolideret i institutionen og er blevet omorienteret under hensyntagen til de prioriterede miljøproblemer, som de er blevet formuleret med dannelsen af de studerende, og de er knyttet til den sociale, offentlige og private sektor.
  8. De kollegiale forskningsorganer er blevet styrket. Næsten alle de akademiske organer er konsoliderede eller i konsolidering, de deltager i akademiske netværk, og de er en aktiv del af institutionernes konsortier for at gennemføre forskning orienteret om prioriterede spørgsmål for staten.
  9. Forbindelsen med produktive og sociale sektorer er blevet styrket ud over at forbedre uddannelsesprocesserne for studerende og professorer ved at tilbyde kvalitetsservice af laboratorier, workshops og advokatfirmaer, hvor test og procedurer er behørigt certificeret tilbyde en bred vifte af efteruddannelsesaktiviteter omsorg for handicappede og sårbare grupper; revalere social service og professionel praksis og fremme kunstnerisk og kulturel produktion og formidling.
  10. Det akademiske samarbejde mellem universitetet og andre nationale og internationale institutioner er blevet konsolideret, hvoraf dets programmer er blevet styrket, uddannelse af studerende, lærere og forskere gennem forskning og udviklingsprojekter, teknologisk innovation, social indgriben og mobilitet blandt andre.
  11. Universitetet har i høj grad forenklet procedurerne og procedurerne til støtte for udviklingen af de substantive funktioner. Det har forbedret, udvidet og certificeret sine strategiske processer. Den institutionelle administration og ledelsesfunktion er akkrediteret af CIEES. Forordningerne opdateres, og der findes mekanismer for at sikre deres anvendelse og opfølgning. Det har en sund økonomi i kraft af at have reguleret regelmæssige ressourcer og har diversificeret sine finansieringskilder samt har formået at udnytte ressourcerne optimalt.
  12. På universitetet er der udviklet effektive kommunikationskanaler, som kombineret med effektiv forhandling med fagforeninger, viljen til dialog, søgen efter konsensus og kollektive beslutninger har skabt en atmosfære af stabilitet og harmoni.
  13. Planlægningen og evalueringen er blevet konsolideret som en permanent og systematisk proces med overvågning og evaluering af resultaterne af alle institutionens programmer og aktiviteter. Gennemsigtighed antages som et princip, der er i overensstemmelse med værdien af ærlighed og social ansvarlighed, som gælder for alt universitetets arbejde. Begrebet bæredygtig udvikling er indarbejdet i alle institutionens substantive og adjektive funktioner. Kønnselskab er indarbejdet tværgående i institutionelle funktioner og strukturer. Fremme af kulturen inden for sundhed, sport og fysisk aktivitet er blevet konsolideret, hvilket har forbedret universitetssamfundets livskvalitet. Institutionen er blevet et intelligent universitet, støttet af anvendelsen af teknologi, systemer, værktøjer og enheder.

værdier

For at nå sine væsentlige formål støtter universitetet sit arbejde i tolv grundlæggende værdier:

Ærlighed og integritet

Universitetsstuderandens forpligtelse til at føre sig i deres ideer og udtryk baseret på sandheden og handle med retfærdighed og sandhed i udøvelsen af deres funktioner, hvilket også udtrykkes i korrekt brug og pleje af institutionens ressourcer.

Respekt og tolerance

Anerkendelse og accept af eksistensen af mangfoldighed i måder at tænke og gøre på universitetsstuderende og om tilgængeligheden til at finde og udvikle sammenfald, der gør det muligt at opnå institutionelle mål.

ansvar

Universitetsstuderende påtager sig forpligtelsen til at opfylde deres forpligtelser og pligter, og at reagere på deres virkninger og resultater og, hvis det er relevant, rette dem.

etik

Tilvejebringelse af et sæt moralske standarder, principper og værdier, der styrer universitetets udvikling, og som styrer medlemmernes ideer og handlinger i udøvelsen af deres funktioner med det fælles mål som det endelige mål.

solidaritet

Det er alle universitetsstuderendes forpligtelse at vedtage årsager, problemer og udfordringer hos andre individer og sociale grupper, især de mest sårbare, samt deltagelse i deres opmærksomhed og beslutning.

social ansvarlighed

Udøvelsen af materielle funktioner af universitetsstuderende, som udføres med deltagelse af sociale aktører, svarer til samfundets behov og har positive virkninger på det.

egenkapital

Universitetet tilbyder lige muligheder for studerende i adgang til kvalitetsuddannelse og udfører handlinger, der begrænser situationer med social udstødelse.

retfærdighed

I den daglige udvikling af universitetet bliver de forskellige beslutninger, der tages, altid foretaget under hensyntagen til normativitet, grund og egenkapital.

bæredygtighed

Universitetet er stærkt engageret i forbedring af sit miljø og omsorg for naturen, danner økologisk bevidsthed og bidrager ved at foreslå løsninger på miljøproblemer for at muliggøre og fremme bæredygtig udvikling.

autonomi

Universitets evne til selvregulering og definering af den faglige orientering, der skal følges under hensyntagen til miljøkravene, specielt af det sonoranske samfund, hvortil der aflægges regnskaber, både i økonomiske henseender og i resultaterne af det institutionelle arbejde.

gennemsigtighed

Universitetets interesse i at gøre offentligheden tilgængelig over alle de tilgængelige oplysninger om sine aktiviteter, udnyttelse af ressourcer, udvikling af dets funktioner og resultaterne heraf, idet det kun begrænser bestemmelserne i gældende regler.

Stol og forskningsfrihed

Frihed i undervisning og i generering og anvendelse af viden, der praktiseres inden for den institutionelle ramme på en måde, der er i overensstemmelse med universitets mål, standarder og programmer.

Placeringer

  • Hermosillo

    Calle Avenida Rosales,&, 83000, Hermosillo

Spørgsmål