Mastergrad i sprog, litteratur og digital kultur
University of Verona
Nøgleinformation
Campus placering
Verona, Italien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 1.071 / per year *
Ansøgningsfrist
30 Mar 2024
Tidligste startdato
Oct 2024
* fra € 1.071,01 til € 3.052,00 afhængigt af ISEEU
Introduktion
Type af eksamen | Master's Degrees |
Varighed | 2 år |
Mulighed for deltidsstudier | Ja |
Tiltrædelse | Med forbehold af adgangskrav |
Grad klasse | LM-37 |
Placering | Verona |
Sprog | Engelsk |
Mulighed for dobbeltgrad | Universidade Da Coruña |
Masteruddannelsen i sprog, litteratur og digital kultur (LM 37) har til formål at give de studerende en højt kvalificeret teoretisk og anvendt uddannelse i to sprog og litteraturer, der vælges blandt dem, der undervises i på programmet: Engelsk, fransk, tysk, russisk og spansk. Studiet af sprog og litteratur gennemføres for studerende, der vælger pensum for sprog og litteratur, med sprogundervisningskompetencer i en praktisk tilgang og for studerende, der vælger pensum for digital kultur, med digitale laboratorier og projektarbejde med fokus på digital humaniora. Ud over de almindelige kurser i sprogvidenskab, sproghistorie, udenlandsk og italiensk litteratur og filologi omfatter uddannelsesaktiviteter humanistiske fag som f.eks. udenrigs- og postkolonial litteratur eller computer- og juridiske fag i de respektive læseplaner.
Denne kandidatgrad kvalificerer sig som et meget internationalt orienteret program, der åbner sig mod verden og fremmer indskrivning af ikke-italiensksprogede studerende. Der undervises i fælles kurser på engelsk, og litteratur- og sprogkurser undervises i de relevante sprog. Studerende har også mulighed for at tage et binært program med henblik på at opnå en dobbeltgrad, der udstedes både af University of Verona og af universitetet i A Coruña (Spanien). Kurset skal derfor åbne op for et verdensomspændende samarbejde inden for uddannelse, forskning og kulturel virksomhed.
De erhvervede kompetencer og færdigheder vil blive anvendt i tværfaglige tilgange og med historiske og translingvistiske perspektiver. De vil også blive anvendt til undersøgelse af kritiske metoder og til brug af digitale instrumenter til fortolkning, oversættelse, kritisk analyse af tekster på et fremmedsprog, skrivning af tekster på et avanceret niveau og videnskabelig argumentation. Med disse færdigheder vil de studerende blive dygtige til to fremmedsprog, både hvad angår indhold og kritisk bevidsthed i intertekstuelle og interkulturelle sammenhænge, med henblik på erhvervsmuligheder på højt niveau eller videreudvikling på det akademiske område, f.eks. en ph.d.-uddannelse.
Kvalitetssikring
Kvaliteten af en uddannelse er den grad, i hvilken den opfylder sine uddannelsesmål og opfylder kvalitetskravene til de udbudte uddannelsesaktiviteter, som er fastlagt i overensstemmelse med de studerendes og arbejdslivets behov og forventninger.
Dette program har vedtaget et kvalitetssikringssystem for undervisningen i overensstemmelse med universitetets retningslinjer for kvalitetssikring og baseret på de nationale retningslinjer for kvalitetssikring fra ANVUR ved at gennemføre følgende aktiviteter:
- regelmæssige konsultationer med repræsentanter for arbejdslivet for at vurdere, om de kulturelle og faglige profiler, der tilbydes i deres uddannelser, er tilstrækkelige;
- udformning af uddannelsesindhold og planlægning af ressourcer;
- tilrettelæggelse af uddannelsesaktiviteter og undervisningstjenester;
- overvågning af undervisningens effektivitet og planlægning af foranstaltninger til forbedring af undervisningen og tjenesterne;
- at der på sit websted findes fuldstændige og ajourførte oplysninger om programmet (faglige roller, forventede læringsresultater, læringsaktiviteter).
Ovennævnte aktiviteter er planlagt og indbyrdes forbundet på grundlag af PDCA-principperne (Plan, Do, Check, Act).
I et kvalitetssikringssystem spiller de studerende en grundlæggende rolle: Hver enkelt studerende kan spille en rolle ved at deltage i kvalitetssikringsgrupperne for deres uddannelse og i de fælles udvalg mellem fakultet og studerende eller, mere enkelt, ved at deltage i studenterundersøgelsen om undervisningen eller spørgeskemaer. Det er i denne forbindelse, at universitetet og universitetets kvalitetssikringsråd regelmæssigt stiller særlige workshops for studenterrepræsentanter ("Laboratori di rappresentanza attiva") til rådighed for de studerende.