Find de bedste skoler og universiteter for bacheloruddannelser her!

Detaljerede oplysninger om forskellige studieretninger steder

Klik på nedenstående links for at læse om at studere i forskellige lande. Vi 'll give dig generelle fakta om landene, og fortælle dig om de lokale systemer for videregående uddannelse, studieafgifter, opbygningen af ​​et akademisk år, undersøge mulighederne for internationale studerende og meget mere. Du vil også finde nogle nyttige tips og praktiske oplysninger om sygesikring, studerende visa og leveomkostninger.

Muligheder for videregående uddannelser rundt om i verden

Postgraduate uddanelser, det værende kandidatgrader, MBA eller korte fag, er blevet mere almindelige i den moderne økonomiske virkelighed, som er karakteriseret af specialisering og globalisering. Faktisk er stigningen i postgraduate uddannelser i nogle lande større, end det er tilfældet for bacheloruddannelser. Kandidatgrader, Ph.D. og andre fag, er tilgængelige i næsten enhver akademisk disciplin man kan tænke sig. Derudover kan man vælge mellem en lang række universiteter over hele verden, så enhver, der søger en postgraduat uddannelse, kan finde en uddannelse og et universitet, som møder deres behov.

 

Der er mange forskellige typer universiteter og andre videregående uddannelsesinstitutioner rundt om i verden. Selvom enkelte detajler varierer fra land til land, passer de fleste ind i en af flere kategorier, såsom:

  • Almindelige universiteter, der fokuserer på både forskning og fagarbejde, og tilbyder en bred variation af akademiske discipliner;
  • Handelshøjskoler, der fokuserer på MBA og andre erhvervsrelaterede uddannelser;
  • Tekniske universiteter, der fokuserer på akademiske discipliner, der relaterer til videnskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik;
  • Kunstskoler, der fokuserer på kunstrelaterede discipliner såsom at skulptere, male, skuespil og dans;
  • Uddannelsesinstitutioner, som fokuserer på uddannelser for professionelle, der underviser på forskellige niveauer.

Studerende, som søger optagelse på et kandidatprogram ved et forskningsorienteret universitet, kan normalt forvente at skulle udføre et forskningsprojekt eller skrive et speciale udover arbejdet i forbindelse med de forskellige fag. Det kan også blive nødvendigt at skulle skrive et projekt i forbindelse med kandidatuddannelser på andre institutioner, men disse plejer gerne at have fokus på arbejdet i forbindelse med de enkelte fag eller praktisk erfaring. De fleste Ph.D. programmer kræver en form for original forskning og en afhandling.

Potentielle studerende bør også overveje at studere udenlands, særligt hvis de er interesserede i meget specialiserede akademiske discipliner såsom studier i international erhvervsøkonomi i Mellemøsten. Flere og flere studerende studerer på tværs af landegrænser uanset hvilken videregående uddannelse de ønsker. Ifølge  United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) Institute for Statistics (UIS), nærmer antallet af studerende, der studerer udenfor deres hjemland, sig fire millioner om året – hvilket næsten er en fordobling af de to millioner, der studerede udenlands i år 2000. Studerende fra Østasien og Stillehavsregionen udgør 28 procent af disse, mens studerende fra Nordamerika of Europa udgør godt og vel 15 procent. Landene, der sender de fleste studerende til udlandet er Kina, Indien og Sydkorea. Næsten seks procent af studerende fra Centralasien og op imod fem procent fra landene syd for Sahara studerer i udlandet, hvilket gør studerende fra disse områder til de mest mobile i verden. De mest populære destinationer for internationale studerende er USA, England, Australien, Frankrig, Tyskland og Japan.

Mange studerende er også tilmeldt online eller fjernundervisning på kandidatniveau, fra andre lande end det, de er bosiddende i. Disse studerende er ikke inkluderede i tallene fra UIS, så det totale antal internationale studerende anslås at være noget højere – sandsynligvis over fire millioner.

Der findes en række årsager til, at studerende bør overveje at studere i udlandet, inklusiv:

  • At være i stand til at vælge fra de bedste uddannelser i verden inden for et givent område. Desuden er nogle akademiske discipliner kun tilgængelige i en håndfuld lande. For eksempel vil en person, der er interesseret i at læse Buddist studier, finde de bedste programmer i Thailand.
  • At studere i en anden kultur. Studerende der vil læse om regionale forhold bør overveje et program på et universitet i den pågældende region for at opnå en dybere kulturel forståelse. Herudover vil studerende, der ønsker en karriere i internationale virksomheder få uvurderlig erfaring ved at bo og studere i en fremmed kultur.
  • At opnå bedre sprogkundskaber hvis der undervises på et andet sprog end den studerendes modersmål. Selvom mange internationale uddannelser nu bliver undervist på engelsk, selv i ikke-engelsksprogede lande, kan studerende have mulighed for at øge deres sprogkundskaber gennem yderligere undervisning eller gennem assimilering med lokalbefolkningen.

