
Kandidatgrad i byers udfordringer
Santiago de Compostela, Spanien
VARIGHED
3 Semesters
SPROG
Spanish, Galicisk, Portugisisk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
Anmod om ansøgningsfrist
TIDLIGSTE STARTDATO
Oct 2025
STUDIEAFGIFTER
EUR 1.089
STUDIEFORMAT
På campus
Introduktion
Master in Challenges of Cities tilbydes inden for rammerne af UNISF-projektet (Universidade Sem Fronteiras), ledet af Universidade do Minho og udviklet af det respektive konsortium med deltagelse af de tre universiteter i det nordlige Portugal (UMinho, UPorto og UTAD) og de tre universiteter i det galiciske universitetssystem (USC, UVigo, UDC).
Dets generelle mål er at forbedre universiteternes og de offentlige myndigheders kapacitet til at skabe fælles grader mellem Galicien og det nordlige Portugal og konsolidering af grænseområdet for videregående uddannelse og forskning i euroregionen. Det er derfor en international og inter-universitær master, og det er et unikt tilbud både i spansk kontekst og i portugisisk sammenhæng.
Dens markante tværfaglige og internationale karakter, og frem for alt profilen af den studerende, som den er rettet til, som kommer fra forskellige lande, og som i mange tilfælde allerede vil være en aktiv professionel, tyder på, at man underviser i titlen i blandet tilstand.
Ideelle studerende
Ved fastlæggelse af optagelseskriterierne vil bestemmelserne i artikel 17 i RD 1393/2007 af 29. oktober og i ECI-bekendtgørelse 3858/2007 af 27. december blive taget i betragtning.
Studerende, der ønsker at blive optaget på Master in Cities Challenges, skal være i besiddelse af en universitetsuddannelse, der giver adgang til kandidatstudier.
Den offentlighed, som kandidatuddannelsen er rettet mod, identificeres grundlæggende med: kandidater; højtstående embedsmænd, især i kommuner, regionale og nationale institutioner; privat topledelse, især af konsulentvirksomheder med indgriben i offentlige og private enheder med indgriben i udvikling og planlægning af territoriet; samt ledere og ledere med intervention i byer, som direkte støtter politiske ledere.
Programresultat
Studerende tilmeldt kurset vil få en bred forståelse af både nutidige bydebatter, deres forskelligheder og mulige udviklinger samt politikker, planer og interventioner. Ligeledes vil du tilegne dig færdigheder til at udvikle dine færdigheder i offentlige institutioner (kommuner eller andre territoriale forvaltningsenheder) eller i virksomheder, der er involveret i udviklingen af territoriet. Derfor er mesterens hovedmål:
1) Sikre avanceret uddannelse af fagfolk inden for bypolitikker, planlægning og urbanisme, analysere, diagnosticere og foreslå foranstaltninger inden for områder relateret til konstruktion af bæredygtige, intelligente, effektive, modstandsdygtige og inkluderende byer;
2) Opnå synergier fra erfaringer med videregående uddannelser inden for by, udvikling og planlægning, for at give mere solide svar på udfordringerne på disse områder på regionalt niveau, både i Spanien og Portugal, som i andre lande, især i Afrika og Latinamerika;
3) Give de studerende færdigheder til professionel praksis af ekspertise og til udvikling af forskningsaktiviteter inden for specialeforskningsprojekter;
4) Fremme interaktion og mobilitet mellem studerende og lærere mellem seks universiteter i det nordlige Portugal og Galicien.
Læreplan
Kandidatuddannelsen inkorporerer blended-learning-metoden til at dykke ned i ideen om en fornyelse af pædagogiske metoder og imødekomme dette behov for mere fleksible studier, der tillader livslang træning. På denne måde inkluderer alle fag, undtagen Ekstern Praksis og Kandidatafhandlingen (TFM), blandt deres metoder og træningsaktiviteter nogle, der kræver personligt fremmøde, idet dette forstås som den fysiske tilstedeværelse af lærere og studerende med en bestemt tidsplan og en lærers ansigt-til-ansigt retning i klasseværelserne. Kontakttiden for disse træningsaktiviteter vil blive undervist synkront fra masterklasserne på det universitet, som læreren tilhører. Dette vil etablere tilstedeværelse i klasseværelset for de studerende, der er indskrevet på nævnte universitet, og fjernforbindelsen, uanset hvor de er, for resten af de studerende. Den asynkrone del af træningsaktiviteterne vil mobilisere ressourcer og online undervisningsindhold, såsom diskussionsfora, optaget indhold, anvendelse af spørgeskemaer, blandt andet. I tråd med blended-learning-karakteren vil uddannelsesaktiviteterne være af fire typer i kandidatuddannelsen: rettet, superviseret, autonom læring og vejledning.
