
MPhil i programevaluering
Cape Town, Sydafrika
VARIGHED
2 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Deltid
ANSØGNINGSFRIST
31 Oct 2025
TIDLIGSTE STARTDATO
Feb 2026
STUDIEAFGIFTER
ZAR 135.280
STUDIEFORMAT
På campus
Introduktion
MPhil i programevaluering [CM033BUS15] er en to-årig, deltids kandidatgrad, der giver de studerende omfattende viden og færdigheder inden for evalueringsteori og praksis. Det underviste indhold leveres gennem syv blokudgivelsesuger i løbet af de to år og er således praktisk for arbejdende fagfolk eller studerende, der ikke er bosat i Cape Town. Vi sigter mod at producere kandidater, der fortsætter med at forbedre kvaliteten, ansvarligheden og gennemsigtigheden af en bred vifte af sociale og udviklingsprogrammer. Den anvendte læseplan spænder over et innovativt tværfagligt rum påvirket af den seneste udvikling inden for evalueringsteori og praksis. Dette er et halvandet år på fuld tid (både kurserne og afhandlingen afsluttes inden for halvandet år af studiet), der starter i den første uge af februar hvert år. Programmet består af kurser og en forskningsafhandling. Kursusarbejdet består af fem obligatoriske moduler, der løber fra februar til oktober og har til formål at udstyre eleverne med avanceret programevalueringsviden og -færdigheder.
Forskningsafhandlingen løber i 12 måneder med start i juli i det første registreringsår og afsluttes med aflevering af afhandlingen det følgende år. Afhandlingen har til formål at vurdere, om de studerende har mestret principperne for programevaluering og er i stand til at anvende disse på et virkeligt program, som de forventes at evaluere. Studerende, der fuldfører graden, vil blive tildelt en MPhil.
Ansøgningsoplysninger:
Studerende, der ansøger om Master of Philosophy (Program Evaluation), skal ansøge online vha
universitetets ansøgningsproces inden udgangen af november i året forud for det, der søges.
Indlæggelser
Læreplan
BUS5037W Kursuskurser for programevaluering
BUS5036S afhandling (programevaluering)
BUS5050F-afhandling (programevaluering)
Graden består af to dele: en 120-kredit kursusdel og et 60-kredit forskningsprojekt.
Læreplanen som helhed har til formål at lære eleverne at:
- Indramme og skræddersy specifikke evalueringsspørgsmål til en given programmatisk kontekst.
- Udvikle et evalueringsdesign eller en vurderingsmetodologi, der passer til et bestemt sæt spørgsmål.
- Tilpas principperne for forskningsdesign og analyse til den specifikke vurdering af et socialt programs implementering, resultater og effekt.
- Analysere, præsentere og fortolke evalueringsdata og resultater for at informere programledelse og forbedring.
Vi giver også eleverne en forståelse af overvågning (sporing af programmets fremskridt) og programteori (måden, hvorpå programmer ændrer et problem eller mennesker).
BUS5037W og BUS5056W (kursus år 1 og år 2)
Kursusarbejdet leveres på deltid over to år via syv ugers blokfrigivelse (3 eller 4 uger om året). I løbet af de syv ugers blokudgivelse vil de studerende dække forskellige kursusmoduler, der i alt omfatter 180 timers kontakttid.
Det er et krav, at studerende består alle kursusmoduler for at bestå kursusdelen. Detaljer om kursusmodulerne er angivet nedenfor.
Principper for programevaluering
Dette modul giver et systematisk overblik og introduktion til teoribaseret programevaluering og dens metoder. I dette modul arbejder vi som en klasse under vejledning af en erfaren instruktør i evaluering for at udvikle en evalueringstilgang til en samfundspartner (normalt en lokal ikke-statslig organisation). Vi fokuserer på at arbejde med en 'rigtig' klient for at forstå logikken i programmer, og hvordan evaluering sporer denne logik. Som klasse udforsker vi forskellige evalueringsspørgsmål og overvejer spørgsmål om programmets integritet og styrke. Studerende bliver også undervist i principperne for interessentrelationer, brugervenlige klientrapporter og etikken i programevaluering.
Statistik til evaluering
I dette grundlæggende statistikkursus bliver de studerende undervist i at identificere og anvende korrekte statistiske procedurer til den kvantitative udforskning af spørgsmål, der ofte er vigtige i en evalueringssammenhæng. For eksempel, forbedrede en gruppe af programmodtagere et resultat væsentligt efter indførelsen af en intervention? Hvis ja, var der en anden ændringsrate i en intervention i forhold til en sammenligningsgruppe? Er der statistisk signifikant evidens for en kausal effekt af programmet på resultater af interesse? Kurset er opbygget til at stilladsere studerende gennem de mest grundlæggende deskriptive analysetilgange og de grundlæggende principper for inferentiel statistik (korrelation, t-test, ANOVA og simpel og multivariat regression med moderation). Kurset omfatter både teoretisk indhold og praktiske laboratoriesessioner ved brug af SPSS statistiske pakke.
