
Kandidat in
Master i seriøse spil University of Skövde

Introduktion
Kan du lide at sammensætte spil, og har du ambitioner om at konvertere dine ideer til spil til computere eller mobiler? I masterstudiet i Serious Games lærer du at udvikle spil, der indeholder spændende elementer, med det formål at formidle noget ud over blot underholdning. Dette kan omfatte oprettelse af spil til for eksempel trænings-, uddannelses- eller markedsføringsformål.
Der er mange erhvervssektorer, hvor der er en voksende interesse for at bruge spilmekanik for at henlede opmærksomheden på et problem eller for at fokusere på en bestemt form for opførsel. Dette kan for eksempel involvere oprettelse af motiverende træningsmateriale for medarbejderne. Serious Games giver dig nøjagtigt de rigtige betingelser, så du kan oprette spilbaserede systemer til andre formål end ren underholdning.
Fokus for dine studier
Dette program er stort set projektorienteret. Dette betyder, at du vil arbejde på et projekt for en klient for at udforske, hvordan spil kan tilføje værdi til deres forretning. Du vil analysere virksomhedens behov og udvikle et spil i overensstemmelse med disse behov.
Du vil også studere spildesign, blive fortrolig med førende forskning og lære om, hvordan videnskabelige metoder bruges til evaluering af spil og deres anvendelser. I den sidste periode vil du gennemføre et lille forskningsprojekt relateret til seriøse spil.
Serious Games er et internationalt program, og al undervisning foregår på engelsk.
Kandidatuddannelsen starter i efterårssemesteret. Det tilbydes i et studieår (to semestre).
Er dette program velegnet til mig?
Serious Games-programmet er velegnet til dig, hvis du har en baggrund inden for computerspiludvikling, spildesign, datalogi, medier eller lignende discipliner. Den vigtigste overvejelse er, at du har en stor interesse for spil. Vi mener, at kreativ interaktion mellem mennesker med forskellige baggrunde er gavnlig inden for seriøse spil.
Efter afslutningen af dine studier
En udvikler af seriøse spil er i stand til at arbejde i virksomheder og organisationer, der udvikler, tilpasser eller bruger spil til andre formål end ren underholdning. Seriøse spil og gamification bruges i mange forskellige felter og til forskellige formål, herunder træning og uddannelse i både den militære og civile sektor. Der er stigende brug af spilbaseret undervisning i skoler, og spillebaserede tilgange anvendes i mange forskellige sektorer, såsom computerspilindustrien, reklame, museer, turisme, informationssystemer og undervisningsressourcer. Et andet anvendelsesområde er til træning og rehabilitering i sundhedsområdet. Brug vokser inden for en række industrier, hvor der er et stigende behov for udvikling af kreative og innovative løsninger.
Succesfuld gennemførelse af programmet resulterer i en 1-årig kandidatgrad (60 studiepoeng), som kan kombineres med andre avancerede studier inden for computerspiludvikling ved University of Skövde . Undersøgelser kan for eksempel fortsættes i endnu et år for at få en kandidatgrad i informationsteknologi (120 point).
Forskning inden for dette felt
Området med seriøse spil indeholder mange interessante udfordringer. Ligesom med vores anden specialiserede forskning omkring spil og spiludvikling er der muligheder for fremtidige doktorgradsstudier.
Garrett Morrow / Pexels

Adgangskrav
For at være kvalificeret til programmet en bachelorgrad (svarende til en svensk bachelorgrad) inden for områderne informatik, datalogi eller digitale medier (eller lignende).
Et yderligere krav er bevis på færdigheder i engelsk ækvivalent af studier på gymnasium i Sverige kendt som engelsk kursus 6 / engelsk kursus B. Dette demonstreres normalt ved hjælp af en internationalt anerkendt prøve, fx IELTS eller TOEFL eller tilsvarende.
Indlæggelser
Galleri
Karrieremuligheder
Efter endt studie
En udvikler af seriøse spil er i stand til at arbejde i virksomheder og organisationer, der udvikler, tilpasser eller bruger spil til andre formål end blot underholdning. Seriøse spil og gamification bruges på mange forskellige områder og til forskellige formål, herunder træning og uddannelse i både den militære og civile sektor. Der er en voksende brug af spilbaseret undervisning i skolerne, og spilbaserede tilgange anvendes i mange forskellige sektorer, såsom computerspilindustrien, reklame, museer, turisme, informationssystemer og undervisningsressourcer. Et andet anvendelsesområde er træning og rehabilitering i sundhedssektoren. Anvendelsen vokser inden for en række brancher, hvor der er et stigende behov for udvikling af kreative og innovative løsninger.
Succesfuld gennemførelse af uddannelsen resulterer i en 1-årig kandidatgrad (60 point), som kan kombineres med andre videregående studier inden for computerspilsudvikling ved Universitetet i Skövde. Studier kan f.eks. fortsættes i endnu et år for at opnå en kandidatgrad i informationsteknologi (120 point).