Master of Science i fysik og astronomi
Vrije Universiteit Brussel
Nøgleinformation
Campus placering
Brussels, Belgien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 1.116 / per year *
Ansøgningsfrist
31 Mar 2024
Tidligste startdato
16 Sep 2024
* fuldtid for EØS-statsborgere; 3.620 EUR pr. år fuldtid for ikke-EU/EØS-statsborgere
Deltag i vores online info-sessioner!
Er du interesseret i et af vores engelsksprogede programmer, og vil du vide mere om at studere i Bruxelles på VUB? VUB arrangerer generelle og programspecifikke online informationsmøder. Book din tid
Introduktion
Master i fysik og astronomi er en toårig (120 ECTS) videregående uddannelse i fysik, som organiseres af Vrije Universiteit Brussel, et flamsk universitet i Bruxelles, Belgien. Dette kandidatprogram kombinerer ekspertisen inden for de forskellige forskningsområder fra både Vrije Universiteit Brussel (VUB) og Ghent University (UGent).
Denne master tilbyder:
- en bred videnskabelig uddannelse med en lang række karrieremuligheder;
- mulighed for at forske i eksperimentelle og teoretiske forskningsgrupper med et stærkt internationalt ry som grundlag for din kandidatafhandling;
- tilstedeværelsen af de berømte internationale Solvay-institutter for fysik og kemi, hvor Nobelprisvindere og andre topforskere regelmæssigt besøger stedet;
- muligheder for praktikophold på CERN og andre forskningsinstitutioner samt mulighed for at tage et praktikophold i erhvervslivet;
- en uddannelse på højt niveau i det pulserende og multikulturelle Bruxelles, Europas hovedstad.
Indlæggelser
Stipendier og finansiering
- Erasmus Mundus -stipendier 4BORGER
- Mester Sind
- Erasmus+ KA1 - indgående
- PRONABEC
- Kina Stipendieråd
- ICP Master
- VUB -stipendier til Master of Science in Photonics Engineering
Læreplan
3 mindreårige
- Forskning
- Økonomi og forretning
- Uddannelse
Ekstern mobilitet
Hvis du vælger Research minor, skal du tage to External Mobility-kurser. Disse giver dig mulighed for at følge kurser på et andet universitet eller i praktik hos en virksomhed eller forskningsinstitution. En kombination af kurser og praktikpladser er også mulig. Praktikken vurderes gennem en rapport og præsentation.
Programresultat
Studiet fokuserer på at tilegne sig et indgående kendskab til fysik og dens metode, som afspejles i problemstilling og problemløsende tænkning, konceptualisering og modellering. Målet er at uddanne mestre, der i kraft af deres alsidighed, videnskabelige tilgang og analytiske færdigheder er højt værdsat og dermed glimrende anvendelige i videnskabelig forskning og i mange virksomheder, hvor forskning og udvikling er en kerneaktivitet. De foreslåede erhvervsspecifikke kompetencer forbereder en karriere som forsker, inden for industri og beslutningstagning eller uddannelse.
1. Kompetence inden for specialområdet og beslægtede videnskaber
- Anvend avanceret viden om teorier, modeller, områder, metoder, teknikker, processer og applikationer inden for fysik og astronomi til at analysere og løse nye eller komplekse teoretiske eller eksperimentelle problemer.
- Besidder holdningen til at gøre brug af understøttende videnskaber i faglige aktiviteter og/eller forskning på en uafhængig og konstruktiv måde.
- Undersøg og forstå interaktionen med andre relevante videnskabsdomæner og integrer dem inden for rammerne af mere avancerede ideer og praktiske applikationer.
- Demonstrere dyb forståelse for den seneste videnskabelige udvikling inden for mindst et af aspekterne af de discipliner, der er til stede i programmet.
2. Videnskabelige kompetencer
- Udvikle og udføre problemorienteret og innovativ forskning og kritiser kvaliteten af begge faser.
- Anvend kritisk overvejelse af og refleksion over kendte teorier, modeller og synspunkter inden for fysik og astronomi.
