Estonian Academy Of Music And Theatre

Introduktion

Læs den officielle beskrivelse

Det estiske musik- og teatrets musikalske mission er at bidrage til udviklingen af ​​et menneskeskabt estisk samfund, udbredelsen af ​​et kreativt tankegang og bevarelsen af ​​det estiske sprog og kulturen gennem uddannelse inden for musik og teater og fremme af kreativt og forskningsarbejde.

EAMT værdsætter bevarelsen af ​​de iboende værdier i den estiske nationalkultur og opretholder de akademiske traditioner inden for europæisk musik og teateruddannelse, samtidig med at den er åben for de seneste udviklinger i verden af ​​musik og teater.

EAMT er et offentligt universitet for musik og drama og tilbyder højere uddannelse på alle hovedområder inden for musik og teater gennem bachelor-, kandidat- og doktorgradsprogrammer. Selvom med sine ca. 700 studerende er EAMT den mindste blandt seks estiske offentlige universiteter og universitetsniveau højere læreanstalter, kan det internationalt sammenlignes med mellemstore musik- og teaterakademier.

Bacheloruddannelser giver træning til vokalister og instrumentalister, samt ledere, komponister, musikologer, musiklærere og lydingeniører. Kandidatuddannelserne tilbyder også supplerende uddannelse og kurser i kammermusik, akkompagnement, nutidig improvisation og kulturel ledelse. Læreplanerne for musikere fokuserer på solist, ensemble og orkesterpræstation eller opera; musikteori og historie samt andre fagområder inden for humaniora studeres også. Det er også muligt at opnå undervisningskvalifikationer.

En kort historie om Estlands Musikk og Teater

Som i andre europæiske lande har musikundervisning i Estland historisk været forbundet med universitets- og kirkes aktivitet. Allerede i slutningen af ​​1800-tallet var der flere private musikskoler, der leverede specialundervisning i forskellige instrumenter.

Året 1919, hvor to uafhængige institutioner for musikundervisning blev oprettet i Tallinn og Tartu, anses for at være starten på højere musikuddannelse i Estland. Tartu Higher Music School blev en stærk sekundær musik uddannelsesinstitution, nu kendt som Heino Eller Music School.

Tallinn Higher Music School, der anses for at være forgængeren for den nuværende EAMT, blev etableret af musikafdelingen i "Estlands" Society, hvor åbningsceremonien fandt sted den 28. september 1919 i Estlands koncertsal. Fra 1919-1923 rektor på skolen var Mihkel Lüdig.

I 1923 blev denne institution omdøbt til Tallinn Conservatoire. I 1925 valgte skolens administratorer nye vedtægter, og i overensstemmelse med disse ændringer valgte skolen en professor professor: R. Bööcke, A. Kapp, J. Paulsen, P. Ramul og A. Topman. Sammen med A. og Th. Lemba og J. Tamm, som tidligere havde fået deres professorater fra St. Petersburg Conservatoire, Tallinns Conservatoire nu havde 8 professorer. Numrene vil senere stige. De første ti studerende udgik i 1925. Konservatoriets akademiske niveau kan betragtes som relativt højt, da mange af eleverne deltog i internationale konkurrencer i 1930'erne. De mest succesfulde af dem var Tiit Kuusik, der blev tildelt førstepræmien på den internationale sangkonkurrence i Wien i 1938.

Oprindeligt en privat institution blev konservatoriet nationaliseret i 1935. I 1938 blev statens dramakole åbnet.

Den sovjetiske besættelse, der begyndte i 1940, undlod ikke at påvirke Konservatoriet. Målet var at bringe den musikalske uddannelsessystem på linje med de herskende synspunkter Sovjetunionen. Curriculum reorganisering fulgte næsten umiddelbart. Et eksempel på denne ændring var fjernelsen af ​​kirkemusik som et område af specialisering; desuden begyndte undervisningen i politiske orienterede fag.

Efter ankomsten af ​​tyske besættelsesmagt, Conservatoire kæmpet for at genoprette sin tidligere undervisningsaktiviteter. J. Aavik, som var vendt tilbage til stillingen som Principal, søgte at rekruttere så mange tidligere akademiske instruktører som muligt. Krigsværdierne hindrede imidlertid væsentligt undersøgelsesprocessen. Under 9 Marts 1944 luftangreb, blev bygningen af ​​Konservatoriet, såvel som de fleste af dets udstyr, næsten fuldstændig ødelagt. I november 1944 efter en anden ændring af magten, blev Conservatoire genåbnet. Et hus på 3 Kaarli Avenue blev valgt til at tjene som Conservatoire midlertidige hjem. I 1950 fandt det estiske kommunistpartiets centrale udvalg VIII plenarmøde sted med et ødelæggende resultat for konservatoriets personale. Mange bemærkelsesværdige lærere blev tvunget til at gå af ideologiske grunde; tre af dem - A. Karindi, R. Päts og T. Vettik - blev anholdt og sendt til en arbejdslokale.

