Master i sprogvidenskab og kulturstudier til særlige behov
University of Parma
Nøgleinformation
Campus placering
Parma, Italien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Blandet, På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid, Deltid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
31 Jul 2024
Tidligste startdato
15 Sep 2024
* studieafgifter varierer på basis af et proportionalt undervisningsafgiftssystem https://en.unipr.it/studying/tuition-fees-and-scholarships-2020-2021
Introduktion
Programmet
Anden-grad grad i sprogvidenskab og kulturstudier til særlige behov er et to-årigt kursus, og efter vellykket afslutning tildeles kandidaterne "Laurea Magistrale".
Dette kursus er designet til kandidater fra forskellige akademiske baggrunde og sigter mod at give en grundig grundforbindelse og avancerede sproglige og kulturelle kompetencer på engelsk og på et andet fremmedsprog (inklusive italiensk som en FL / L2) og forskningsevner inden for sprogvidenskab. , især uddannelsesmæssig lingvistik. Kurset lægger særlig vægt på aspekter relateret til sprogindlæring og -undervisning, primært med hensyn til uddannelsessammenhænge, der inkluderer elever med særlige behov, såsom sprogforstyrrelser og ulemper, indlæringsforstyrrelser eller sensoriske handicap.
Sprogvidenskab og kulturstudier til studerende med særlige behov opfordres til at få erfaring i udlandet i løbet af de to akademiske år og kan udnytte et stort antal muligheder.
Sprogvidenskab og kulturstudier til særlige behov undervisningsmetoder er hovedsageligt interaktive og kræver studerendes deltagelse. Vurdering finder sted inden for hvert kursus på flere måder med en præference for projektarbejde, hvor enkeltpersoner eller grupper af studerende, assisteret af lærere, forbereder, præsenterer og diskuterer projekter med lærere og jævnaldrende.
Kurset giver også studerende mulighed for at udvikle grundlæggende færdigheder i instruktionsdesign, der er nødvendige for at arbejde som redaktører eller instruktionsdesignere. Sådanne færdigheder kombineres med sprogundervisningskompetencer i traditionelle og e-læringsmetoder.
Hvad man kan forvente efter eksamen
Takket være erhvervelsen af avanceret sprogkompetence og et dybt kendskab til områderne kulturstudier og uddannelseslingvistik udvikler kandidater fra programmet i sprogvidenskab og kulturstudier til særlige behov en innovativ profil, der gør dem egnede til at imødekomme behovene hos arbejdsmarked på flere områder.
Især kan de finde beskæftigelse i sektorer, der gennemgår dybe ændringer såsom dem, der vedrører inddragelse af enkeltpersoner med særlige behov inden for uddannelse og vedtagelse af ikke-traditionelle undervisningsmetoder og miljøer såvel som inden for teksttilgængelighed i traditionelle og digitale forlagsvirksomheder.
Kandidater udvikler også en profil, der er egnet til ansættelse i internationale agenturer, NGO'er og andre enheder, der har brug for færdigheder som beskrevet ovenfor.
Mulige professionelle profiler inkluderer:
- Inkluderende sprogundervisningseksperter
- Sproglærere
- Sprogeksperter og redaktører for traditionelle og digitale forlag
- inguister og filologer
Adgangskrav
Instruktion for studerende fra italienske og EU-statsborgere .
Procedurer for tredjelandsstatsborgere .
Læreplan
Programmet
Second-cycle Degree in Language Sciences and Cultural Studies for Special Needs er et toårigt kursus, og efter vellykket afslutning tildeles kandidater "Laurea Magistrale".
Dette kursus er designet til kandidater fra forskellige akademiske baggrunde og har til formål at give en grundig forankring og avancerede sproglige og kulturelle kompetencer på engelsk og på et andet fremmedsprog (inklusive italiensk som en FL/L2) og forskningsfærdigheder inden for sprogvidenskab. , især pædagogisk lingvistik. Kurset dedikerer specifik opmærksomhed på aspekter relateret til sprogindlæring og -undervisning, hovedsageligt med hensyn til uddannelsesmæssige sammenhænge, som omfatter elever med særlige behov, såsom sproglige handicap og ulemper, indlæringsforstyrrelser eller sensoriske handicap.
Sprogvidenskab og kulturstudier for studerende med særlige behov opfordres til at få erfaring i udlandet i løbet af de to akademiske år og kan drage fordel af en lang række muligheder.
Sprogvidenskab og kulturstudier for særlige behov undervisningsmetoder er hovedsageligt interaktive og kræver studerendes deltagelse. Evaluering foregår inden for hvert kursus på flere måder med præference for projektarbejde, hvor enkelte personer eller grupper af studerende, assisteret af lærere, forbereder, præsenterer og diskuterer projekter med lærere og kammerater.
Kurset giver også eleverne mulighed for at udvikle grundlæggende færdigheder i Instruktionsdesign, der er nødvendige for at arbejde som redaktører eller instruktionsdesignere. Sådanne færdigheder kombineres med sprogundervisningskompetencer i traditionelle og e-læringsformer.
Programresultat
Hvad kan man forvente efter eksamen
Takket være erhvervelsen af avanceret sprogkompetence og et dybt kendskab til områderne kulturstudier og pædagogisk lingvistik udvikler kandidater fra uddannelsen i sprogvidenskab og kulturstudier for særlige behov en innovativ profil, der gør dem egnede til at reagere på behovene hos arbejdsmarkedet på flere områder.
De kan især finde beskæftigelse i sektorer, der gennemgår dybe forandringer, såsom dem, der vedrører inklusion af individer med særlige behov inden for uddannelsesområdet og indførelse af ikke-traditionelle undervisningsmetoder og miljøer, såvel som inden for teksttilgængelighed i traditionelle og digitale forlag.
Kandidater vil også udvikle en profil, der er egnet til ansættelse i internationale agenturer, ngo'er og andre enheder, som kræver færdigheder som beskrevet ovenfor.
Mulige professionelle profiler omfatter:
- Inklusiv sprogundervisningseksperter
- Sproglærere
- Sprogeksperter og redaktører for traditionelle og digitale forlag
- lingvister og filologer