Master of Science i arkitektonisk teknik
Vrije Universiteit Brussel
Nøgleinformation
Campus placering
Brussels, Belgien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 835 / per year *
Ansøgningsfrist
31 Mar 2024
Tidligste startdato
09 Sep 2024
* fuld tid for EØS-statsborgere; 2.500 € om året på fuld tid for ikke-EU/EØS-statsborgere
Introduktion
Denne master er i fællesskab organiseret af Vrije Universiteit Brussel i samarbejde med Université Libre de Bruxelles, hvilket fører til en fælles mastergrad.
Kandidatuddannelsen i Architectural Engineering kombinerer bygningsingeniør- og arkitektstudier med lederuddannelse.
Programmet træner dig i at designe storstilede arkitektoniske projekter, der tilføjer værdi til komplekse, hovedsageligt bymæssige, situationer. Du kommer til at arbejde på en tegnestue, hvor en række aspekter relateret til din opgave mødes: at analysere en historisk, arkitektonisk og urban kontekst, opsætte et program og designe et behageligt bygningskompleks med passende materialer, en effektiv struktur udstyret med bæredygtige teknikker. Denne synergi kan forventes i betragtning af den komplekse og avancerede karakter af arkitektonisk design på masterniveau. Universitetet styrer samspillet mellem disse discipliner og kombinerer det med en videnskabelig holdning. Det betyder, at du får en videnskabelig uddannelse på et højt niveau, der klæder dig optimalt på til arbejdsmarkedet.
Galleri
Ideelle studerende
De fagspecifikke minimumskrav erhverver grundlæggende viden inden for de involverede discipliner: arkitekturvidenskab, teknik og design:
- arkitekturvidenskaberne involverer viden om arkitekturhistorien, arkitektonisk teori, den sociale kontekst, hvori en artefakt skabes, og kritisk fortolkning af den arkitektoniske diskurs;
- med hensyn til teknik involverer det viden om konstruktionsmetoder og teknologier samt mere specialiseret viden til beregning og simulering af alle tekniske aspekter i forbindelse med udførelsen af en artefakt, lige fra akustik, strukturens stabilitet, fundamentteknik, bygning fysik, varme, belysning, materielle egenskaber, brug af nye materialer og lette konstruktioner, genbrug og renovering af eksisterende strukturer og design af strukturer med en transformationskapacitet;
- for designet forventes det, at eleven tilegner sig viden og metoder til at integrere denne omfattende viden og ressourcer og kommunikere og integrere dem i rum og tid.
Følgende kompetencer er påkrævet: forståelse, kreativ anvendelse af viden, kritisk refleksion over eksisterende viden og generering af ny viden. Derudover kræves følgende færdigheder:
- evne til at ræsonnere og argumentere på en logisk måde;
- rumlig og historisk bevidsthed på forskellige skalaer og i en kontekst, der bygger bro mellem historien og den fremtidige udvikling;
- sociale færdigheder, holdning til livslang læring, dialog, bevidsthed om teamwork som en kritisk katalysator og kilde til innovation i en tværfaglig sammenhæng;
- den videnskabelige holdning, der har til formål at opnå en balance mellem dyb og pragmatisk viden, mellem vandret ekspansion og vertikal uddybning;
- at kunne formulere en problemformulering og underkaste den en undersøgelse.
Indlæggelser
Læreplan
Programstruktur
Designstudiet fylder mere end en fjerdedel af kandidatuddannelsen og er kernen i undervisningsprojektet. Det obligatoriske program består af kurser i arkitektur og konstruktionsvidenskab: historie og teori om arkitektur, konstruktion og urbanisme, konstruktionsteknik, design af bygningsudstyr, konstruktionsledelse og uddannelse i tekniske forskningsmetoder, der giver mulighed for udvikling af de særlige træk ved dette uddannelse. De valgfrie kurser giver eleverne mulighed for at specialisere sig inden for et specifikt videnskabeligt felt. Uddannelsen suppleres med en kandidatafhandling. I denne masteropgave bedes det indse synergien mellem et forskningsstudie og et arkitektonisk design.
Oversigt over studieplanen
Standardsporet i Master of Science in Architectural Engineering (BRUFACE) (120 ECTS) er opbygget modulært:
1) Obligatoriske kurser (75 ECTS)
2) Valgfag (21 ECTS)
3) Masteropgave (24 ECTS)
Hvert af modulerne skal gennemføres med succes for at opnå kandidatgraden. Eleven skal respektere de angivne registreringskrav. Uddannelsesnævnet foreslår kraftigt, at eleven følger det normale læringsspor. Kun dette modelspor kan garantere en tidsplan uden overlapninger af de obligatoriske kursusenheder.
Studere i udlandet
Studieordningen for det første masterår kan erstattes af et alternativt program på 30 til 60 ECTS på et universitet i udlandet. Denne internationale mobilitet giver dig ekstra muligheder for at justere indholdet af din pensum med internationale kurser, praktikophold og forskningsprojekter uden at forsinke din studiefremgang. Mulige destinationer er Milano (Italien), Cottbus (Tyskland) eller Göteborg (Sverige).
Programresultat
Graden af Master of Science in Architectural Engineering 'sigter mod at uddanne mennesker, der kan praktisere arkitektur og teknologi både i den professionelle såvel som i den akademiske verden. Den akademiske grad er indlejret i BRUFACE (Brussels Faculty of Engineering), og den er præget af et tæt forhold til videnskabelig forskning.
Læringsresultaterne vedrører ræsonnement, evaluering og kommunikation med den ekstra evne til syntese og fantasi. Projektet fungerer som reference og omdrejningspunkt i brugen af specifik viden til at levere en arkitektonisk løsning på arkitektonisk plan, strukturelt design og byplanlægning. Det arkitektoniske koncept kræver faglig opfindsomhed og gensidig indflydelse fra videnskaberne i arkitektur og teknik. I betragtning af den tværfaglige karakter af arkitektonisk design, kræver det intervention i en social kontekst og kommunikation mellem forskellige parter som designere, eksperter, klienter, administration, beboere og brugere.
Programundervisning
Karrieremuligheder
Arkitektingeniører har adgang til specifikke jobmuligheder, adskilt fra dem, der er åbne for arkitekter og civilingeniører. Store byggeprojekter kræver en projektleder, der er i stand til at integrere og koordinere de æstetiske, programmatiske, strukturelle og tekniske aspekter. Byggeriets udvikling og udstyret til moderne arkitekturprojekter gør denne syntese endnu mere kompleks og kræver en integreret viden om varme, ventilation og aircondition, materialers og strukturs fysiske adfærd og principperne for bæredygtig bygning. Programmet forbereder eleverne på en bred vifte af jobprofiler, såsom:
- arkitekt og bygningsingeniør
- projektleder
- konsulent
- medarbejder eller direktør i et arkitekt- eller ingeniørkontor
- vejleder for den byggede arv
- politiker for byplanlægning
- forsker