Kandidatgrad i specifikke pædagogiske støttebehov
Universidade de Vigo
Nøgleinformation
Campus placering
Pontevedra, Spanien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Spanish
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 739 *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Sep 2024
* EU: 591,00 € - Ikke-EU: 738,75 €
Introduktion
Den fulde opfattelse af idealet om nuværende uddannelse indebærer behovet for at passe på og uddanne i mangfoldighed, hvilket bidrager ligeligt til udviklingen af alle elever, inklusive dem med en eller anden form for handicap og 30 % af eleverne med et indlæringsproblem. Af denne grund er hovedkravet for denne kandidatgrad at tilbyde uddannelsesprofessionelle tilstrækkelig og specialiseret uddannelse for at sikre en inkluderende skole, der udvikler lighed og dermed større social sammenhængskraft på et tidspunkt, hvor uddannelsesspecialer forsvinder. Special og hørelse og sprog Kandidatuddannelser.
Dette er derfor en professionaliserende kandidatuddannelse, der vil betyde en specialiseringsvej for forskellige kandidater (lærere, pædagoger, psykologer, pædagogiske psykologer osv.), som har til hensigt at dedikere sig til det brede felt af opmærksomhed på uddannelsesbehov, hvilket giver dem mulighed for at udvide og uddybe deres viden, strategier, procedurer og holdninger til specialundervisning. Det vil forsøge at imødekomme både efterspørgslen efter grunduddannelse af nyuddannede inden for grundskole- eller førskoleundervisning, såvel som de løbende uddannelsesbehov hos nuværende lærere og skolevejledningsprofessionelle i praksis.
Indholdet af uddannelsen er inden for rammerne af specialisering af de europæiske titler (didaktik, skoleorganisation, teori om specialpædagogik) uden at glemme grundlæggende aspekter (udviklingspsykologi, betingelser og livskvalitet, neurologi, psykopatologi) … og afsluttes med en specialisering i specifikke lidelser (intellektuel, hørelse, synsnedsættelse, indlæringsvanskeligheder, adfærdsproblemer osv.). Samtidig inkluderer det nye måder at forklare kognitiv svaghed på, at evaluere den og træffe interventionsbeslutninger ved hjælp af den model, der ligger til grund for PASS-teorien om intelligens; dens måling gennem DN: CAS (Cognitive Assessment System) af Naglieri og Das (1997), som operationaliserer måling af PASS kognitive processer og deres neurologiske korrelater baseret på Lurias arbejde med hjernens funktionelle organisering. Denne model udvikles på et stort antal universiteter i forskellige lande og understøtter forskningslinjer med vigtig empirisk støtte, såsom Australian University of Newcastle (PASS-processer og akademiske præstationer), University of Utrecht (Usefulness of the PASS i børn med ADD/H) eller de spanske: University of Zaragoza (læseprocesser) eller på University of Girona (følelser og PASS-processer, sekventiel ordblindhed).
Ideelle studerende
For at få adgang til masteren anbefales følgende adgangsprofil:
- Diplom-, bachelor- eller kandidatgrad i en kvalifikation inden for uddannelse eller erhvervserfaring inden for det pædagogiske område.
- Tidligere færdigheder relateret til videnområdet psykologi og uddannelse.
- Interesse for området opmærksomhed på mangfoldighed.
- engelskkundskaber.
- IKT viden på brugerniveau.
- Mulighed for teamwork.
- Evne til socialt og etisk engagement.
Indlæggelser
Læreplan
Basale evner
- CB6 Besidder og forstår viden, der giver grundlag eller mulighed for at være original i udvikling og/eller anvendelse af idéer, ofte i forskningssammenhæng.
- CB7 At studerende ved, hvordan de kan anvende den erhvervede viden og deres evne til at løse problemer i nye eller ukendte miljøer inden for bredere (eller multidisciplinære) sammenhænge relateret til deres studieområde.
- CB8 At eleverne er i stand til at integrere viden og se kompleksiteten i at formulere domme baseret på information, der, ufuldstændig eller begrænset, omfatter refleksioner over det sociale og etiske ansvar, der er knyttet til anvendelsen af deres viden og vurderinger.
- CB9 At eleverne forstår at kommunikere deres konklusioner og den ultimative viden og begrundelser, der understøtter dem til specialiserede og ikke-specialiserede målgrupper på en klar og utvetydig måde.
- CB10 At eleverne besidder de læringsevner, der giver dem mulighed for at fortsætte med at studere på en måde, der i vid udstrækning vil være selvstyret eller autonom.
generelle færdigheder
- CG1 Vide, hvordan man anvender den opnåede viden om funktionen af neuropsykologiske processer og den organisatoriske reaktion fra centre og støttetjenester i miljøer med befolkninger med indlæringsvanskeligheder og udviklingsforstyrrelser, samt i græsrodsidræt og fysisk aktivitet for befolkninger.
