Nalanda University

Introduktion

Læs den officielle beskrivelse

Beliggende i byen Rajgir, i den nordlige indiske delstat Bihar , er Nalanda et postgraduate, forskningsintentivt, internationalt universitet støttet af de deltagende lande på Østasien-topmødet. Universitetet blev oprettet den 25. november 2010 ved en særlig lov fra det indiske parlament og er blevet udpeget som en "institution af national betydning".

Nalanda er inspireret af den akademiske ekspertise og globale vision for sin historiske forgænger og tilstræber at møde og sætte globale standarder for akademisk ekspertise og forskning og muliggøre kapacitetsopbygning inden for alle områder af videregående uddannelse. Universitetet støttes af alle medlemsstaterne på topmødet i Østasien og mellemstatslige aftalememorandum er blevet underskrevet af 17 lande.

Universitetet søger at genoprette de tabte forbindelser og partnerskaber, der eksisterede i regionen, der hedder Asien, før de historiske kræfter, der førte til deres opløsning, startede. Asiatiske kulturer har flere links, der går dybt ind i fortiden og afspejles i en række fælles kulturelle træk. Genopdagelsen af interasiatiske forbindelser i nyere tid har ført til en genopblussen i at opdage og bygge på en fælles historie. Nalanda University er påtænkt som et ikon for denne nye asiatiske renæssance: et kreativt rum, der vil være for fremtidige generationer et center for civil civil dialog.

campus

Vision

Nalanda har været et sted for viden i over otte århundreder i det gamle kongerige Magadha. Det har været et kendt center for læring fra det 5. århundrede, indtil det blev ødelagt af Bakhtiyar Khilji i det 12. århundrede. Nalanda erklæres som: "En af verdens vigtigste universiteter blev udviklet ikke i middelalderen, men lige her i Indien: Nalanda University ... var medvirkende til at producere mennesker, der er i stand til at forstå og artikulere hvad det betyder at have universel viden, viden, der kan anvendes på tværs af kulturer og på tider. "(Dr. Geoffrey Durham)

Nalanda University tiltrak forskere og studerende fra næsten og langt, nogle rejser hele vejen fra Tibet, Kina, Korea og Centralasien i stræben efter viden. Det var et ekspertisecenter ikke kun for gammel indisk visdom, buddhistiske studier og filosofi, men også for medicin og matematik, astronomi og logik. Efter at have undervist tusindvis af elever i århundreder, ophørte Nalanda med at eksistere, ligesom universiteterne blev åbnet i Bologna, Paris og Oxford i begyndelsen af andet årtusinde. Skiftet af videncentre fra øst til vest var symbolsk for den eventuelle overførsel af magt, der fulgte inden for et halvt årtusind.

Der er nu en perfekt mulighed for at genskabe den hellige universalisme af Nalanda som et videncenter. Det andet årtusinde CE sluttede med en enorm genopblussen af Asien efter århundreder af stagnation, opdeling og tilbagegang. Asien er i dag synonymt med en dynamisk iværksætterkultur og nyskabende kultur baseret på viden og virksomhed, der ikke glemmer sin fortid, men ikke bange for at møde fremtiden. Asiatiske lande kommer sammen for at skabe et kontinent baseret på grundlaget for fred og harmoni. Beslutningen fra det østasiatiske topmøde i 2007 på mødet i Cebu, Filippinerne, for at godkende planen om at genoprette Nalanda University understreger engagementet i disse værdier. Målet er at genopbygge Nalanda som et sæt af viden.

Historie og Revival

Otte hundrede år efter ødelæggelsen af Nalanda, tidligere præsident i Indien, Dr. APJ Abdul Kalam, mens han henvendte sig til Bihar State Legislative Assembly, mødte Marts 2006 ideen om at genoplive universitetet.

Næsten samtidigt blev et forslag benævnt "Nalanda Proposal" sendt til Singapore's regering i Indien. Dette forslag søgte genoprettelsen af et universitet som Nalanda, som igen ville være centrum for Asien.

Den statslige regering i Bihar vedtog hurtigt den visionære ide og hørte indiens regering på vej frem. Det begyndte også at søge efter et passende sted for det nye Nalanda University . Det identificerede og erhvervede 450 acres jord til universitetet i Rajgir¸ Bihar.

Etableringen af dette universitet var således præget af en høj grad af samarbejde mellem staten Bihar og indiens regering.

Da det gamle Nalanda var dets internationalisme, besluttede indiens regering at dele dette forslag med lederne af Østasien-topmødet ("EAS"). Forslaget blev først delt med de 16 medlemslande af EAS på topmødet i Cebu i Filippinerne i januar 2007. Medlemsstaterne hilste det regionale initiativ til genoplivning af Nalanda University velkommen. På det fjerde topmøde i oktober 2009 støttede medlemmerne i Hua Hin, Thailand, oprettelsen af Nalanda University og opfordrede til regionale netværk og samarbejde mellem universitetet og eksisterende ekspertisecentre i Østasien.

Internationale forbindelser

Universitetet har etableret forbindelser og samarbejder med flere institutioner i udlandet såvel som med østasiatiske topmødepartnere. Vi arbejder tæt sammen med uddannelsesinstitutioner samt andre organisationer, der har fælles mål og kan samarbejde med os i overensstemmelse med Nalanda.

For at styrke universitetets internationale karakter trådte et mellemstatsligt aftalememorandum i kraft på det 8. topmøde i Østasien i oktober 2013. Til dato har 17 lande undertegnet MoU.

Placeringer