Keystone logo
University Primo Levi

University Primo Levi

University Primo Levi

Introduktion

Primo Levi-universitetet blev født i Bologna i 1989. Det blev forfremmet af borgmesteren Renzo Imbeni og den første præsident for UPL, Fabrizio Valletti, sammen med: CGIL-CISL-UIL, Acli, CNA, ASL, mange andre institutioner og foreninger. Målet var at give liv til en institution, der var bestemt til at føre det bedste civile arv i det tyvende århundrede ind i en fremtid, der syntes at være i fare for spredning, men ikke uden hidtil usete muligheder.

UPL blev opfattet som et livslang læringscenter, der så fritiden og især de ældre. Dette betød at tage en tradition for folkelig uddannelse med faste rødder i byens og regionens historie og sociale projekter som den 150 timers træning for arbejdere. Det var et spørgsmål om at skabe et aggregeringssted, der gennem kultur ville tilbyde frigørelsesværktøjer til borgerne. Henvisning til figuren af Primo Levi var et valg rig på mening.

Siden 90'erne har UPL ekspanderet takket være arbejdet fra dets præsidenter, samarbejdspartnere, lærere, frivillige. Men først og fremmest takket være deltagernes og elevernes valgdeltagelse. Hvis der i begyndelsen af årtiet var omkring 400 med cirka 40 kurser afholdt af så mange lærere, nåede det i midten af det første årti 2.500 med et tilbud på 250 kurser. I dag er der mere end 4 tusind medlemmer med 150 lærere og et tilbud på 300 kurser. Det effektive associerende system har ført til en stor tilstedeværelse af UPL'er i kvartererne og i hele hovedstadsområdet gennem tematiske og territoriale foreninger: Nu er der tretten, hvortil føjes de relationer, som universitetet har direkte med forskellige kommuner.

Væksten i det didaktiske tilbud fandt sted gennem en begrundet kombination af forslag, der havde til formål at stimulere nysgerrighed og tilfredsstille medlemmernes nye behov. Nogle kurser inkluderer guidede ture, der skaber fremragende forbindelser mellem lærere og studerende, selv uden for klasseværelset. Styrkerne i det humanistiske område er de cyklusser, der uddannes til filosofisk kultur, kurserne, der udforsker historien i hver æra, de tværfaglige lektioner, der holdes af flere lærere, lektionerne fra lærerne i arkitektur, litteratur, biograf, musik osv. af programmet er også dem, der beskæftiger sig med teknisk-videnskabelig formidling og økonomi, og med forholdet mellem natur og psyko-fysisk velvære. Laboratoriernes aktivitet er højt udviklet: sprog, datalogi, billedkunst, andre discipliner baseret på "gør".

Placeringer

  • Bologna

    Via Azzo Gardino,20, 40122, Bologna

    Programmer

      Institutionen tilbyder også:

      Spørgsmål