På den anden side anses det for nødvendigt at gennemføre øjeblikke af indbyrdes forhold mellem alle studerende på de seks universiteter, såvel som mellem dem og lærerstaben som helhed. Af denne grund vil alle kurser planlægge dage med ansigt-til-ansigt møder, der vil blive afholdt på roterende basis på hvert af de seks universiteter, alternerende deres fejring på begge sider af "grænsen". Disse dage vil blive brugt til at opretholde ansigt-til-ansigt vejledning efter emne, til at udføre den indledende orientering og velkomst af nye studerende, til at præsentere og indsende hvert TFM-projekt til en kollektiv diskussion og til det endelige offentlige forsvar af TFM.
Kandidatuddannelsen tilbyder et bredt pensum, der dækker en robust teoretisk ramme, stærkt fokuseret på den seneste udvikling og på spørgsmål relateret til overvejelsen af forskellige scenarier og perspektiverne for evolution og handling. I lyset af konteksten af de fremtidige udfordringer, som byer står over for inden for de disciplinære og videnskabelige områder inden for teknik, geografi, byplanlægning og andre videnskaber, har udviklingen af et kandidatuddannelsesforslag, differentierende og attraktivt, taget højde for kursets struktur en mulighed vægtet balance mellem dem alle.
Kandidatuddannelsen vil bestå af 3 semestre med hver 30 ECTS. Semestrene er organiseret i Dimensions eller Curricular Units (UC), der adresserer og uddyber debatten og viden om bymæssige udfordringer, tilpasset de udfordringer, som JCR overvejer, inden for rammerne af dets videncenter for territoriale politikker. Dette identificerer i sin seneste udgivelse af 2019 - "The future of city" de udfordringer, der afspejles i læreplanens struktur. De 6 dimensioner eller videnskabelige områder, som omfatter domænerne for støtte til en bæredygtig by med livskvalitet, er: Fysisk dimension, Social dimension, Miljødimension, Teknologisk dimension, Politisk dimension og Økonomisk dimension.
På 1. semester, på 30 ECTS, foreslås et emne på 5 ECTS for hvert af de 6 områder/dimensioner. De 6 fag på dette semester vil være obligatoriske for alle studerende på kandidatuddannelsen. Hvert fag vil have en koordinator som ansvarlig person og med deltagelse af to professorer: en fra et af universiteterne i Galicien og en anden fra et af universiteterne i det nordlige Portugal. På andet semester tager de studerende desuden 30 ECTS. På dette trin vil kandidatstudieplanen tilbyde 12 fag på hver 5 ECTS, 2 for hvert af 1. semesters områder. Hver studerende vælger et af områderne med den hensigt at uddybe deres viden, som skal være relateret til det videnskabelige område af den fremtidige kandidatafhandling (TFM), der skal udvikles i tredje semester. Ud af de 12 valgfag vil eleven vælge 4: 2 fag skal tilhøre det specifikke område, hvor de ønsker at uddybe deres viden og efterfølgende udvikle TFM; og de øvrige 2 emner til de resterende fem områder. Hvert af disse sidste 2 emner skal tildeles et andet område. Ud over at tage disse 4 fag på hver 5 ECTS, skal studerende tage yderligere 2 obligatoriske fag for at nå 30 ECTS for andet semester: (1) Ekstern praktik (i institutioner eller virksomheder), 5 ECTS; og (2) Forskningsmetoder og afhandlingsforberedelse, på 5 ECTS. Emnet "Forskningsmetoder og afhandlingsplan" er vigtig støtte for at begynde forberedelsen af TFM. Af denne grund vil det blive udviklet på en tutorial måde.
Tredje semester, med 30 ECTS, er beregnet til forberedelse af TFM, som vil blive ledet af to professorer, en fra et af de portugisiske universiteter og den anden fra et af de galiciske universiteter.
Karrieremuligheder
Mesteren er forpligtet til træning af:
1) Fagfolk inden for bypolitikker, planlægning og urbanisme inden for områder relateret til planlægning og forvaltning af bæredygtige, intelligente, effektive, modstandsdygtige og inkluderende byer;
2) Fagfolk, der er i stand til at deltage i konstruktionen af analytiske byer gennem udvikling af innovative løsninger til indsamling, bearbejdning og analyse af bydata, der fremmer større bæredygtighed i deres forvaltning og styring parallelt med et mere aktivt borgerskab og deltagende;
3) Fagfolk, der er i stand til at identificere og analysere de individuelle, sociale og rumlige faktorer, der påvirker vedtagelsen af bæredygtig livsstil, og deres forhold til sundhed og velvære;
4) Fagfolk, der er i stand til at designe politikker og interventionsprogrammer, der fremmer løsninger, der forbedrer miljømæssig bæredygtighed, menneskers sundhed og social samhørighed;
5) Fagfolk, der er i stand til at deltage i udformningen af en styringsmodel, der garanterer retten til byen, gennem bypolitikker, der fremmer offentlig-private og offentlige-samfundsrelationer;
6) Forskere, der er i stand til at identificere og studere byernes udfordringer.