
Kandidat in
Kandidatgrad i Computational Fluid Mechanics
Universitat Politècnica de València (UPV)

Nøgleinformation
Campus placering
Valencia, Spanien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Spanish
Studieformat
På campus
Varighed
18 Måneder
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 35 / per credit
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Sep 2023
Introduktion
Inden for visse industriområder såsom bilindustrien, rumfart, energi, kemi, civilingeniør... er detaljeret viden om komplekse fænomener relateret til masseoverførsel (væskemekanik) og energioverførsel (termisk styring, varmetransmission) grundlæggende for design, udvikling og optimering af systemer, der kan implementeres i produkter fra disse industrier. Nogle applikationseksempler er angivet nedenfor:
- Rumfart. Mere effektive og mindre forurenende fly. Optimering af fremdriftssystemet, hjælpesystemer og komponenter (APU, ECS, flyvekontrolsystemer...), ekstern aerodynamik.
- Automotive. Tilpasning af flåden til fremtidige anti-forureningsbestemmelser. Udvikling af nye forbrændingssystemer hos MCIA, hybridisering, batterier og termisk styring, efterbehandling af udstødningsgas.
- Energi. Optimering af vindmøller, solcelleparker, nye energigenereringssystemer (brint).
- Civilingeniør. Optimering af strukturer.
Viden og forskning på alle disse områder repræsenterer et bidrag til opfyldelsen af målene for bæredygtig udvikling (SDG'er), hvis grundlæggende funktion er udryddelse af fattigdom og beskyttelse af planeten.
Analyseteknikkerne for disse fænomener kan være eksperimentelle eller teoretiske. Eksperimentelle teknikker giver mulighed for direkte viden om fænomenerne ved at bestemme de forskellige variable med de tilsvarende måleteknikker i fysiske modeller eller skalasystemer, der repræsenterer det virkelige system. Mængden af tilgængelig information kan dog være begrænset og utilstrækkelig, og desuden er de økonomiske omkostninger ved visse eksperimentelle teknikker meget høje.
På den anden side bruger teoretiske modeller de fundamentale bevarelsesligninger (transport, masse, energi, turbulens...) til at bestemme de termo-fluid-dynamiske processer, der opstår i et bestemt system, gennem en række metoder og numeriske algoritmer, som tillade gengivelse af systemets adfærd. I de senere år er der sket store computerfremskridt, som igen har muliggjort implementering af stadig mere komplekse modeller, der trofast kan gengive adfærden af de tidligere nævnte systemer ved hjælp af beregningsteknikker (Computational Fluid Dynamics, CFD).
Dette har medført en stigende interesse i industrien for disse beregningsteknikker, og i øjeblikket er en meget væsentlig del af den forskning og udvikling, der udføres både på universitetsniveau og i de tilsvarende afdelinger i de forskellige brancher, fokuseret på disse beregningsteknikker. Denne kendsgerning retfærdiggør den voksende efterspørgsel efter kandidater med specifik uddannelse inden for dette vidensområde i de angivne brancheområder.
Selvom en del af den grundlæggende viden er dækket i visse grader, såsom graden i luft- og rumfartsteknik (ETSID - UPV) (numeriske metoder, væskemekanik, komprimerbart flow, masse- og energitransportfænomener, grundlæggende CFD, aerodynamik...), specifik supplerende uddannelse er nødvendig for at kunne løse de ovenfor anførte problemer med garantier.