
Kandidat in
Master i spil brugeroplevelse University of Skövde

Introduktion
Sverige er en førende nation inden for den globale spilindustri, og Skövde er den førende svenske by til at studere spiludvikling. Her finder du fire kandidatprogrammer i spil, otte bachelorprogrammer, der dækker alle discipliner inden for spiludvikling, omfattende spilundersøgelser, en vellykket spilinkubator og sidst men ikke mindst et stort antal spilfirmaer. Alle disse aktiviteter er placeret midt i Skövde og forenet under paraplyen i Sweden Game Arena. Som en masterstudent i brugeroplevelse af spil vil du blive en del af dette økosystem og drage fordel af en konkurrencefordel i en karriere inden for den internationale spilindustri.
Games User Experience-masterprogrammet er rettet mod ansøgere med en bachelorgrad inden for et af de mange områder, der er involveret i spiludvikling. Du får ikke kun en teoretisk og praktisk forståelse af de oplevelser og følelser, spil fremkalder hos deres spillere, men, endnu vigtigere, hvordan man undersøger og evaluerer dem. Studerende, der studerer fra programmet, kan gå videre til at arbejde med spildesign og spiloplevelsesundersøgelser i spilvirksomheder eller ansøge til ph.d. programmer i de fleste lande. Det er dog også muligt at blive i Skövde og forfølge en karriere inden for spil.
Kandidatuddannelsen starter i efterårssemesteret. Det tilbydes i et studieår (to semestre).
Fokus for dine studier
At udvikle spil handler om at skabe spændende oplevelser for spillerne. Den voksende allestedsnærhed af spil i samfundet og kulturen betyder, at nye og forskellige brugergrupper spiller spil. Dette har ikke kun ført til nye muligheder, men også mange nye udfordringer for spiludviklere. En af disse er bedre at forstå, hvordan spillere interagerer med spil, og på hvilke måder disse interaktioner kan studeres, forstås og forbedres. Arbejde med brugeroplevelse af spil vil involvere arbejde med interaktionsdesign, forskningsmetodologi, interaktion mellem mennesker og computere og spiludvikling for fuldt ud at være i stand til at pakke folks oplevelser af at spille spil ud.
Kort sagt: Programmet Brugeroplevelse af spil giver dig viden om, hvordan du analyserer og forstår, hvad der sker, når folk spiller spil. Hvilke følelser påberåbes? Hvordan kan vi bedre forstå spillerens reaktioner? Hvordan kan vi gøre spil mere tilgængelige og spændende for nye målgrupper? I dette hurtigt voksende ekspertiseområde forsøger forskere og udviklere løbende at finde ud af, hvordan man bedst kan besvare det store spørgsmål: "hvorfor er det sjovt?"
Efter afslutningen af dine studier
Specialiseringen i Games User Experience giver dig muligheden for at udvikle ekspertise inden for dette specifikke og hurtigt voksende felt af spiludvikling. Dette giver et godt grundlag for en international karriere inden for spilleindustrien, da mange studier i stigende grad begynder at se værdien i at kunne evaluere deres egne udviklingsvalg. En anden mulig karrierevej er repræsenteret af virksomheder uden for den traditionelle spilindustri, der arbejder med design og evaluering af brugeroplevelse. Og da dette er et akademisk orienteret program med stor vægt på anvendte forskningsmetoder, er der naturligvis også mange muligheder for at forfølge en karriere i akademia ved at gå videre til Ph.D. studier eller andre former for forskningsstillinger.
John Schnobrich / Unsplash

Adgangskrav
For at være kvalificeret til programmet en bachelorgrad (svarende til en svensk bachelorgrad) inden for områderne informatik, datalogi eller digitale medier (eller lignende).
Et yderligere krav er bevis på færdigheder i engelsk ækvivalent af studier på gymnasium i Sverige kendt som engelsk kursus 6 / engelsk kursus B. Dette demonstreres normalt ved hjælp af en internationalt anerkendt prøve, fx IELTS eller TOEFL eller tilsvarende.