Avanceret kvantitativ evalueringsdesign og -analyse
Dette modul bygger på de grundlæggende statistikfærdigheder, der undervises i Statistik til evaluering, og udvider elevernes viden yderligere til at dække mere nuancerede statistiske analyser og designelementer, der egner sig til mere komplekse kvantitative evalueringsdesign. Designelementer omfatter prøvestørrelsesberegninger og hvordan man håndterer elementer af selektiv optagelse, klyngedannelse eller nedslidning i et evalueringsdesign. Analysetilgange omfatter statistiske tilgange, der er egnede til at analysere design af afbrudte tidsserier, forskel-i-forskel, tilbøjelighedsscorematching og regressionsdiskontinuitetsdesign. Kurset omfatter både teoretisk indhold og praktiske laboratoriesessioner ved brug af SPSS statistiske pakke.
Kvalitative metoder til evaluering
I dette modul introduceres de studerende til kvalitative tilgange og deres anvendelse i evaluering. Studerende bliver vist, hvordan man anvender populære evalueringstilgange, der er stærkt afhængige af kvalitative data. Sessioner vil dække de forskellige kvalitative rammer og de typer spørgsmål, som kvalitativ evalueringsforskning med succes kan adressere, de vigtigste typer af kvalitativ dataindsamling, hvordan man udvikler passende spørgsmål og den korrekte måde at udføre interviewet på. Seminarerne dækker også det grundlæggende i kvalitativ dataanalyse og rapportering af kvalitative resultater.
Alternative tilgange til komplekse evalueringer
I dette modul trækker vi på erfarne eksperter for at introducere eleverne til en bredere vifte af forskellige evalueringsteorier, tilgange, metoder og synspunkter. Som sådan har modulet til formål at gøre de studerende fortrolige med en bred vifte af alternative metoder og tilgange, der kan være nyttige, når de skal håndtere kompleksitet i det virkelige liv i evaluering. Dækkede tilgange omfatter økonomisk omkostningsevaluering, udviklingsmæssig evaluering, resultatkortlægning, Afrika-centreret evaluering, deltagende evaluering, realistisk evaluering og udnyttelsesfokuseret evaluering.
Overvågning ved hjælp af programteori
Overvågning refererer til at spore et programs fremskridt. For at gøre dette skal vi forstå overvågningsterminologi og være i stand til at spore programimplementering og resultater over tid. I specifikke tilfælde har vi også brug for at kende til lokale og globale overvågningsindikatorer eller finansieringsgiveres overvågningskrav samt et passende (supplerende) evalueringsdesign. I dette modul lærer de studerende at udvikle og anvende en plausibel programteori (eller en forklaring på, hvad der virker, og hvad der ikke virker inden for et specifikt område) til udformning og operationalisering af overvågnings- og evalueringsrammer. Studerende vil lære at producere passende indikatorer, mål og standarder for specifikke programresultater og spore programfremskridt i forhold til disse. Derudover vil studerende være i stand til at designe en overvågningsramme for programimplementering ved at formulere passende dataindsamlingsspørgsmål til dækning, levering af tjenester og programorganisering.
Forskningsdesign til Impact Evaluation
I dette modul koncentrerer vi os om, hvad der kræves for at opbygge et kausalt (eller programpåvirkning)-argument ved hjælp af forskningsdesign, med andre ord - hvilken slags forskningsdesigns fastslår, om programmet og intet andet forårsagede observerbare ændringer hos modtagerne. Studerende bliver undervist i de forskellige eksperimentelle og kvasi-eksperimentelle designs for effektevaluering, og hvordan man vurderer deres styrker, begrænsninger og anvendelser i forskellige evalueringskontekster. Kritisk engagement med offentliggjorte evalueringer i kombination med undervist indhold giver eleverne en grundig forankring i kerneprincipperne for god forskning og evalueringsdesign.
Efter sektionslederens skøn kan moduler tilføjes eller trækkes tilbage.
Kursusleveringsplan
Kursusleveringsplanen revideres årligt for at give mulighed for 3 til 4 ugers blokfri undervisning om året. Al block-release undervisning vil være personligt på UCT.
BUS5050H og BUS5150H (Forskningsafhandling 1 og 2)
Forskningsrapporten har til formål at vurdere, hvorvidt de studerende har mestret principperne for programevaluering og er i stand til at anvende disse på et real-life-program og konstruere en skriftlig forskningsrapport i form af en 60-points afhandling baseret på denne ansøgning.
Studerende arbejder tæt sammen med et eksternt program (eller klient) valgt af kursuslederen. I samråd med deres vejleder og klienten formulerer de studerende passende evalueringsspørgsmål og -niveauer, gennemfører en kritisk litteraturgennemgang, udvikler en programteori og reviderer programteorien efter en række klientkonsultationer, bruger evalueringslitteraturen til at kontrollere programmets plausibilitet. , vælge den korrekte metode til primær og sekundær dataindsamling og analyse, og derefter præsentere det endelige design i et sammenhængende klasseevalueringsforslag, indsamle primære data til evalueringen (interviews, undersøgelser, fokusgrupper osv.), analysere de primære data og skrive resultaterne sammenhængende op i form af en nyttig klientevalueringsrapport eller miniafhandling.