Erasmus Mundus Joint Master i Global Change Ecology and Biodiversity Management
Madrid, Spanien
VARIGHED
2 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
Anmod om ansøgningsfrist
TIDLIGSTE STARTDATO
Sep 2025
STUDIEAFGIFTER
Anmod om studieafgift
STUDIEFORMAT
Fjernundervisning
Introduktion
Kandidatuddannelsen er en del af projektet kaldet GLOBE. Ledet af Rey Juan Carlos University (Spanien) og som deltagere i organisationen og udviklingen er University of Bangor (UK), University of Lissabon (Portugal) og Autonomous University of Tlaxcala (Mexico), foruden forskellige samarbejdsinstitutioner af forskellige sektorer (konsulentvirksomheder, ngo'er, fonde mv.).
GLOBE-projektet vil vare seks år (fra 2024 til 2030), så der er planlagt fire udgaver af kandidatuddannelsen:
- september 2025 til juli 2027
- september 2026 til juli 2028
- september 2027 til juli 2029
- september 2028 til juli 2030
Hver udgave vil bestå af maksimalt 25 studerende, så GLOBE-projektet vil gavne i alt 100 studerende, hvoraf 80 vil modtage stipendier (mere information om disse legater vil blive givet senere).
Det vil tage en ny og integrerende tilgang til at håndtere presserende problemer forårsaget af globale forandringer, baseret på akademisk ekspertise, internationalt samarbejde og studerendes mobilitet, hvilket giver eleverne et nyt sæt viden, færdigheder og kompetencer, fra grundlæggende økologi til praksis med bevaringsforvaltning .
Stipendier og finansiering
Størrelsen af disse stipendier inkluderer, for hver begunstiget studerende, de fulde omkostninger ved tilmelding + 1400 euro pr. måned (i maksimalt 24 måneder).
Erasmus Mundus-programmet fastslår, at 80 procent af de studerende (80), der deltager i de i alt fire udgaver, vil modtage stipendier. Kandidatledelsen skal anvende det antal studerende, der får gavn af hver udgave
Læreplan
Studerende vil have minimum to undervisningsmobilitetsperioder, en obligatorisk sommerskole og flere fællesarrangementer, der vil supplere deres træning med tværgående færdigheder og netværksmuligheder. Det vil foregå over to akademiske år opdelt i fire semestre som følger (figur 1):
- I det første semester på Universidad Rey Juan Carlos (URJC) vil de studerende blive fortrolige med avancerede koncepter og teknikker i vurderingen af drivkræfter og virkninger af globale forandringer og bevarelse af biodiversitet, mens de modtager træning i nøglefærdigheder såsom dataanalyse, videnskabelig skrivning og kommunikation. Denne indledende fase vil give en omfattende forståelse af det nuværende globale økologiske miljø. Det vil have en undervisningsbelastning på 30 ECTS-point.
- På andet semester på Bangor University (BU) får de studerende mulighed for at konsolidere deres viden om bevarelse af biodiversitet. Ved at kombinere natur-, samfunds- og anvendte videnskaber med praktisk erfaring vil de studerende undersøge den indviklede verden af biodiversitet, studere mønstre, trusler og strategier, der bruges til at beskytte skrøbelige
økosystemer. Med en undervisningsbelastning på 30 ECTS-point - Integration af feltarbejde ved det autonome universitet i Tlaxcala (UATx) og dets eksperimentelle station vil yderligere berige læringsoplevelsen, hvilket giver eleverne mulighed for på første hånd at studere de økologiske udfordringer og bevaringspraksis i meget forskellige økosystemer. Det afvikles som et sommerkursus med i alt 5 point (ECTS).
- I tredje semester, der er vært ved Universitetet i Lissabon (ULisboa), vil de studerende fokusere på den praktiske anvendelse af viden og udstyre dem med de værktøjer og den viden, der er nødvendig for effektivt at løse aktuelle økologiske problemer. Studerende vil udforske metoder og tilgange til at omsætte teori til handling ved at udnytte deres viden
at skabe væsentlig indflydelse inden for miljøledelse. Som i de to første faser af kandidatuddannelsen vil den bære en belastning på 30 ECTS-point. - På 4. semester skal de studerende udarbejde deres kandidatspeciale (Master's thesis) med et omfang på 25 ECTS-point. Baseret på deres erhvervede viden, forskningskompetencer og internationale erfaringer vil de udføre dybdegående forskning inden for et område efter eget valg under vejledning af vejledere fra forskellige universitetsinstitutioner og mulige associerede partnere. Denne sidste fase af programmet vil tjene som et vidnesbyrd om deres akademiske vækst og færdigheder og demonstrere deres evne til at bidrage til fremme af økologisk forskning, bevaringsforvaltningspraksis og vende tab af biodiversitet i lyset af globale forandringer.
Figur 1. Overordnet opbygning af GLOBE Masteruddannelsen. De lyserøde kasser repræsenterer fælles arrangementer afholdt på de forskellige partnerinstitutioner.
Studieperioderne vil blive suppleret af tre fællesarrangementer (uden merittildeling) arrangeret af de forskellige institutioner, med deltagelse af studerende, akademikere og ansatte fra alle institutioner, hvilket giver mulighed for personaleudveksling og fremme af internationalisering på institutionelt og individuelt niveau (tabel 1) )
1st Year
1st Semester
Generelle moduler om Global Change økologi og biodiversitet
2nd Semester
Avancerede moduler om bevarelse af biodiversitet
2nd Year
3rd Semester
Specifikke moduler om miljøledelse
4. semester
Master thesis
Alle moduler vil blive undervist på engelsk, så studerende skal demonstrere, både ved officielt certifikat og ved tidligere samtale, et minimumsniveau på C1 i engelsk i alle færdigheder (lytte, læse, tale og skrive).
Den valgte indgangsprofil er fortrinsvis vidensområdet for videnskab, selvom den også udvides til andre områder såsom økonomi og visse specialer inden for samfundsvidenskab.