Studerende, der overvejer at studere en postgraduat uddannelse bør overveje de følgende faktorer, når beslutningen mellem et universitet i hjemlandet eller udlandet, skal træffes:

  • Omkostningerne i forbindelse med uddannelsen, inklusiv kost og logi. Nogle lande tilbyder billige eller gratis uddannelse, men høje leveomkostninger  kan udligne de besparelser den gratis uddannelse giver. Mange lande og individuelle universiteter tilbyder legater og andre former for økonomisk hjælp, og nogle af disse er målrettet internationale studerende. Herudover er der store variationer landede imellem, når det angår mængden af arbejde, som studerende må tage. Nogle lande tillader slet ikke internationale studerende at arbejde. Desuden er der store forskelle i omkostninger i forbindelse med sygeforsikring.
  • Kvaliteten af uddannelsen, i forhold til de omkostninger og mere uhåndgribelige fordele i forbindelse med at studere i udlandet, såsom kulturel fordybelse og øgede sprogkundskaber. Selvom alle akkrediterede kandidatprogrammer holder en høj standard, kan undervisningsmetoder variere en del på tværs af de forskellige skoler, programmer og kulturer. Desuden kan nogle studerende opleve at de lærer mindre når de studerer på et andet sprog, end deres modersmål.
  • De nødvendige sprogkundskaber. Studerende, der ikke er tilstrækkeligt dygtige til det sprog, der undervises i, kan blive nødt til at bruge et år yderligere på at opnå de nødvendige færdigheder. Nogle gange, er det muligt for studerende, at opnå det nødvendige niveau i deres hjemland, mens det i andre tilfælde vil være nødvendigt at tilbringe yderligere tid i udlandet.
  • Hvilken type program, der tilbydes – såsom deltid kontra fuldtid, samt online og fjernundervisning. De fleste lande kræver at internationale studerende, der bor i landet på et studentervisum, skal studere fuldtid. Hvis man derimod allerede bor i landet på et arbejdsvisum, kan det være muligt at studere på deltidsbasis. Derudover giver både online og fjernundervisning en høj grad af fleksibilitet.
  • Indvirkningen på familiemedlemmer. Det kan også være nødvendigt for familiemedlemmer at have et kendskab til sproget i det pågældende land, og nogle lande tillader ikke ægtefæller at arbejde, selv hvis den studerende må.

Giv dig selv tid til at undersøge mulighederne på de forskellige universiteter rundt om i verden. Hvis du allerede ved hvad du leder efter, kan du gå direkte til det givne land eller program ved at klikke på dem her på siden. Eller brug lidt tid på at kikke de spændende programmer fra hele verden igennem.

 

  • Almindelige universiteter, der fokuserer på både forskning og fagarbejde, og tilbyder en bred variation af akademiske discipliner;
  • Handelshøjskoler, der fokuserer på MBA og andre erhvervsrelaterede uddannelser;
  • Tekniske universiteter, der fokuserer på akademiske discipliner, der relaterer til videnskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik;
  • Kunstskoler, der fokuserer på kunstrelaterede discipliner såsom at skulptere, male, skuespil og dans;
  • Uddannelsesinstitutioner, som fokuserer på uddannelser for professionelle, der underviser på forskellige niveauer.

Studerende, som søger optagelse på et kandidatprogram ved et forskningsorienteret universitet, kan normalt forvente at skulle udføre et forskningsprojekt eller skrive et speciale udover arbejdet i forbindelse med de forskellige fag. Det kan også blive nødvendigt at skulle skrive et projekt i forbindelse med kandidatuddannelser på andre institutioner, men disse plejer gerne at have fokus på arbejdet i forbindelse med de enkelte fag eller praktisk erfaring. De fleste Ph.D. programmer kræver en form for original forskning og en afhandling.