Konservatoriet kreative miljø begyndte at se vækkelse i midten af ​​1950'erne. Flere forelæsere, der havde været "midlertidigt fraværende" kunne returnere. I 1957 blev fakultetet for drama etableret på konservatoriet, hvor Voldemar Panso blev sin første leder. Dramafakultetet blev åbnet i bygningen af ​​den tidligere Toomkool i Toompea. I løbet af 1970'erne blev organklassen, der var lukket i 1950, genåbnet. I 1971 blev et program til træning af musiklærere til at arbejde i omfattende skolesystemet genoptaget. Antallet af studerende på konservatoriet steget betydeligt. Venno Laul, der blev udnævnt til rektor i 1982, op igen tanken om at bygge en ny skole facilitet. Han gik på at føre tilsyn med design fase af projektet; selve byggeriet blev ansvaret for den næste rektor.

I 1989 lige før 70-årsdagen for den skole, sit tidligere navn - "den Tallinn Conservatoire" - blev gendannet. Fire år senere blev skolen omdøbt til "Estlands Musikkakademi" (Eesti Muusikaakadeemia). Denne ændring blev anset for nødvendig, fordi i Europa henviser "conservatoire" oftere til en institution med sekundær musikalsk uddannelse.

I årene 1987-1993 fandt omfattende renovering og genopbygning sted i bygningen af ​​dramafakultetet, hvilket gjorde det muligt for fakultetet at begynde at bruge hele to-etagersbygningen i Toompea. I 1995 Drama Fakultet blev omdøbt til Højere Teaterskole.

I 1992 blev professor Peep Lassmann valgt som rektor. En omfattende reform af studiestrukturen blev indført, og skolen vedtog et fagbaseret studie system. Gradstudier blev introduceret, så de studerende i det fireårige program kunne modtage en bachelorgrad. I 1993 blev en toårig kandidatuddannelse tilføjet. I 1996 blev der introduceret et fireårigt ph.d.-program i musikvidenskab, mens der i 2000 blev udarbejdet specifikke læseplaner for kunstnere og komponister. I 2006 blev et nyt program for dramatisk kunst tilføjet, som også har en kreativ vægtning.

I 1999 blev det estiske musikhøjskole endelig givet det, som det havde ventet i de sidste 55 år - en ny bygning i centrum af Tallinn. Hvad nu, er det en af ​​de bedste og mest moderne Conservatoire bygninger i verden, især med hensyn til dets funktionalitet og teknologiske løsninger.

I den nye bygning af EAM der er 7 500 kvadratmeter brugbar plads designet og bygget specielt til den højere musikalsk uddannelsesinstitution. Der er 60 klasseværelser plus 14 øvelokaler, hvor klasser kan afholdes. Der skal lægges særlig vægt på EAMTs lille kammerhal med plads til 130-200, en korklasse kombineret med et stort auditorium til 77 studerende, et auditionsrum til 40 personer med et nyt barokorgan, opera-studiet, det elektroniske musiklaboratorium og optagestudio, et bibliotek med computerfaciliteter og en elever spisestue. Bygningen opfylder de højeste akustiske krav med lydisolerede værelser med muligheder for at justere et givet rums akustik, ved at tilføje eller fjerne vægpaneler.

I dag er EAMT et internationalt konkurrencedygtigt lærings- og forskningscenter. De fleste estiske musikere har været involveret i EAMT enten gennem egne studier eller gennem undervisning. Vores mest kendte alumner omfatter komponister Arvo Pärt og Erkki-Sven Tüür, pianister Peep Lassmann og Kalle Randalu samt dirigenter Olari Elts, Tõnu Kaljuste, Eri Klas, Vello Pähn og Arvo Volmer. De fleste af skuespillerne og direktørerne i estiske teatre er også alumni på vores dramakole. Akademiens nuværende navn - Estlands musik- og teatretakademi - blev vedtaget i 2005.

Denne skole tilbyder programmer i:
  • Engelsk
  • Estisk

Se MA »

Studier

Denne skole tilbyder også:

MA

Kunstmester I Kulturel Ledelse

på universitet Fuldtid Deltid 2 år August 2018 Estland Tallinn + 1 mere

Kulturel Ledelse MA International Program opererer siden efteråret 2002 med det formål at uddanne professionelle ledere af kunstorganisationer med vision, iværksættere, der fremmer kulturindustrien, administratorer og forandringsmænd inden for kulturpolitik. Programmet blev grundlagt i tæt samarbejde med Sibelius-akademiet, Finland og Tartu Universitet, Estland. Vores langsigtede erfaring, bred ekspertise inden for mange kulturelle områder, rigeligt netværk af partnere, vi kan skabe et unikt økosystem og ekspertise, hvor elever, undervisere, kulturfolk, politikere, kunstnere og aktivister kan trække inspiration, viden og færdigheder til at muliggøre ændring i deres respektive felter. [+]

Kulturel Ledelse MA International Program opererer siden efteråret 2002 med det formål at uddanne professionelle ledere af kunstorganisationer med vision, iværksættere, der fremmer kulturindustrien, administratorer og forandringsmænd inden for kulturpolitik. Programmet blev grundlagt i tæt samarbejde med Sibelius-akademiet, Finland og Tartu Universitet, Estland.

Vores langsigtede erfaring, bred ekspertise inden for mange kulturelle områder, rigeligt netværk af partnere, vi kan skabe et unikt økosystem og ekspertise, hvor elever, undervisere, kulturfolk, politikere, kunstnere og aktivister kan trække inspiration, viden og færdigheder til at muliggøre ændring i deres respektive felter.... [-]