MA i internationale fredsstudier med speciale i medie-, freds- og konfliktstudier
University for Peace
Nøgleinformation
Campus placering
Ciudad Colón, Costa Rica
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Blandet, På campus
Varighed
11 Måneder
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
USD 19.500 / per year *
Ansøgningsfrist
31 May 2024
Tidligste startdato
Nov 2024
* Gebyrer kan betales via online kreditkortbetaling (American Express og Discover-kort ACCEPTERES IKKE) eller internationale bankoverførsler til vores banksted i Costa Rica (KUN i USD)
Introduktion
Er det til dig?
Er du interesseret i at lære om processer for fredsopbygning og konflikttransformation fra lokale og internationale perspektiver?
Ønsker du at blive en informeret freds- og kontaktpraktiker udstyret med færdigheder og værktøjer til at hjælpe med at transformere konflikter og opbygge fred?
Vil du bruge et år på at studere i et akademisk udfordrende miljø på et globalt universitet med studerende og fakultetsmedlemmer hentet fra alle verdenshjørner?
Oversigt
Master of Arts Degree in International Peace Studies (IPS) giver en tværfaglig og kritisk analyse af årsagerne til og konsekvenserne af en bred vifte af nutidige konflikter og vold, der påvirker global, international og menneskelig sikkerhed . Emner, der skal undersøges, omfatter væbnede konflikter , voldelig ekstremisme , (de)militarisering , økonomiske, sociale og kønsmæssige uretfærdigheder , kulturelle og religiøse identitetskonflikter og konkurrence om miljøressourcer. Der opbygges en dybtgående forståelse af konflikttransformationstilgange, fredsopbygning og fredsprocesser som reaktion på disse spørgsmål.
Alle studerende, der er tilmeldt dette program, vil tage de fleste af kurserne inden for International Peace Studies-programmet, dog vil denne specialisering omfatte 12 point med fokus specifikt på Medie-, Freds- og Konfliktstudier.
Nedenfor finder du en kort beskrivelse af de kurser, der vil blive udbudt under IPS-MPCS-specialiseringen:
Introduktion til medier og fred (3 point) (Dr. Mauricio Vieira – Brasilien).
Dette introduktionskursus giver et overblik over, hvordan medier i øjeblikket er blevet forstået og studeret, og hvordan denne forskning krydser og hænger sammen med freds- og konfliktstudier. Gennem casestudie-analyser af nutidige væbnede konflikter og fredsopbyggende indsats får deltagerne viden og indsigt i, hvordan mediernes praksis, strukturer og budskaber kan bidrage til konflikteskalering og vold, samt bidrage til konflikttransformation og fredsopbygning. Eleverne vil være i stand til at:
- Kritisk analysere eksisterende forskning og teoretiske rammer
- Udfør deres egen kvalitative og/eller kvantitative forskning
- Facilitere en workshop eller klasse
- Evaluer mediebeskeder for deres bidrag til fredelig løsning eller eskalering af konflikter
Galleri
Indlæggelser
Læreplan
Globale strukturer og kulturer, medier og konflikter (3 credits) (Dr. Christopher Tulloch - Det Forenede Kongerige).
Dette kursus omhandler politisk-økonomiske og sociokulturelle uligheder i de strukturer, der styrer medierne i den globaliserede verden af i dag, udgør hindringer for fred og giver næring til konflikter i og mellem samfund. Med udgangspunkt i den indflydelsesrige og stadig relevante debat om FN's Generalforsamling om den nye globale informations- og kommunikationsorden (1980) beskriver dette kursus kontinuiteterne og ændringerne i de politiske og økonomiske strukturer, der ligger til grund for de globale medier i dag, og tilbyder en kritisk analyse af, hvordan sådanne uligheder understøtter konflikter og vold. Med et eksplicit inkluderende og internationalt perspektiv søger dette kursus at skabe forståelse for den rolle, som nyhedsmedier og journalistik traditionelt har spillet i forbindelse med rapportering og repræsentation af konflikter på måder, der har været skadelige for det internationale samfunds fredsrelaterede mål.
Køn og medier (3 credits) (Dr. Heather Kertyzia - Canada)
Dette kursus har til formål at fremme forståelsen af, hvordan køn konstrueres og repræsenteres på tværs af en række forskellige medier. Formålet er at sætte de studerende i stand til at dykke ned i idéen om repræsentation og placere kønsbestemte repræsentationer i deres historiske og aktuelle sociale kontekst. Kurset vil fokusere på en række forskellige medier, herunder elektroniske, trykte og sociale medier, og undersøge disse i forhold til køn.
Ytringsfrihed i den digitale tidsalder (3 credits) (Dr. Mariateresa Garrido - Venezuela)
Den teknologiske udvikling øger hastigheden af de sociale forandringer, hvilket kræver en ny fortolkning og tilpasning af internationale normer. I det seneste årti har brugen af informations- og kommunikationsteknologi (IKT) ændret den måde, hvorpå vi udøver retten til ytringsfrihed. Dette kursus diskuterer denne virkelighed og giver de studerende de nødvendige færdigheder til at forstå den rolle, som IKT og medier spiller i udøvelsen af retten til ytringsfrihed. Kurset starter med en forståelse af IKT, dens betydning for den nuværende sociale organisation og de regler, der gælder for brugen af den. Derefter fortsætter den med en undersøgelse af hvert af de elementer, der integrerer retten til ytringsfrihed, og diskuterer de juridiske strukturer på globalt og regionalt plan, som påvirker medieproduktion, -spredning, -indhold og -publikum i hele verden. I løbet af kurset vil de studerende overveje den samtidige beskyttelse af konkurrerende rettigheder og de vanskeligheder, der er forbundet med anvendelsen af nye teknologier. Hvert kursus er designet til at give de studerende de nødvendige værktøjer til at identificere staternes forpligtelser, hvordan de kan opfyldes i den digitale tidsalder, og hvordan disse juridiske strukturer, der påvirker medierne, kan forstås som værende med til at bidrage til eller skabe hindringer for fred i verden. Ved afslutningen af dette kursus vil de studerende derfor have de grundlæggende færdigheder, der er nødvendige for at fremme og garantere udøvelsen af retten til ytringsfrihed i den digitale tidsalder.
Ud over at tage disse specialiserede kurser opfordres de studerende til at uddybe deres forståelse af deres interesseområde i deres eksamensprojekt (som kan have flere forskellige former: speciale, capstone-projekt eller praktik).
Karrieremuligheder
Karriereudsigter
De kandidater, der afslutter uddannelsen, vil opnå viden, kapacitet, færdigheder og motivation, der er relevant for professionelt arbejde i internationale, nationale og lokale myndigheder eller civilsamfundsorganisationer samt i organisationer inden for områder med relation til konfliktanalyse, konfliktløsning og -transformation, ikke-vold, fredsskabelse, fredsbevaring og fredsopbygning, lokal/global retfærdighed, konflikt- og fredsfølsom politikudformning samt freds- og konfliktstudier/forskning. De nuværende IPS Alumni arbejder som:
- Fællesskabsarbejdere
- Lokale fredsskabende kræfter
- Internationale humanitære arbejdere
- Internationale ikke-statslige agenturer Arbejdstagere
- Diplomater
- Specialister i samfundsrelationer
- Rådgivere i tvistbilæggelse
- Udviklingsmedarbejdere
- Lobbyister
- Ombudspersoner
- Professorer