
GREEN Graduate Program i miljøanalytisk kemi og mikrobiologi (EACM)
Pau, Frankrig
VARIGHED
1 up to 2 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
30 Mar 2025
TIDLIGSTE STARTDATO
Sep 2025
STUDIEAFGIFTER
Anmod om studieafgift
STUDIEFORMAT
Blandet, Fjernundervisning, På campus
Introduktion
Flere vigtige udfordringer behandles i dette graduate program, f.eks:
- Fremme af avanceret viden om isotoper, uorganiske stoffer, radionuklider og tilhørende bioinorganiske strukturer, herunder nanopartikler/nanoplast i forskellige miljøområder og deres biologiske virkninger (økotoksikologi);
- Gennemførelse af fysisk-kemiske og mikrobiologiske processer til saneringsstrategier;
- Vurdering af forureningens virkninger på mikroorganismer på flere niveauer af den biologiske organisation (fra molekyler til samfund). Disse kombinerede tilgange giver et unikt sæt af færdigheder, der gør det muligt at udvikle øko-koncepter og øko-teknologier til bæredygtig udvikling.
Tværfaglighed og forskningsforankring i laboratorier
For at fremme tværgående og tværfaglige aktiviteter er alle de af GREEN foreslåede Graduate Programs identisk opbygget. Ud over forskeruddannelsen, som udgør 40 % af en kandidateksamen, er de kurser, der tilbydes i hver enkelt GP, en kombination af standardtematiske kulturkurser inden for energi og miljø (bæredygtighedsvidenskab, Resilience Alliance, økologisk økonomi og politisk økologi, sundhed & økotoksikologi, energilovgivning & Politik.....) og væsentlige bløde færdigheder suppleret med grundlæggende og specialiserede faglige kurser, der passer til de studerendes forskning eller emneinteresse.
Indlæggelser
Læreplan
Projektbaseret læring
Det forskningsbaserede træningsprogram i vores GRØNNE projekt følger den aktive pædagogiske tilgang "elevbaseret læring". Målet er at vejlede vores studerende og hjælpe dem med at strukturere deres forsknings- og innovationsprojekter og samtidig give dem en stor grad af selvstændighed.
På andet år er der en markant reduktion i antallet af face-to-face forløb til fordel for projektbaseret læring, for at sætte eleverne i en faglig situation, så de kan eksperimentere med gruppearbejde og projektledelse. Denne ramme tilskynder til stærk interaktion mellem studerende, undervisere og forskere for at sikre lettere integration i værtsforskningslaboratorierne. Det tværfaglige projekt, der foreslås på 3. semester, skal give studerende fra alle kandidatuddannelserne mulighed for at producere fælles, tværfagligt arbejde.
Programresultat
Uddannelsen gennemføres i tæt samarbejde med IPREM - Institut for Analytiske Videnskaber og Fysisk Kemi for Miljø og Materialer.
Aktiver
- Stipendier
- Træning på engelsk
- Mere end en tredjedel af ECTS erhvervet i forskning
- Integrering af forskningslaboratorier lige fra 1. semester af M1
- Student-centreret læring
- Multidisciplinaritet (kemi, fysik og biologi)
- Postgraduate studier med en ph.d. afhandling - hvis kriterierne for ekspertise anerkendes
- Vejledning og skræddersyede programmer: hver studerende vil have en vejleder, der vil opbygge sit læseplan relateret til hans ambitioner og forskningsinteresse.
Vejlederen vil også hjælpe den studerende med at definere en række ansigt-til-ansigt eller e-læringskurser (op til 20 eller 25 % for STEE GP), som han/han nemt kan følge med.
Karrieremuligheder
sektorer
- Miljø
- Agribusiness
- Analytisk kemi
- Kemiske industrier
- Bioteknologi
- Biovidenskab
Felter
- Forskning
- F & U-strukturer
Positioner
- Akademiske holdninger
- Forskere (offentlige institutioner eller private virksomheder)
- Forsknings- og innovationsingeniører