- CG2 Syntetisere den opnåede viden om evaluering og intervention, centrere organisatoriske respons- og støttetjenester og integrere dem i elevens læringssammenhænge, breddeidrætten samt fysisk aktivitet for særlige befolkningsgrupper, sundhed og livskvalitet uden forskelsbehandling af køn, klasse, eller etnicitet.
- CG3 Designe rådgivnings- og pædagogiske interventionssystemer under hensyntagen til centrets organisatoriske respons, metodikker og IKT til skoleinklusion samt tilpasset idræt, fysisk aktivitet for mennesker med forskellige handicap, fysisk træning, sundhed og livskvalitet.
- CG4 Generaliser viden og erhvervede færdigheder i forskellige sammenhænge og situationer, juster de relevante færdigheder, der udgør dem. Alt dette med kriterier om ikke-kønsdiskrimination og respekt for demokratiske værdier.
Tværgående færdigheder
- CT1 Evne til at forstå betydningen og anvendelsen af kønsperspektivet på forskellige vidensområder og i professionel praksis med det formål at opnå et mere retfærdigt og lige samfund.
- CT2 Evne til at kommunikere mundtligt og skriftligt på det galiciske sprog.
- CT3 Bæredygtighed og miljøengagement. Retfærdig, ansvarlig og effektiv brug af ressourcer.
- CT4 Foreslå initiativer, generere nye ideer og tilpasse sig forskellige situationer med fleksibilitet.
- CT5 Kapacitet til organisering, planlægning og selvevaluering.
- CT6 Arbejd i grupper og udvikle holdninger til deltagelse og samarbejde.
- CT7 Effektivt formidle den opnåede viden, mundtligt og skriftligt, både til ikke-eksperter og andre specialister, ved at bruge personlige ressourcer og stole på informations- og kommunikationsteknologier.
- CT8 Anerkendelse af mangfoldighed og multikulturalisme.
- CT9 Handl med sammenhæng, ansvarlighed og stringens og opretholder et etisk engagement.
Specifikke kompetencer
- CE1 Vide, hvordan man anvender evaluerings- og interventionssystemer til at bestemme de særlige pædagogiske behov hos elever med intellektuelle, motoriske og sensoriske handicap; af indlæringsvanskeligheder afledt af den sociokulturelle kontekst, af diskrimination på grund af køn, klasse og etnicitet og af specifikke indlæringsvanskeligheder (læse, skrive og regne), afgrænsning af prioriterede indsatsområder og den nødvendige støtte til at fremme meningsfuld og relevant læring.
- CE2 Vide, hvordan man opdager og analyserer mulige barrierer for adgang til læseplanen, læring og deltagelse af elever med særlige pædagogiske behov og læringsproblemer.
- CE3 Kende de passende systemer til at gribe ind i forbedringen af elevernes personlige kompetence inden for de områder af deres psykologiske, sociale, fysiske aktivitet og sportslige udvikling, der kan være relateret til deres særlige pædagogiske behov.
- CE4 Generer færdigheder til at lære at designe, i samarbejde med klasselærere, individualiserede arbejdsplaner for elever med specifikke uddannelsesbehov integreret i centrets organisatoriske respons- og støttetjenester, ved at bruge IKT og begunstiget af sportsaktiviteter tilpasset og som forbedrer sundhedsaktiviteter og livskvalitet .
- CE5 Lær at samarbejde med psyko-pædagogiske og familierådgivningstjenester for at fremme den bedste pædagogiske respons.
- CE6 Vide, hvordan man vurderer implikationerne af brugen af forskellige pædagogiske reaktioner på de problemer, der er afledt af opmærksomhed på mangfoldighed.
Programresultat
Generelle mål
- OG1: Få avanceret og tværfaglig uddannelse, rettet mod faglig specialisering i intervention i specifikke indlæringsvanskeligheder, dem, der skyldes den sociokulturelle kontekst, og dem, der er afledt af udviklingsforstyrrelser.
- OG2: Træn til fremme af forbedring af den pædagogiske respons i samarbejde med andre fagpersoner med det formål at forbedre elevernes livskvalitet og samtidig bevare et klart socialt og etisk engagement.
Specifikke mål
- OE1: Kende karakteristika for udvikling og læring svarende til de forskellige uddannelsestrin.
- SO2: Kende det biologiske, psykologiske, pædagogiske, sociale og sproglige grundlag for de forskellige specifikke uddannelsesbehov.
- SO3: Kunne udvikle og designe forskellige systemer til analyse og evaluering af specifikke uddannelsesbehov.
- SO4: Syntetisere forskellige strategier for at tilpasse undervisningen til særlige pædagogiske behov.
- SO5: Vurdere de tekniske ressourcer, der bidrager til at forbedre læringsforhold, livskvalitet og jobformidling.
- SO6: Anvend skoleorganisationsteknikker til at imødekomme specifikke uddannelsesbehov.
- OE7: Vide, hvordan man på passende vis overfører de fundne fund, såvel i akademiske sammenhænge som til samfundet som helhed, samt den viden, vurderinger og argumenter, de er baseret på.