- Vis kreativitet for at formulere hypoteser og for at opdage nye relationer og formulere en mening, der stammer fra grundlæggende data og oplysninger, som kan være begrænsede, ufuldstændige eller modstridende.
- Uafhængigt designe og udføre passende eksperimenter eller simuleringer og kritisk evaluere de indsamlede data.
- Indsamle, registrere, behandle, analysere og evaluere på en kvalitativ og struktureret måde de data, der indsamles inden for en forsknings- eller problemløsende kontekst.
- Assimilere, analysere, kritisk evaluere og syntetisere information på en struktureret måde fra offentliggjort international videnskabelig litteratur og komplekse informationskilder.
- Kunne håndtere ændringer i betingelser eller planlægning af en forskningsproces og guide i nye retninger.
3. Intellektuel kompetence
- Anvend uafhængig systematisk og kritisk refleksion over personlig tænkning og funktion, og oversæt dette til velovervejede konklusioner og forbedrede løsninger.
- Demonstrer en professionel tilgang, der demonstrerer en fordomsfri holdning til ny videnskabelig udvikling og deres anvendelser i en videnskabelig, økonomisk eller social sammenhæng.
- Giv bevis for aktivt at forfølge permanent videnudvikling, livslang læring og uafhængig vejledning af den personlige læringsproces.
- Opbyg logisk og analytisk ræsonnement inden for og uden for disciplinen, og forstå og kritisk evaluer komplekse ræsonnementer på en uafhængig måde.
- Demonstrere problemforebyggende og problemløsende evner, og brug disse i forskellige situationer eller i en ikke-kendt sammenhæng.
- Sæt problemerne i et bredt perspektiv, og vær i stand til at løse dem på en mere generaliseret måde.
4. Kompetence inden for samarbejde og kommunikation
- Præsenter personlig forskning, tanker, ideer og meninger eller forslag inden for faglige aktiviteter på en passende måde, både skriftligt og mundtligt.
- Kommuniker/diskuter med specialister og ikke-specialister om nye udviklinger, underliggende grundlæggende tanker, meninger og arbejdshypoteser inden for specialområdet og beslægtede videnskabelige områder.
- Kommuniker på engelsk om personlige fund og forskning med specialister og ikke-specialister.
- Afhængig af situationen kan du kommunikere, samarbejde og handle på en inspirerende, støttende og/eller autoritativ måde.
5. Social kompetence
- Lav forbindelser mellem fysik og astronomi og samfund med fokus på spørgsmål og bekymringer, nødvendigheder og innovative behov, der stammer fra samfundet og placerer dem i en international kontekst.
- Handle på en etisk og socialt ansvarlig måde.
- Integrer socialt ansvar og engagement i den faglige aktivitet.
6. Professionel specifik kompetence
- Kunne fungere selvstændigt i en bred vifte af arbejdssituationer og bidrage til forskning, implementere nye teknikker og idéer til udvikling og designe problemløsningsstrategier.
- Demonstrer en professionel holdning, kendetegnet ved entusiasme, pålidelighed, involvering, præcision, nøjagtighed, vedholdenhed og uafhængighed.
Programundervisning
Karrieremuligheder
Kandidater i fysik og astronomi fra Vrije Universiteit Brussel har erhvervet en bred viden og let anvendelige færdigheder, der giver dem mulighed for at få et job i de mest forskelligartede sektorer. De er højt ansete i alle sektorer, hvor problemløsningsevner, analytiske, matematiske og IKT-færdigheder er nødvendige. Vidste du, at fysikere er eftertragtede på arbejdsmarkedet? Som i det meste af Europa er fysikere i Belgien blandt de 10 bedst betalte job.
Mange kandidater finder et job inden for videnskabelig forskning. De arbejder på universiteter, forskningsinstitutter og hjælper med ny videnskabelig udvikling. I industrien er fysikere i høj efterspørgsel på grund af deres brede uddannelse i modellering, statistik og informatik. Inden for bank, finans og farmaceut kender kandidater med en grad i fysik hovedsageligt om risikoanalyse og modellering. Endelig er flere fysikere også ansat inden for uddannelsesområdet.