Potentielle studerende bør også overveje at studere udenlands, særligt hvis de er interesserede i meget specialiserede akademiske discipliner såsom studier i international erhvervsøkonomi i Mellemøsten. Flere og flere studerende studerer på tværs af landegrænser uanset hvilken videregående uddannelse de ønsker. Ifølge  United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) Institute for Statistics (UIS), nærmer antallet af studerende, der studerer udenfor deres hjemland, sig fire millioner om året – hvilket næsten er en fordobling af de to millioner, der studerede udenlands i år 2000. Studerende fra Østasien og Stillehavsregionen udgør 28 procent af disse, mens studerende fra Nordamerika of Europa udgør godt og vel 15 procent. Landene, der sender de fleste studerende til udlandet er Kina, Indien og Sydkorea. Næsten seks procent af studerende fra Centralasien og op imod fem procent fra landene syd for Sahara studerer i udlandet, hvilket gør studerende fra disse områder til de mest mobile i verden. De mest populære destinationer for internationale studerende er USA, England, Australien, Frankrig, Tyskland og Japan.

Mange studerende er også tilmeldt online eller fjernundervisning på kandidatniveau, fra andre lande end det, de er bosiddende i. Disse studerende er ikke inkluderede i tallene fra UIS, så det totale antal internationale studerende anslås at være noget højere – sandsynligvis over fire millioner.

Der findes en række årsager til, at studerende bør overveje at studere i udlandet, inklusiv:

  • At være i stand til at vælge fra de bedste uddannelser i verden inden for et givent område. Desuden er nogle akademiske discipliner kun tilgængelige i en håndfuld lande. For eksempel vil en person, der er interesseret i at læse Buddist studier, finde de bedste programmer i Thailand.
  • At studere i en anden kultur. Studerende der vil læse om regionale forhold bør overveje et program på et universitet i den pågældende region for at opnå en dybere kulturel forståelse. Herudover vil studerende, der ønsker en karriere i internationale virksomheder få uvurderlig erfaring ved at bo og studere i en fremmed kultur.
  • At opnå bedre sprogkundskaber hvis der undervises på et andet sprog end den studerendes modersmål. Selvom mange internationale uddannelser nu bliver undervist på engelsk, selv i ikke-engelsksprogede lande, kan studerende have mulighed for at øge deres sprogkundskaber gennem yderligere undervisning eller gennem assimilering med lokalbefolkningen.

Studerende, der overvejer at studere en postgraduat uddannelse bør overveje de følgende faktorer, når beslutningen mellem et universitet i hjemlandet eller udlandet, skal træffes:

  • Omkostningerne i forbindelse med uddannelsen, inklusiv kost og logi. Nogle lande tilbyder billige eller gratis uddannelse, men høje leveomkostninger  kan udligne de besparelser den gratis uddannelse giver. Mange lande og individuelle universiteter tilbyder legater og andre former for økonomisk hjælp, og nogle af disse er målrettet internationale studerende. Herudover er der store variationer landede imellem, når det angår mængden af arbejde, som studerende må tage. Nogle lande tillader slet ikke internationale studerende at arbejde. Desuden er der store forskelle i omkostninger i forbindelse med sygeforsikring.
  • Kvaliteten af uddannelsen, i forhold til de omkostninger og mere uhåndgribelige fordele i forbindelse med at studere i udlandet, såsom kulturel fordybelse og øgede sprogkundskaber. Selvom alle akkrediterede kandidatprogrammer holder en høj standard, kan undervisningsmetoder variere en del på tværs af de forskellige skoler, programmer og kulturer. Desuden kan nogle studerende opleve at de lærer mindre når de studerer på et andet sprog, end deres modersmål.
  • De nødvendige sprogkundskaber. Studerende, der ikke er tilstrækkeligt dygtige til det sprog, der undervises i, kan blive nødt til at bruge et år yderligere på at opnå de nødvendige færdigheder. Nogle gange, er det muligt for studerende, at opnå det nødvendige niveau i deres hjemland, mens det i andre tilfælde vil være nødvendigt at tilbringe yderligere tid i udlandet.
  • Hvilken type program, der tilbydes – såsom deltid kontra fuldtid, samt online og fjernundervisning. De fleste lande kræver at internationale studerende, der bor i landet på et studentervisum, skal studere fuldtid. Hvis man derimod allerede bor i landet på et arbejdsvisum, kan det være muligt at studere på deltidsbasis. Derudover giver både online og fjernundervisning en høj grad af fleksibilitet.
  • Indvirkningen på familiemedlemmer. Det kan også være nødvendigt for familiemedlemmer at have et kendskab til sproget i det pågældende land, og nogle lande tillader ikke ægtefæller at arbejde, selv hvis den studerende må.

Giv dig selv tid til at undersøge mulighederne på de forskellige universiteter rundt om i verden. Hvis du allerede ved hvad du leder efter, kan du gå direkte til det givne land eller program ved at klikke på dem her på siden. Eller brug lidt tid på at kikke de spændende programmer fra hele verden igennem.